Feles-bérletben történő termőföld-hasznosítás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Számos mezőgazdasági őstermelő, családi gazdálkodó nem a saját tulajdonú földjén, hanem ún. feles-bérletben művelt termőföldön gazdálkodik, és a bérleti díjat nem pénzben fizeti, hanem a megtermelt termény egy részének átengedéséről állapodik meg a föld tulajdonosával. Cikkünk az ilyen szerződésekkel összefüggésben felmerült fontos adózási kérdéseket ismerteti.


A feles bérlet fogalma

A mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvénnyel összefüggő egyes rendelkezésekről és átmeneti szabályokról szóló 2013. évi CCXII. törvény (Fétv.) 66. §-a értelmében a feles bérleti szerződés alapján a feles bérlő meghatározott föld időleges használatára és hasznainak szedésére jogosult, és köteles ennek fejében a megtermelt termény felét vagy más hányadát a használatba adónak természetben átadni.

A Fétv. 66. §-a arról is rendelkezik, hogy a föld haszonbérletére vonatkozó szabályok megfelelően irányadóak a feles bérletre is. Ez azt jelenti, hogy a feles bérleti jogviszonyban is alkalmazni kell a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (Földforgalmi tv.), illetve a Fétv. haszonbérletre vonatkozó szabályozását. Vagyis, ha a felek között feles bérleti szerződés jön létre, úgy magára a jogviszonyra, illetve a szerződésre a Fétv. 66. §-ában foglaltakon túl a Földforgalmi tv.-nek, és a Fétv.-nek a haszonbérletre vonatkozó szabályai az irányadóak.

Új szolgáltatásokkal bővült az Adó Online:
  • díjmentes cikk és szaklap értesítő
  • kérdés-válasz szolgáltatásunk kényelmesebb használata
  • egyedi szaklap ajánlatok

A bérbeadó jogállása

Kérdés, hogy a föld tulajdonosának egyéni vállalkozóvá vagy őstermelővé kell-e válnia a bérbeadás miatt. A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. (Szja) törvény ezt nem tiltja, de erre vonatkozó kötelezettséget nem ír elő.

A földet bérbeadó tulajdonosnak a bérbeadás okán tehát nem kötelező egyéni vállalkozóvá vagy őstermelővé válnia, a bérbeadást akár magánszemélyként (magánszemélyi minőségben) is folytathatja. [Szja törvény 3. § 17. pont].

A bérbeadásból származó bevétel (termény) adómentessége

A Szja törvény 1. számú mellékletének 9.4.1. alpontja értelmében adómentes a termőföld-bérbeadásból származó bevétel, ha a termőföld haszonbérbe adása alapjául szolgáló, határozott időre kötött megállapodás (szerződés) alapján a haszonbérlet időtartama az 5 évet (az adómentesség feltételéül szabott időtartamot) eléri. Kérdés, hogy alkalmazható-e ez a szabály a magánszemély által feles bérlet keretében termény formájában megszerzett bevételre.

Az Szja tv. szerint

  • termőföldnek minősül a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló törvényben meghatározott mező-, erdőgazdasági hasznosítású föld [Szja törvény 3. § 51. pont];
  • az Szja tv. alkalmazásában termőföld haszonbérbeadása alatt a termőföld, illetve halastó magánszemély tulajdonosa vagy haszonélvezője által egy vagy több évre, írásban kötött megállapodás alapján, bérleti díj ellenében mező-, erdőgazdasági, illetve halászati hasznosításra történő földterület-bérbeadást kell érteni [Szja törvény 3. § 53. pont].

Mindebből következően, ha a feles-bérleti szerződés öt évnél hosszabb időtartamra szól, a bérbeadó magánszemély által megszerzett bevételre (termény formájában megszerzett bérleti díjra) alkalmazható a Szja törvény 1. számú mellékletének 9.4. alpontjában szereplő adómentességi szabály.

Különös adózási módok az áfa rendszerében

Kiskönyvtár az áfáról címet viselő sorozatunk 5. kötete a különös adózási módok elméleti szabályanyagának a magyarázatán túl konkrét példák bemutatásával segíti az adózók mindennapos hatékony jogalkalmazását.

További információ és megrendelés >>

A termény értékesítéséből származó bevétel adókötelezettsége

A feles-bérletben megszerzett termény értékesítéséből az értékesítés rendszeressége estén sem következik, hogy a föld tulajdonosának kötelezően egyéni vállalkozóvá kellene válnia. Ugyanakkor a feles bérlet keretében megszerzett terményt a föld tulajdonosa őstermelőként nem értékesítheti, tekintettel arra, hogy a mezőgazdasági őstermelő fogalmából következően [Szja törvény 3. § 18. pont] ilyen esetben a föld bérlője a „termelést ténylegesen végző magánszemély”, nem pedig a föld tulajdonosa. Vagyis a bérbe adott földterületen a földbérlő az a személy, aki ténylegesen gazdálkodik, míg a földtulajdonos a bérbeadás keretében termény formájában bérleti díjként szerez bevételt.

