Csökkentett adóalap: akár rá is fázhatunk


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Érdekes eseteket eredményezhet, ha adóalapunk, így az általunk felajánlott 1 százalék összege a bevallás benyújtása, illetve akár az 1 százalék kiutalása után (önellenőrzés, vagy adóhatósági revízió miatt) megváltozik.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény lehetőséget teremt arra, hogy a magánszemélyek jövedelemadójuk meghatározott részéről maguk rendelkezzenek. A rendelkezés nem kötelező, de aki élni kíván ezzel a lehetőséggel, annak rendelkező nyilatkozatot, illetve nyilatkozatokat kell adnia. Amennyiben valaki nem rendelkezik adója 1 százalékáról, adójának ez a része a központi költségvetésben marad, azaz ezt az összeget az állam a költségvetési törvényben leírtak szerint költi el.

A „”mezei”” magánszemélyeken túl az egyéni vállalkozók és az őstermelők is jogosultak rendelkezni, ha az említett tevékenységből vagy más jogcímen szereznek az összevont adóalapba tartozó jövedelmet. A rendelkezési jogosultságot nem érinti az, ha a magánszemélynek nincs fizetendő adója, de ebben az esetben természetesen a felajánlott összeg is 0 forint lesz. Egyházak részére ugyanakkor még ebben az esetben is érdemes rendelkezni, mivel az egyházak – az 1 százalékon túli – állami finanszírozása a rendelkező magánszemélyek száma (és nem a felajánlott összeg nagysága) alapján történik – hívja fel rá a figyelmet az adóhatóság honlapján közzétett tájékoztató. Egyebekben az állami adóhatóság az utalást csak akkor teljesíti, ha a kedvezményezett részére utalandó összeg legalább a 100 forintot eléri.

Az 1 százalék alapja az összevont adóalap kedvezményekkel, továbbá az önkéntes kölcsönös pénztári nyilatkozat és a nyugdíj-előtakarékossági számla alapján tett nyilatkozat szerinti átutalásokkal csökkentett része. A különadózó jövedelmek, mint az ingatlanértékesítésből, árfolyamnyereségből származó jövedelem, vagy a kamatjövedelem nem tartozik az összevont adóalapba, így ezen jövedelmek meghatározott részéről nem is lehet rendelkezni.

Kedvezményezettet két csoportból lehet választani, mindegyikből egyet-egyet, azaz sem az egyik, sem a másik 1 százalék nem osztható meg, de nem is vonható össze – hangsúlyozza a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Ha valamelyik csoportból nem választ az adózó kedvezményezettet, akkor csak egy rendelkező nyilatkozatot adjon be, mert az egyik 1 százalék nem irányítható át a másik csoportban lévő kedvezményezettek javára.

A kedvezményezettek egyik csoportjába a civil kedvezményezettek tartoznak. Ide sorolandók a közhasznú tevékenységet folytató társadalmi szervezetek, alapítványok, és közalapítványok. Ugyancsak ebbe a körbe tartoznak továbbá olyan intézmények/szervezetek is, mint például a Magyar Tudományos Akadémia, a Magyar Állami Operaház, az Országos Széchényi Könyvtár, a Magyar Kármentő Alap. az országos szakmúzeomok, vagy felsőoktatási intézmények. A rendelkezéshez a magánszemélynek ezen szervezetek adószámára van szüksége. A kedvezményezettek másik csoportjába a bejegyzett, és az adóhatóság által technikai számmal ellátott egyházak, továbbá az Országgyűlés által meghatározott kiemelt előirányzatok tartoznak. 2011-ben költségvetési előirányzatként kizárólag a Nemzeti Tehetség Program feladatait lehet megjelölni.

A rendelkező nyilatkozat a bevallási nyomtatvány részét képezi, így az a magánszemély, aki adóbevallást vagy egyszerűsített bevallást nyújt be, a nyomtatvány, illetve az elektronikusan elkészített változat megfelelő lapjának kitöltésével rendelkezhet. Amennyiben a nyomtatványkitöltő programmal előállított bevallását kinyomtatva kívánja valaki eljuttatni az adóhatósághoz, akkor azt a bevallást tartalmazó borítékban kell elhelyeznie. Abban az esetben, ha a bevallását elektronikusan küldi be az adózó, a rendelkező nyilatkozatot is ily módon, az Ügyfélkapun keresztül juttathatja el az adóhatósághoz.

