Építőipari kollektív szerződés és bértarifa


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A SZMM tájékoztatóban tette közzé az Építőipari Ágazati Kollektív Szerződés 1. számú módosítás hatályának kiterjesztéséről szóló határozatát, amellyel szemben fellebbezésnek helye nincs.

A határozat felülvizsgálata iránt a Kollektív Szerződés hatálya alá tartozó ágazatban működő bármely szakszervezet, illetve munkáltatói érdek-képviseleti szervezet, vagy munkáltató – a határozat közzétételétől számított harminc napon belül – keresettel fordulhat a Fővárosi Bírósághoz. Az Ágazati Kollektív szerződést az alábbi szakágazatban működő munkáltatókra terjesztette ki a miniszter:

  • 45.11 Épületbontás, földmunka,
  • 45.12 Talajmintavétel, próbafúrás,
  • 45.21 Épület, híd, alagút, közmű, vezeték építése,
  • 45.22 Tetőszerkezet-építés, tetőfedés, vízszigetelés,
  • 45.23 Autópálya, út, repülőtér, sportjátéktér építése,
  • 45.25 Egyéb speciális szaképítés,
  • 45.31 Villanyszerelés,
  • 45.32 Szigetelés,
  • 45.33 Víz-, gáz-, fűtésszerelés,
  • 45.34 Egyéb épületgépészeti szerelés,
  • 45.41 Vakolás,
  • 45.42 Épületasztalos-szerkezet szerelése,
  • 45.43 Padló-, falburkolás,
  • 45.44 Festés, üvegezés,
  • 45.45 Egyéb befejező építés,
  • 45.50 Építési, bontási eszköz kölcsönzése személyzettel,

Az SZMM közzétette a 2007-2008-as Építőipari Ágazati Bértarifa Megállapodást is. Ennek legfontosabb rendelkezései a következők:

  • A munkáltató személyében bekövetkező változások munkavállalókat érintő hatásairól a szakszervezetnek és a munkavállalók közösségének – a változás hatálybalépése előtt – tájékoztatást kell adni. Végelszámolás, csőd, felszámolási eljárás esetén a tájékoztatást a döntés meghozatalától számított 15 napon belül kell megadni.
  • Határozott idejű munkaviszony időtartama – az újabb munkaviszony létesítését is ideértve – a hatósági engedélyköteles munkakörök kivételével a három évet nem haladhatja meg.
  • A munkahelyen a munkáltató által szervezett szakmai továbbképzésekre fordított időre távolléti díj jár.

A megállapodás mellékletében szerepel a jövő éves bértarifa táblázat, amelyet 2008. január 1-je és március 31-e között az alábbi kiegészítésekkel kell figyelembe venni, ha a minimálbérre, garantált bérre vonatkozó rendelet nem változik:

  • A garantált bérminimum összege havi 82 800 Ft.
  • A bértételek akkor alkalmazandók, ha a gyakornoknak illetve az ügyviteli alkalmazotti munkakörben nem szükséges a középfokú képzettség, képesítés. Ilyenkor sem lehet azonban teljes munkaidő teljesítésekor a havi alapbér 69 000 Ft-nál kevesebb. Ha szükséges a középfokú képzettség, képesítés, akkor a legalább kétéves gyakorlattal rendelkező ügyviteli alkalmazottak garantált bérminimuma sem lehet kevesebb havi 86 300 forintnál.
  • 2 évnél kevesebb szakmai gyakorlattal rendelkező szakmunkás alapbére teljes munkaidő teljesítése esetén nem lehet kevesebb havi 82 800 forintnál.
  • Általában valamennyi, legalább középfokú képzettségű, képesítésű 50 év feletti munkavállaló esetében – ha a képzettség, képesítés szükséges a munkakör betöltéséhez – a alapbér összegének a megállapításakor a minimálbérről szóló jogszabályt kell alkalmazni.

Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.