Ha tehát a föld tulajdonosa az értékesítési tevékenységet nem kívánja egyéni vállalkozóként folytatni, úgy a termény (a Szja törvény 3. §-ának 30. pontja szerint mint ingó vagyontárgy) ellenében szerzett bevételének adókötelezettsége a Szja törvény 58. §-a alapján bírálható el.

Ez a következőket jelenti:

Évi 600 ezer forint bevételig (beszámítva minden egyéb ingóság eladásából származó bevételt is) nem keletkezik adókötelezettség.

A 600 ezer forintot meghaladó ingóértékesítésből származó éves bevétel esetén azonban kérdés, hogy a termény eladásából származó bevételből a jövedelmet milyen szerzési érték figyelembe vételével kell megállapítani. A Szja törvény 58. § (4) bekezdése olyan esetre, amikor az ingó vagyontárgy (termény) formájában megszerzett bevétel után nem történt adófizetés, nem tartalmaz rendelkezést a szerzési értékre vonatkozóan. Ugyanakkor a szerzéskor adómentesnek minősülő bevétel (feltételezve tehát, hogy a termény formájában megszerzett bérleti díj a Szja törvény 1. számú mellékletének 9.4. alpontja alapján adómentes) végleges adómentessége csak úgy érhető el, ha a későbbi időpontban történő értékesítés során az annak szerzéskori szokásos piaci értéke a terményért kapott bevételből levonható.

Az előzőek figyelembe vételével megállapított jövedelem után a magánszemély adókötelezettsége attól függ, hogy az ingó értékesítés szabályait (ha alkalmi jellegű az értékesítés), vagy – ha az értékesítés gazdasági tevékenységnek minősül (azaz rendszeres) – az önálló tevékenységre vonatkozó előírásokat kell-e alkalmaznia.

Amennyiben nincs szó gazdasági tevékenységről, az Szja törvény 58. §-ának (7) bekezdésének értelmében a megállapított jövedelem adójából 32 ezer forintot nem kell megfizetni, vagyis nem keletkezik adófizetési kötelezettség, ha a jövedelem az adóévben nem haladja meg a 200 ezer forintot.

Ha a termény értékesítése rendszeres gazdasági (de nem egyéni vállalkozói) tevékenység keretében történik, és az éves bevétel több 600 ezer forintnál, a jövedelem az összevont adóalapba tartozó önálló tevékenységből származónak minősül, és egészségügyi hozzájárulás (eho) -köteles. Ebben az esetben a 32 ezer forint adólevonás nem érvényesíthető, ugyanakkor a családi kedvezmény, az első házas-kedvezmény és a személyi kedvezmény igen. Mivel az ingóértékesítésből származó bevételből a megfizetett eho költségként nem számolható el, az adó és az eho alapja az előzőek szerint megállapított jövedelem 78 százaléka.

Továbbá, ha gazdasági tevékenységről van szó, a magánszemélynek általános forgalmi adó (áfa) alanyaként be kell jelentkeznie az adóhatósághoz, de ha az értékesítés éves bevétele nem éri el a 6 millió forintot, az Áfa törvény 187–188.§-ai szerint alanyi adómentesség választására jogosult. A számla-, illetve bizonylat-kiállítási kötelezettség az alanyi adómentesség időszaka alatt is fennáll, de ilyen esetben az értékesítésekről kiállított számlán (nyugtán) áthárított áfa nem tüntethető fel.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Érdemes béremelés helyett lakhatási támogatást kérni

Január elsejével lép hatályba a költségvetésben is rögzített célkitűzésekkel összhangban a lakhatás helyzetének javítása érdekében egy legfeljebb 150 ezer forintos kedvezményes adózású lakhatási támogatási rendszer. A money.hu szakértője szerint jövőre érdemes lehet béremelés helyett ezt a juttatást választani, amennyiben az adott munkáltató lehetővé teszi.

2024. november 22.

Íme a minimálbér-emelés számokban

A 2025-ös minimálbér-emelés nyomán az ennyit keresők nettó fizetése havi 15 960 forinttal, míg a garantált bérminimumot kapóké 15 162 forinttal nő. A minimálbérre rakódó teljes közteher havi 11 160 forinttal nő; míg a garantált bérminimumra rakódó közterhek havi 10 602 forinttal forinttal emelkednek – olvasható a Niveus lapunknak küldött elemzésében.

2024. november 22.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (1. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa rendszerében.