Emelné a dízeladót az EU


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A dízelolaj minimumadójának 19 százalékos emelését javasolja az EU bizottsága. A dízel járművek minden ezer liternyi felhasznált dízel üzemanyag után legkevesebb 359 eurót fizetnének, 2012-től. Ezt 2014-től 380 euróra kellene emelni – javasolta a brüsszeli bizottság.

A bizottság azért határozta el ezen adóféleség alsó értékének emelését, mert szeretné, ha az EU-n belül közelítenének a dízelárak, melyeket az egyes tagországok a haszon- és szállítójárművek esetében maguk határoznak meg, jelentős árkülönbségeket idézve elő. A bizottsági lépés elsősorban az úgynevezett „”tankturizmus”” visszaszorítását célozná, de a klímaváltozás elleni harchoz is szeretne az EU – ily módon is – hozzájárulni.

A különböző költségű dízelolajjal futó fuvarozók között nem tisztességesek a versenyfeltételek – szögezte le a bizottság adóügyi biztosa, Kovács László. A kamionok nagyjából 3 ezer kilométert tudnak közlekedni a kedvezményes dízellel, mielőtt újra tankolnak, számították ki a brüsszeli illetékesek és az üzemanyag jelenti a kamionos fuvarozás költségeinek mintegy 30 százalékét. Németország szállítóvállalatainak kamionjai előszeretettel tankolnak Lengyelországban vagy Csehországban olcsóbb dízelből, évi csaknem 2 milliárd eurónyi adóbevételtől fosztva meg országuk államkasszáját.

A jelentések szerint valószínű, hogy az uniós adóelképzelés keresztül vitele nehézségekbe ütközik majd, már azért is, mert csak egyhangú tagországi jóváhagyással léphet életbe. Jellemző, hogy a terv korábbi bizottsági elfogadása a litván költségvetési biztos ellenvetésén feneklett meg: az illetékes azt javasolta, hogy adóról lévén szó az ne emelkedjen, hanem csökkenjen.

Forrás: PirvátBankár


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.