Energia-adókedvezmények ügyében döntött a Bizottság


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Európai Bizottság döntése értelmében nem jogsértőek Németországnak az energiaágazatban nyújtott adókedvezményei, viszont az alumíniumgyártás terén adott francia, ír és olasz állami támogatás 20 százaléka ellentétes az uniós szabályokkal.

Németország azokat a cégeket részesítette adókedvezményben, amelyek az energia-termékeket nyersanyagként is használják, illetve azokat, amelyek ásványi anyagok feldolgozásához (például cement- vagy üveggyártáshoz) vesznek igénybe energiahordozókat. A vizsgálat kiderítette, hogy az adókedvezmények nem jelentenek megengedhetetlen állami támogatást, mert azek konzisztens részei a nemzeti adórendszernek.

Franciaország, Írország vagy Olaszország esetében azonban az alumínium gyártásához használt üzemanyagra adott adókedvezmény állami támogatásnak számít, mert azt szelektíven ítélik oda és a gyakorlatban csak egy cég élvezheti.

A Bizottság szerint az említett országokban 2004 januárja óta megítélt adókedvezmények 80 százaléka megfelel az állami támogatásokról szóló szabályokkal. Az esetek 20 százalékában azonban a kedvezmények jogosultjai nem tettek eleget vállalt kötelezettségüknek, nem javítottak környezetvédelmi mutatóikon. Emiatt a Bizottság elrendelte egyes francia, ír és olasz cégeknek adott kedvezmények visszafizettetését.

2005 decemberében a Bizottság már hozott hasonló döntést, akkor a 2002-2003-as időszakban nyújtott jogsérő adókedvezmények visszafizettetéséről határozott.

Az érintett országok mindaddig nem részesíthetik további adókedvezményben a szóban forgó cégeket, amíg azok nem fizetik vissza az elrendelt összegeket.

Az energiatermékek – fűtőolaj vagy motor-üzemanyag – adózási rendjét a 2004. január elseje óta hatályos energiaadó-direktíva szabályozza. A direktíva hatálya alól kivették a nem üzemanyag céljára felhasznált energiatermékeket, s ezek ügyében a tagállamokra bízták a döntést, hogy élnek-e adókedvezmény nyújtásának lehetőségével.

Forrás: Uno


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.