Egyre több adóellenőrzésre számítanak a vállalkozások világszerte


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több mint harmadával nőhet a vállalati adóellenőrzések száma a következő két évben – derül ki az EY 2100 adó- és pénzügyi vezető bevonásával készült nemzetközi kutatásából. A válaszadók a legkockázatosabb területnek a transzferárazást tartják.

A megkérdezettek többsége (51%) egyre intenzívebb adóhatósági vizsgálatokra számít az elkövetkező időszakban, és várakozásaik alapján (53%) a hivatalok kiemelt figyelmet fordítanak majd a nemzetközi adó- és transzferár-ügyekre. „Az adatok összecsengenek a magyarországi vállalatvezetők várakozásaival” – hangsúlyozta dr. Séra Gergely, az EY adóperekkel foglalkozó területének vezetője. Az elmúlt években a Nemzeti Adó- és Vámhivatal látványos fejlődésen ment keresztül, aminek köszönhetően célzottabb ellenőrzésekre képes, jelentősen szűkítve ezzel az adóelkerülés lehetőségét.

A nemzetközi kutatás eredményei szerint a legjelentősebb adókockázatnak a transzferárazást tartják (63%) a válaszadók, amit az adókedvezmények (35%) és a költséglevonások (31%) követnek. „Magyarországon új feladat is hárul a transzferár nyilvántartás készítésére kötelezett adózókra. A tavaly elfogadott jogszabály szerint idén már információt kell szolgáltatniuk a kapcsolt tranzakcióikról a társaságiadó-bevallásukban. A növekvő adatszolgáltatási kötelezettségek mellett a kiszabható bírságok összege is nagyságrendekkel emelkedik” – hangsúlyozta Lipták Zoltán, az EY adópartnere.

A szakember hozzátette, hogy nem véletlen, hogy a hazai kutatásuk eredménye itt is összhangban van a globális várakozásokkal. Tavaly novemberben az EY Adókonferencia több mint 250 résztvevője körében készített felmérése alapján is a transzferárazás (45%) a legkockázatosabb adóterület. A nemzetközi felmérés szerint a 15 százalékos globális minimadó bevezetése szintén aggodalomra ad okot. A válaszadók 55 százaléka úgy látja, hogy emiatt nőni fognak az adóköltségeik és csaknem felük (45%) arra számít, hogy ez megnöveli majd az ellenőrzések és a hatósággal folytatott viták valószínűségét is. A legtöbb szervezet már el is kezdte átalakítani belső folyamatait. A válaszadók kétharmada (69%) a jövőben nagyobb hangsúlyt fektethet az adózás területére.

„A cégek kétféleképpen készülhetnek fel ezekre a kihívásokra: egyrészt figyelniük kell az adózási szabályok alakulását, másrészt akár házon belül, akár tanácsadóval, de növelniük kell a a meglévő erőforrásokat, hogy meg tudjanak felelni az új kötelezettségeknek. Ellenkező esetben amikor egy vállalat összeállítja majd a társaságiadó-bevallását, azt a kockázatot fogja futni, hogy a legapróbb adminisztratív hiba miatt is bekopogtathat hozzá az adóhatóság” – mondta Módos András, szakértő.

Forrás: EY sajtóanyaga


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Nyugdíjbiztosítás: nem jár automatikusan az adójóváírás!

Az előző évben az államilag támogatott nyugdíjbiztosítási számláikra összesen 145,5 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek. Ez szerződésenként csaknem 300 ezer forintnyi befizetést jelent, vagyis a tárgyévi befizetés után járó 20 százalékos adójóváírás a biztosítottakat átlagosan 60 ezer forintnyi adóvisszatérítéshez juttatja. Ez azonban nem jár automatikusan: az összeget csak azok számlájára utalja az adóhatóság, akik ezt a május 21-ig benyújtandó szja-bevallásukban külön igénylik – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

2024. május 8.

Áfateher a marketingakciókban, promóciókban

Tapasztalataink szerint sok a bizonytalanság a különböző marketingakciók, árengedményi konstrukciók áfa-kezelése tekintetében. Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy ahány adóalany, annyiféle áfakezelés. Nagyon sok konstrukció, eljárás létezik (kuponok, pontgyűjtő akciók, utalványok, árengedmények, ingyenesen juttatok termékek, szolgáltatások, szóróanyagok stb.), ám ezek a megoldások jelentős adókockázatot rejthetnek magukban.

2024. május 7.

Niveus: nem nagy siker eddig az eÁFA

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen – olvasható a cég közleményében.