Egyeztetés adótörvényekről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jövő évi adótörvények első változata jelenleg a tárcaközi egyeztetés szakaszában van. Tervek szerint a dokumentum szeptember második felében kerül a kormány elé – mondta el a Pénzügyminisztérium szóvivője csütörtökön.

A Pénzügyminisztérium szóvivője, Pichler Ferenc csütörtökön a kiszivárgott információkról – köztük az index.hu internetes portálon szerdán megjelent, jövő évi adóelképzelésekről – annyit mondott az MTI-nek, hogy azok ˝jelentős mértékben hamisak˝. Ugyanakkor az MTI kérdésére kijelentette: a jövő évi, tervezett adóintézkedésekről a közvéleményt csak azután tájékoztatják majd, miután a kormány elfogadta.

A miniszterelnök és a pénzügyminiszter korábbi kijelentései szerint a kormány egyetért van abban, hogy szükséges az adóstruktúra módosítása, de a konvergenciaprogram egyensúlyi követelményeinek is eleget kell tenni.

Ebből következően 2008-ban az adórendszerben strukturális változások nem lesznek, a 2008-as módosítások alapvetően az adórendszer egyszerűsítésére és bizonyos kedvezmények csökkentésére irányulnak.

Adóreform leghamarabb 2009-ben lehetséges, de akkor is csak úgy, hogy a változások illeszkednek a konvergenciaprogramban rögzített adócentralizációs követelményekhez. Az MTI értesülései szerint az általános forgalmi adóról új törvény születik, ami azonban nem érinti a jelenlegi adókulcsokat.

Néhány kisebb változást azonban tartalmaz majd az új, egységesebb és következetesebb jogszabály. Így például bővül a fordított áfa fizetés hatálya. Ezt jelenleg csak a színesfém-kereskedelemben alkalmazzák, ám a jövőben kiterjed az építési szolgáltatásra és a számítástechnikai eszközök kereskedelmére, valamint a csőd, és felszámolási eljárás alatt álló cégekre is.

A tervek szerint négymillió forintról ötmillió forintra emelkedik a választható alanyi adómentesség határa. A szigorítások közül jelentős hatása lehet majd az egyetemleges adókötelezettség bevezetésének az értékesítési láncok esetében. Az MTI értesülései alapján eldöntöttnek tűnik, hogy a személyi jövedelemadó területén a legjelentősebb változás – amint az a koalíciós megállapodásban is szerepel -, hogy megszűnik az alap és kiegészítő adójóváírás és helyette egy egységes, 18 százalékos mértékű adójóváírást vezetnek be.

Az adójóváírás havi felső értéke 11.340 forintra nő. Így a jelenlegi 2,1 millió forintról 2,762 millió forintra emelkedik az adójóváírás felső határa. Ez a becslések szerint mintegy harmincmilliárd forintot hagy az adózók zsebében. Az index.hu által ismertetett tervezet szerint változnak a lakáseladásból származó jövedelmek adózási szabályai. Megszűnik például az a lehetőség, hogy öt évig – újabb ingatlanvásárlás esetén – vissza lehet igényelni az eladott ingatlan után befizetett adót. Kedvező ugyanakkor, hogy a fokozatosan csökkenő adót csak akkor kellene megfizetni, ha eladott lakást az adózó öt éven belül szerezte, szemben a jelenlegi tizenöt évvel.

A cigaretta jövedéki adóját jövőre ismét két ízben, áprilisban és szeptemberben növelik. Egyszerűsödik az adóbevallás rendszere. A kedvezmények csökkentésének jegyében megszűnik az üzletpolitikai célból adott ajándékok adómentessége, kivéve az árumintát – erősítették meg csütörtökön az MTI-nek. Kedvező tervezett változás ugyanakkor, hogy a részvényárfolyamból származó jövedelemhez hasonlóan a veszteség a befektetési jegyeknél is elszámolható lesz adózási szempontból. A luxusadónál alapvetően megmarad a jelenlegi rendszer, vagyis a százmillió forintnál értékesebb ingatlanokra kell majd a százmillió forint feletti rész fél százalékát befizetni adóként. Az adó hatálya magánszemélyek mellett a vállalkozásokra is kiterjed majd, ha százmillió forintnál értékesebb lakással, vagy üdülőingatlannal rendelkeznek.

A társasági adó esetében kedvező változás lesz, hogy az adómentes fejlesztési tartalék a vállalkozás bevételének negyede helyett ötven százalékáig lesz alkalmazható. Ez mintegy tízmilliárd forinttal növelheti a becslések szerint a cégek forrásait. Amint arról már korábban megállapodás született: összevonják a munkaadói járulékot, a szakképzési és a rehabilitációs hozzájárulást, valamint az innovációs járulékot. Ezekből új munkáltatói kötelezettség keletkezik, amelynek mértéke a bruttó munkabér 5,5 százaléka lesz. Szakértők szerint az állami bevételek ezzel nem fognak nőni, bár a kisadókból, járulékokból beszedett bruttó összeg emelkedik, mert a visszaigénylés lehetősége is megmarad, csak más formában.

A szakképzési hozzájárulás esetében az eddigi elszámolási mód helyett a vállalkozások nyílt pályázati eljárásban kaphatnak majd támogatást a szakképzésre. A tervezet szerint megmarad a banki különadó és a szolidaritási adó, ugyanígy az egyszerűsített vállalkozási adó (eva), valamint az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulás (ekho) is. Utóbbinál apróbb változás lesz, hogy az kiterjed majd a színházi fodrászra, díszletmunkásra, kikészítőre is. Az index.hu által ismertetett tervezet szerint lehetővé teszik, hogy minden ekhozó maga állapítsa meg és fizesse be a kifizetőt terhelő ekhorészt.

Forrás: Origo


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.