Az elektronikus számlára vonatkozó legfontosabb szabályok 4.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A sorozat utolsó részében az adólevonás, archiválás, papír alapú megőrzés szankcionálásának legfontosabb szabályait fogjuk körbejárni.

Az Áfa tv. 127. §-a alapján az adólevonási jog gyakorlásának tárgyi feltétele, hogy az adóalany személyes rendelkezésére álljon a nevére szóló, az ügylet teljesítését tanúsító számla. Nyilván adja magát, hogy a személyes rendelkezésre állás elektronikus számla esetében nem azt jelenti, hogy a megrendelőnek ki kell nyomtatnia az elektronikusan megkapott számlát és le kell fűznie a többi számla mellé. Az elektronikus számlának elektronikusan kell az adóalany rendelkezésére állnia, azonban ha az adóalany azt mégis kinyomtatja, akkor a NAV csak erre az egy körülményre hivatkozva, nem vitathatja el az adóalany adólevonási jogát, nem mondhatja, hogy az elektronikus megőrzési kötelezettség megsértése miatt nem élhet a levonási jogával.

Bár az adólevonási jog nem vitatható el, azonban mindenképpen kockázatot vállal az az adóalany, aki az elektronikus számlát kizárólag papír alapon őrzi meg (pl a PDF csatolmányként emailben megküldött számlát csak papír alapon őrzi meg), hiszen az Áfa tv. 179. § (2) bekezdése alapján az elektronikus okirat kizárólag elektronikus formában őrizhető meg, a megőrzési kötelezettség elektronikus formában történő teljesítése es…


Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom vagy funkció csak előfizetőink számára érhető el!

Ha rendelkezik érvényes előfizetéssel, kérjük lépjen be felhasználói nevével és jelszavával.
A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, válasszon előfizetést a Wolters Kluwer Hungary Kft. webáruházában.


Kapcsolódó cikkek

2020. december 7.

Az elektronikus számlára vonatkozó legfontosabb szabályok 3.

A korábban ismertetettek alapján elektronikus számla esetén – is – biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, olvashatóságát és adattartalma sértetlenségét. Ezeket a követelményeket foglalja keretbe, hogy az előbbi három követelménynek bármely olyan üzleti ellenőrzési eljárással eleget lehet tenni, amely a számla és a termékértékesítés/ szolgáltatásnyújtás között megbízható üzleti kapcsolatot biztosít. Az alábbiakban erről az üzleti ellenőrzési eljárásról lesz szó bővebben, amely mint látni fogjuk nem csupán az elektronikus számlák esetén jön jól, hanem ’normál’ számlák esetén is.

Mielőtt belemennék a részletekbe, érdemes definiálni, mit is értünk üzleti ellenőrzési eljárás alatt. Üzleti ellenőrzési eljárás alatt olyan eljárás értendő, melyet az adóalany a számlának a saját pénzügyi követelésével ,illetve kötelezettségével történő összevetése érdekében alkalmaz.

Az üzleti ellenőrzési eljárás működtetése mindkét, az ügyletben résztvevő fél – megrendelő, szállító – számára is fontos, azonban tartalmában nem feltétlenül kell megegyeznie. Amiben egyeznie kell mind megrendelői, mind szállítói oldalon, hogy ellenőrizni…

2020. december 1.

Az elektronikus számlára vonatkozó legfontosabb szabályok 2.

Az Áfa tv. 175. §-ban találunk néhány rendelkezést az elektronikus számlákra vonatkozóan. Az első fontos dolog, ami kiemelésre méltó, hogy az elektronikus számla alkalmazásának feltétele, a számlabefogadó beleegyezése, illetve az EDI rendszer alkalmazása esetén a felek előzetes, írásbeli megállapodása. Fontos hangsúlyozni, hogy a számlabefogadó beleegyezésének (tehát amikor nem az EDI rendszert alkalmazzuk, mert ott mindenképpen szükséges az előzetes írásos megállapodás) nem feltétlenül kell formális módon történnie, hanem hallgatólagosan is megvalósulhat, például azzal hogy a megküldött számla ellenértékét az értékesítő részére megtéríti.

Az EDI-rendszer, bár számos vállalkozás alkalmazza egymás közti ügyleteik bizonylatolására, megküldésére, mégis még sokak számára kicsit ismeretlen fogalomként cseng, ezért az alábbiakban térjünk ki röviden az EDI rendszer ismertetésére.

Az EDI kereskedelmi és ügyviteli adatok továbbítása az egyik számítógéptől a másikig, egy speciális, előzetesen egyeztetett formátumban. Az EDI-formátumot a felek előzetesen jóváhagyják, megállapodnak abban, hogyan biztosítható az adatok eredetének, ille…