Csökkenhet az áfa az éttermekben


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Elképzelhető, hogy az EU bizottsága a forgalmi adók ügyében a szigor enyhítésére tesz javaslatot – írja a Le Monde című lap. Az áfára vonatkozó és az egyes tagországok részéről kívánt csökkentések lehetőségéről van szó, elsősorban helyi szolgáltatások esetében, olyanoknál, ahol a belső (uniós) piac jó működésének zavara eshetőségként sem merül fel.

Franciaország régóta kardoskodik Brüsszelnél az éttermi áfa csökkentéséért, nevezetesen azért, hogy bizonyos szolgáltatók esetében ez az adókulcs a jelenlegi kötelező 19,6 százalékról 5,5 százalékosra mérséklődjön.

Az elképzelést azonban más tagországok ellenállása miatt nem tudja keresztülverni, márpedig adóügyi téren valamennyi tagország hozzájárulása szükséges a nemzeti szintű változtatásokhoz. Az EU Bizottsága a Le Monde értesülése szerint egy független szervezet tanulmányát is megvitatná: a Copenhagen Economics azt vizsgálta, milyen hatással lenne a munkahelyek teremtésére az áfamérséklés. Bizonyos, „”jól kiválasztott”” ágazatokban egy ilyen csökkentés kedvező hatást indukálna, elsősorban a fogyasztásra, és mérsékelné ott a fekete gazdaság súlyát is.

A bizottság illetékesei szerint azonban rendkívül körültekintően kell az ilyen ágazatokat, szolgáltatási területeket kiválasztani. Óvatosan kell az indokoltnak látszó módosításokat is bevezetni. Felmerül – és a bizottság ilyen javaslatot is tehet -, hogy egy igen alacsony, a nullához közeli áfa-kulcsot állapítsanak meg elsődleges fontosságú szolgáltatásokra, cikkekre, és emellett egy köztes, 10-12 százalék körüli kulcsot olyan árukra, szolgáltatásokra, melyek igényelnék a kedvezményes elbánást, noha nem alapvető fontosságúak felhasználói szempontból.

Az éttermi étkeztetés elvileg ebben a körbe tartozik. Az áfa szabvány mértéke uniós szinten 15 és 25 százalék között helyezkedik el, van a kedvezményes áfa, ami nem lehet 5 százalékosnál kisebb, és egy még 1992-ben készült lista szerint 18 áru-, illetve szolgáltatási kategóriára vonatkozik. Kísérleti jelleggel öt szolgáltatási kategóriára van ennél kisebb áfakulcs is, elsősorban a rendkívül kézimunkaigényes szolgáltatásoknál, a korábbi szabályozások szerint 2010-ig érvényes hatállyal. Mindezeket egyes tagországok derogációs lehetőségei egészítik ki a különböző korábbi áfakulcs eltérések fokozatos felszámolásához.

Forrás: Világgazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.