Élelmiszer-ellenőrzés a „szántóföldtől az asztalig”


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az élelmiszerek ellenőrzése eddig csupán az előállítás és forgalmazás területére terjedt ki. Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény – amely a napokban jelent meg a Magyar Közlönyben -, kiterjeszti az ellenőrzés lehetőségét a higiéniai és a minőségi követelmények betartására, az előállítás előtti és a forgalmazás utáni tevékenységekre, így az alapanyagok útját nyomon lehet követni a „szántóföldtől az asztalig” a teljes élelmiszer-láncban – olvasható a miniszteri indokolásban.

Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, mint egységes élelmiszerbiztonsági szerv az igazgatóságai útján a talajtól az előállításon és forgalmazáson át a vendéglátás egy részéig lát el hatósági feladatokat. Jogosítványai révén önállóan képes az illegális, hamisító tevékenységek visszaszorítására.

A szeptember 1-jétől hatályos törvény felváltja a növényvédelemről szóló 2000. évi XXXV. törvényt, a takarmányok előállításáról, forgalomba hozataláról és felhasználásáról szóló 2001. évi CXIX. törvényt, az élelmiszerekről szóló 2003. évi LXXXII. törvényt, és az állat-egészségügyről szóló 2005. évi CLXXVI. törvényt is.

Szigorú bírságok, személyes felelősség
A törvény egységesíti a szankcionálási gyakorlatot, részletesen szabályozza, hogy az élelmiszerekkel kapcsolatos előírások megsértése esetén a hatóságok milyen intézkedéseket alkalmazhatnak (pl. figyelmeztetés, tevékenység felfüggesztése, termék forgalomból való visszavonása). A büntetések kiszabásánál figyelembe veszik a vállalkozás éves nettó árbevételét. Ennek bizonyos százalékához igazodik majd az élelmiszer-ellenőrzési, a takarmány-ellenőrzési bírság maximuma, a minimum mindkettő esetében 15 ezer forint. A növényvédelmi bírság és az élelmiszerlánc-felügyeleti bírság legmagasabb összege tizenötmillió forint, legkisebb összege pedig tizenötezer forint lesz.

A törvény a vállalkozás mellett a bírság megfizetése kapcsán megteremti az érintett vezető személy felelősségét is. Ha a jogi személyre, vagy a jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezetre kiszabott bírságot a kötelezett nem fizeti meg és azt tőle nem lehet behajtani, a bírság megfizetésére a jogsértés elkövetése idején helytállni köteles tagot, vezető tisztségviselőt, illetve azt a személyt kell kötelezni, aki a jogi személy vagy a jogi személyiséggel nem rendelkező gazdálkodó szervezet kötelezettségeiért a törvény alapján felel.

Nyilvánosságra hozatal, közzététel
A nyilvánosságra hozatali kötelezettséggel tovább erősödik a hatóság eszköztára. Az úgynevezett rendkívüli élelmiszerlánc-eseményről ezentúl a miniszter közérdekű közleményben köteles a lakosságot tájékoztatni. Az agrártárca hivatalos lapjában, valamint honlapján pedig nyilvánosságra hozzák az élelmiszer szennyezettsége, élelmiszer-hamisítás, működési engedély nélküli élelmiszer-vállalkozási tevékenység, vagy az engedély visszavonása esetén az érintett élelmiszer megnevezését, a pontos azonosítására alkalmas adatokat, a feltárt szabálytalanságot, a jogsértést elkövető élelmiszer-vállalkozás cégnevét és címét. Hasonló szabályok érvényesülnek takarmány szennyezettsége, növényvédő szer, illetve állatgyógyászati termék hamisítása esetén is.

Az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv, valamint az élelmiszer-vállalkozó a felhasználókat kérelemre köteles tájékoztatni az élelmiszer-vállalkozás tevékenységének – hatóság általi – azonnali hatályú felfüggesztéséről és annak okairól. Az élelmiszer-vállalkozó köteles a felfüggesztés megszüntetéséig az érintett létesítményen jól láthatóan kifüggesztett hirdetménnyel is jelezni a felfüggesztés tényét, okát és a felfüggesztő hatóság nevét, valamint annak elérhetőségét.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 28.

Csoportos társaságiadó-alany tagjainak nyilatkozata a jövedelem-(nyereség-)minimumról

„A”, „B” és „C” társaság 2023. január 1-je óta csoportos társaságiadó-alanyként működnek, a csoportkép-viselői feladatokat „C” társaság látja el. A 2023-as adóévről szóló bevallás összeállítása során merült fel az a kérdésünk, hogy a csoportos társaságiadó-alanynak kell-e alkalmaznia a jövedelem-(nyereség-)minimum szabályokat, vagy azokat a csoporttagoknak kell figyelembe venniük az egyedi adóalap megállapítása során. A 2329 jelű nyomtatvány NY-01-es lap 30. sorában a csoportképviselő kinek (mely adózónak) a vonatkozásában nyilatkozik a jövedelem-(nyereség-)minimum szabályok alkalmazásáról?

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.