Azon magánszemélyek esetében, akik bevallási kötelezettségüknek munkáltatói adómegállapítás útján tesznek eleget, a rendelkező nyilatkozatot tartalmazó borítékot a munkáltatónak legkésőbb május 10-én adhatják át – figyelmeztet a NAV. A május 10-e után átadott borítékokat a munkáltató nem köteles átvenni. A magánszemélynek a borítékot annak ragasztott felületére átnyúlóan, saját kezűleg alá kell írnia – az érvényesség mellet ez biztosítja azt, hogy a munkáltató a boríték tartalmát ne ismerhesse meg. A munkáltató a lezárt borítékokat sértetlenül, legkésőbb május 20-áig adja át az adóhatóságnak.

Fontos tudni, hogy a rendelkező nyilatkozat a bevallástól függetlenül is eljuttatható az adóhatósághoz. A lezárt, adóazonosító jelkel ellátott boríték adóhatósághoz való eljuttatására május 20-áig van lehetőség, függetlenül attól, hogy az adóbevallását a rendelkező mikor adta le. Hangsúlyozni kell, hogy a NAV még abban az esetben is külön kezeli a rendelkező magánszemély és a kedvezményezett adatait, ha a magánszemély a bevallás részeként rendelkezik. A rendelkező nyilatkozat tartalma adótitoknak minősül, a rendelkezés következtében a magánszemélyt semmilyen hátrány nem érheti.

Abban az esetben, ha valaki ugyanazon kedvezményezetti körbe tartozó több kedvezményezett javára is rendelkezett (például két alapítványt jelölt meg), akkor mindkét rendelkezése érvénytelen. Ha azonban a többszörös rendelkezés oly módon történik, hogy az adózó a bevallás részeként és attól elkülönülten, postán vagy személyesen is rendelkezik, akkor csak a bevallástól elkülönülten érkező rendelkező nyilatkozat minősül érvénytelennek. Persze pontosan kitöltött nyilatkozat(ok) esetén is előfordulhat, hogy a rendelkezés érvénytelen lesz. Így például akkor, ha a magánszemély által választott szervezet nem tett eleget a törvényben meghatározott kötelezettségének és nem tette közzé azt, hogy a korábbi év(ek)ben számára felajánlott összeget hogyan használta fel. E mulasztás miatt ugyanis a törvény szerint az adóhatóságnak ki kell zárnia a mulasztó szervezetet a mulasztást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő rendelkező évben a felajánlásokból történő részesedésből, azaz a kizárás évében a szervezet nem kaphatja meg a részére felajánlott 1 százalékos összeget.

Érdekes eseteket eredményezhet, ha az adóalap, így a felajánlott 1 százalék összege a bevallás benyújtása, illetve akár az 1 százalék kiutalása után valamiért (magánszemély önellenőrzése, vagy adóhatósági revízió miatt) változik. Abban az esetben, ha a magánszemély összevont adóalapjának adója nő, az 1 százalék összege is arányosan emelkedik. Ezt a pótlólagos összeget az adóhatóság akkor utalja át a kedvezményezettnek, ha a magánszemély eredetileg is érvényesen rendelkezett, és az 1 százalék alapjának növekedése legkésőbb a rendelkezés évét követő év július 31. napjáig megtörténik. A pótlólagos utalás további feltétele, hogy a magánszemély ezt az adótöbbletet fizesse meg, illetve, hogy az 1 százalék összege legalább 1000 forinttal (azaz az összevont adóalap adója legalább 100 ezer forinttal) növekedjen.

Másrészt viszont, ha az 1 százalék alapja csökken, a rendelkezéssel érintett összeg nagysága szintén kevesebb lehet. Ez pedig gyakorlatilag azt eredményezi, hogy a magánszemély olyan adó meghatározott részét ajánlotta fel, amelyet nem fizetett meg. Ezért, ha az 1 százalék összege a módosítás miatt legalább 1000 forinttal csökken, akkor a ténylegesen a kedvezményezettnek kiutalt összeg és a módosított adatok szerint megállapított 1 százalékos összeg különbözetét a magánszemélynek kell az adóhatóság határozata alapján megfizetnie.

Forrás: Privátbankár.hu


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.