Beépülhet a regadó az üzembentartási díjba


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság elképzelése szerint a regisztrációs adó 5-10 év alatt beépülne a gépjárművek üzembentartási díjába – jelentette ki Kovács László pénteken Galyatetőn.

Az összevonás mellett a bizottság arra is törekszik, hogy életbe lépjen egy visszatérítési mechanizmus annak kivédésére, hogy egy-egy uniós polgár a regisztrációs díj többszöri megfizetésére kényszerüljön, ha átköltözik egyik tagállamból a másikba – mondta az Európai Bizottság adóügyi biztosa a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége közgyűlése (GÉMOSZ) alkalmából tartott sajtótájékoztatón.

Azt is el kívánják érni, hogy az üzembentartási díj kivetésénél érvényesüljenek a környezetvédelmi szempontok, mégpedig oly módon, hogy kétéves korig a díj 25 százaléka, azon túl pedig 50 százaléka függjön a gépjármű szén-dioxid-kibocsátásától – tette hozzá. A regisztrációs adó szerkezetének harmonizációját azért tartja szükségesnek a bizottság, mert a mai rendszer versenyhátrányt jelent a 12 millió európai munkahelyet működtető autóipar számára – mondta el Kovács László. Példaként említette, hogy 10 országban egyáltalán nincs regisztrációs díj, 17 országban pedig a meglévő mértékek igen széles skálán mozognak, a néhány száztól egészen 17 ezer euróig.

Kovács közlése szerint a visszatérítésről szóló, illetve a környezetvédelmi szempontokat érvényesítő javaslatokat támogatják a tagállamok, ám a regisztrációs adó fokozatos megszüntetéséről szóló elképzelést ellenzik az unió egyes tagjai. Ugyanakkor a három intézkedés külön is bevezethető – mondta Kovács László. Az, hogy a regisztrációs adó kivetésénél ma már Magyarország figyelembe veszi az avulást és az ehhez kapcsolódó értékcsökkenést, egy-két technikai részlet kivételével megfelel az uniós követelményeknek, példaként szolgálhat néhány tagállam számára – tette hozzá az uniós biztos.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke arról szólt, hogy idén, a tavalyi 189 ezerrel szemben, 150-170 ezer új autó értékesítésére számítanak. Az első négy hónapban, 2006 hasonló időszakához képest 10 százalékkal csökkentek az eladások. Ugyanakkor az elmúlt években az uniós átlagot meghaladó volt a forgalom; a csökkenésnek a kormányzati kiigazítás mellett az is okozója, hogy megszűntek az extrém értékesítési konstrukciók – szögezte le. Arra számítanak, hogy a vásárlói bizalmi index növekedését követően, az idei mélypont után 2008 második felétől újra meglódulnak az eladások. Utóbb az euró bevezetése tovább segítheti a piacot – mondta Gablini Gábor.

Forrás: Origo



Kapcsolódó cikkek

2022. december 8.

Elemzés: ideiglenesen jó irány a Robin Hood adó emelése, később finomhangolni kell

Tegnap este a Magyar Közlönyben megjelent a 496/2022. (XII. 7.) Korm. rendelet, amely a 2023-as évre váratlanul 31-ről 41%-ra emelte az energiaellátók jövedelemadóját, azaz a “Robin Hood adót”. Az emelés jelen formájában kizárólag a jövő évre szól, de a korábbi átmenetinek szánt intézkedések példák alapján érdemi esély látszik rá, hogy esetlegesen hosszabb távon is emelt szinten ragad az adókulcs.  Ugyanezen jogszabályban szerepel egyébként a MOL számára megállapított extraprofit adó 95%-ra emelése is – áll a Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda elemzésében.