Cafeteria – hiányzik, ha nincs
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A juttatási csomag nem növeli az elégedettséget, azonban az elégedetlenséget szül, ha nincs – derül ki a Világgazdaság cikkéből.
Bár a juttatásoknak alig van közvetlen pozitív hatása a dolgozói elkötelezettségre, sőt, évről évre csökken, leginkább a juttatásokkal való elégedettség mérséklődése veszélyezteti a dolgozók elkötelezettségét – derült ki a Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés trendelemzéséből, amely közel tíz év juttatási gyakorlatát hasonlította össze.
Vagyis, ha munkavállalók úgy érzik, hogy cégük nem biztosít megfelelő szintű juttatásokat, gyengülni fog vállalatukhoz való ragaszkodásuk, ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítani a már meglévő juttatási színvonal fenntartására.
A cafeteria szó jelentése az angol szótár szerint önkiszolgáló éttermet, önkiszolgáló vendéglőt jelent. Erre az analógiára, az „önkiszolgáló” gondolatkörre épül a béren kívüli juttatások cafeteria-rendszere is, amely azt biztosítja, hogy a vállalat alkalmazottai a cég által nyújtott költségkeretből és juttatásokból saját pillanatnyi élethelyzetüknek, motivációjuknak és igényeiknek megfelelően állíthatják össze az egyéni juttatásportfóliójukat. A juttatásoknak ezt a rendszerét angolul hívják még Flexible Benefit vagy FlexBen rendszernek, míg Magyarországon az adózásból átvett fogalom alapján a cafeteria-rendszer elnevezés is ismert. A lényeg, hogy a költségek és a keretösszeg alapján a munkavállalók saját preferenciáik alapján határozhatják meg, hogy miket vesznek igénybe.
További részletek a Világgazdaságban.
Forrás: Világgazdaság