Az ügyvédek elektronikus úton ellenőrzik a személyazonosságot


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Országgyűlés május végén fogadta el a jogügyletek biztonságának erősítését szolgáló törvénymódosítást, amelynek az elsődleges célja a személyazonosításra alkalmas igazolványokkal kapcsolatos visszaélések megakadályozása, megelőzése.

A visszaélések egyik alaptípusa az okirat hamisítás, amellyel az elkövető más nevében hamis, hamisított igazolványok felhasználásával tesz szerződésbe foglalt jognyilatkozatot (jellemzően adásvételi szerződést köt).

Az ügyvédek a gyakorlatban a nyilatkozatot tevő fél személyazonosságáról az aláírással és fényképpel ellátott hivatalos igazolványból győződik meg. A jogügyletben résztvevő felek által felmutatott igazolványokban szereplő adatok valódiságát eddig nem lehetett ellenőrizni. A fenti törvény alapján ellenben az ügyvéd 2008. január 1-jétől az okirat ellenjegyzése során elektronikus úton hozzáférhet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala azon nyilvántartásaihoz, amelyek útján az ügyfelek személyazonosság igazolása során rendelkezésre bocsátott adatait és a jogügyletekhez felhasznált igazolványaik érvényességét ellenőrizheti.

A közelmúltban készült el az ügyvédi ellenőrzésről szól IMR rendelet tervezete, amely az ellenőrzési tevékenység részletszabályait tartalmazza. Az adatigénylés a Hivatal által működtetett Kormányzati Portálon elérhető adatigénylést támogató informatikai keretrendszer, ún. BÜKK rendszer alkalmazásával kitöltött elektronikus adatlap megküldésével történik.

Az adatigénylés terjedelme kétféle lehet:

  • az ügyfél engedélye hiányában csak az igazolvány létezésére és érvényességére kérdezhetnek rá,
  • az ügyfél hozzájárulása esetén pedig az igazolvány meghatározott adatait is megismerhetik.

A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától kapott válasz kinyomtatható, ezt azonban az ügyiratoktól elkülönítve, elzártan kell kezelni. Az ügy iratai között csak az adatigénylés megtörténtét lehet rögzíteni. A kapott tájékoztatás papír alapú másolatát 5 évig kell megőrizni, az őrzési idő leteltét követően pedig meg kell semmisíteni.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 20.

Nem emelné az adókat az új francia kormány

Franciaországnak „vasárnap előtt” meglehet az új kormánya – jelentette be Michel Barnier miniszterelnök csütörtök este, miután bemutatta Emmanuel Macron államfőnek a 38 kormánytag nevét tartalmazó listát.

2024. szeptember 20.

Hamis játékokra csapott le a NAV

Közel húszezer hamis játékot foglalt le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) egy budapesti játékbolt titkos raktárában.

2024. szeptember 20.

A közvetett adózás rendszere Algériában (4. rész)

Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!