Etikus információszerzés a konkurencia szándékairól


Az üzleti etika a hatékony, megfelelő döntéshozatal eszköze. A vállalkozók gyakran találkoznak konfliktusokkal az üzleti életben felmerülő bonyolult helyzetekben. Az okok között felmerül az is, hogy lehet-e etikus magatartást megvalósítani a „piacgazdaság” lényegét jelentő verseny közepette.

A vállalkozó alakítja a vállalati kultúrát, tulajdonosi vállalkozóként viseli a kockázatot. Felelőssége van abban is, hogy a cég a törvényeket és más jogszabályokat, valamint a gazdasági etika, a tisztességes üzleti magatartás szabályait szem előtt tartva vegyen részt a piacgazdaság alapjául szolgáló szabad gazdasági versenyben. Jogkövető magatartásában figyelembe kell vennie az alapvető üzleti, etikai követelményeket is rögzítő hazai versenytörvény tételeit. A piaci partnerek közül a versenytársakkal szemben csakis a jog és az etika által megengedett tiszta, versenyszerű eszközökkel érvényesíti cégének érdekeit, kerülve a jogtalan és tisztességtelen előnyszerzés minden formáját.

A versenytársakat, nem legyőzni kell, hanem jobb, fejlettebb termékkel, vagy a vállalkozáson belüli hatékonyság javításával, kedvezőbb árral kell a piacon sikeresebbnek lenni. Ennek a versenynek a kiválóságra való törekvés a fő mozgató ereje. A konkurencia elemzés egyben az innováció motorjául is szolgál. Feltérképezhetjük mi vár ránk, és milyen feladatokat kell elvégezni. Ezért is fontos terület az etikus információ szerzés a konkurencia szándékairól.

A közös gondolkodás érdekében, nem a teljesség igényével ezt a kérdést szeretném körbejárni.

A konkurencia analízis etikai követelményei közé tartozik a tisztességes és pontos adatgyűjtés, valamint az információk objektív értékelése. Fontos, hogy minden adatforrást megbízhatóan kezeljünk, és a versenytársak jogait és bizalmas információit tiszteletben tartsuk. A versenytársak megfigyelése fontos üzleti gyakorlat, de az etikai megfontolásokra mindig figyelemmel kell lenni.
Az információk gyűjtésénél, számos forrásra támaszkodhatunk. Stratégiákat alkalmazhatnak a kkv-k arra, hogy megállják a helyüket a verseny körülményei között. Ezek például a következők: Kormányzati stratégiák, szakkiadók adatbázisai, cégjegyzékek, éves jelentések, brosúrák és árlisták a versenytársakról, szabadalmi közlemények, statisztikák például KSH, MNB… kamarai anyagok, a szakmai szövetségek tanulmányai és ipari jelentései.

Nagyobb figyelmet kell, hogy kapjon a házon belüli információk felhasználása. Az üzleti döntéseiket ritkán dokumentálják. Sajnos családi vállalkozásoknál ismertem meg azt a mondást, miszerint: “A papa fejében van a tudás”, vagy, majd a “könyvelőnk megmondja” ez jellemző más vállalkozásokra is. Amikor a vállalatnál az információk rendelkezésre állásáról van szó, ami “XY” fejében van, de ha kiesik a dokumentálás hiánya miatt, jelentős problémát okozhat, a vállalkozás életében. A vállalkozó alakítja a vállalati kultúrát, tulajdonosi vállalkozóként gyakran ötvözi a tőkét és a menedzsmentet a kezében és viseli a kockázatot. Ugyanakkor központi szerepe megnehezíti a vezetői tevékenységek alkalmazottakra való áthelyezését. Jellemző a modern irányítási módszerek korlátozott alkalmazása. A formális tervezési folyamatok nem túl hangsúlyosak, gyakran hiányzik az értelmes kontrollrendszer, a vállalati adatok digitalizálása, a vezetést segítő információvá feldolgozása.

A vezetői információ rendszerekkel szemben támasztott legfőbb elvárás: könnyű, naprakész használat, hatékony lekérdezés, modellezés, elemzés, korlátlan számú logikai lekérdezés (pl. egy adott termék értékesítési adatai, egy adott vevőre nézve, egy adott időszakban), adatelérés és integráció, nyíltság, skálázhatóság (adatok feldolgozása külső programokkal), főkönyvi, mérlegkompatibilis adatok.
A vezetői információs rendszer megfelelő és hatékony működése az egész vállalatirányítás legfontosabb követelménye, a versenyben való sikeres részvétel feltétele.

Végezetül, tehát konkurencia analízisből megtudhatjuk, milyen alkalmazásokat, módszereket vagy struktúrát kell követnünk, vagy éppen tagadnunk. A helyzetértékelésből következtethetünk a piaci trendekre, felhasználói igényekre.

Forrás: https://kkvhaz.hu/


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.