Beépülhet a regadó az üzembentartási díjba


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság elképzelése szerint a regisztrációs adó 5-10 év alatt beépülne a gépjárművek üzembentartási díjába – jelentette ki Kovács László pénteken Galyatetőn.

Az összevonás mellett a bizottság arra is törekszik, hogy életbe lépjen egy visszatérítési mechanizmus annak kivédésére, hogy egy-egy uniós polgár a regisztrációs díj többszöri megfizetésére kényszerüljön, ha átköltözik egyik tagállamból a másikba – mondta az Európai Bizottság adóügyi biztosa a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége közgyűlése (GÉMOSZ) alkalmából tartott sajtótájékoztatón.

Azt is el kívánják érni, hogy az üzembentartási díj kivetésénél érvényesüljenek a környezetvédelmi szempontok, mégpedig oly módon, hogy kétéves korig a díj 25 százaléka, azon túl pedig 50 százaléka függjön a gépjármű szén-dioxid-kibocsátásától – tette hozzá. A regisztrációs adó szerkezetének harmonizációját azért tartja szükségesnek a bizottság, mert a mai rendszer versenyhátrányt jelent a 12 millió európai munkahelyet működtető autóipar számára – mondta el Kovács László. Példaként említette, hogy 10 országban egyáltalán nincs regisztrációs díj, 17 országban pedig a meglévő mértékek igen széles skálán mozognak, a néhány száztól egészen 17 ezer euróig.

Kovács közlése szerint a visszatérítésről szóló, illetve a környezetvédelmi szempontokat érvényesítő javaslatokat támogatják a tagállamok, ám a regisztrációs adó fokozatos megszüntetéséről szóló elképzelést ellenzik az unió egyes tagjai. Ugyanakkor a három intézkedés külön is bevezethető – mondta Kovács László. Az, hogy a regisztrációs adó kivetésénél ma már Magyarország figyelembe veszi az avulást és az ehhez kapcsolódó értékcsökkenést, egy-két technikai részlet kivételével megfelel az uniós követelményeknek, példaként szolgálhat néhány tagállam számára – tette hozzá az uniós biztos.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke arról szólt, hogy idén, a tavalyi 189 ezerrel szemben, 150-170 ezer új autó értékesítésére számítanak. Az első négy hónapban, 2006 hasonló időszakához képest 10 százalékkal csökkentek az eladások. Ugyanakkor az elmúlt években az uniós átlagot meghaladó volt a forgalom; a csökkenésnek a kormányzati kiigazítás mellett az is okozója, hogy megszűntek az extrém értékesítési konstrukciók – szögezte le. Arra számítanak, hogy a vásárlói bizalmi index növekedését követően, az idei mélypont után 2008 második felétől újra meglódulnak az eladások. Utóbb az euró bevezetése tovább segítheti a piacot – mondta Gablini Gábor.

Forrás: Origo


Kapcsolódó cikkek

2024. április 22.

Árfolyam az áfában (XI. rész)

Az alkalmazandó árfolyam szolgáltatásimportnál eltér attól függően, hogy az ügylet teljesítési helyére milyen jogszabályi rendelkezés vonatkozik, míg adómentes Közösségen belüli termékértékesítés esetén a Közösségen belüli termékbeszerzéshez hasonlóan alakul. Az Áfa tv. 58. §-ának hatálya alá tartozó ügyletekre speciális árfolyamszabály irányadó.