Fizetheti cége kamatait a magyar állam


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kamatfizetési igényt érvényesíthet a magyar állammal szemben, ha korábban az áfát azért nem tudta visszaigényelni, mert a beszerzése nem volt kifizetve.


Nemrég az Európai Bíróság a C‑654/13. (Delphi Hungary Autóalkatrész Gyártó Kft.) ügyben meghozta azt a végzést, amelyben úgy értelmezte a magyar, illetve az EU-szabályokat, hogy késedelmi-kamat fizetési kötelezettség áll fenn a magyar állam részéről azon vállalkozások felé, amelyek korábban – az ellenérték kifizetettsége hiányában – azért nem tudták visszaigényelni az áfát, mert azt az akkori áfa-törvény idevonatkozó rendelkezései – a közösségi jogba ütköző módon – nem tették lehetővé.

Előzmények

A 2011. évi hatályos szabályozás szerint, amennyiben a beszerzéseket terhelő áthárított adó meghaladta az értékesítések (szolgáltatások) után fizetendő adót, akkor a különbözetet csak abban az esetben lehetett visszaigényelni, ha a beszerző ténylegesen kifizette a beszerzések ellenértékét.

Ha a  beszerzést a bevallás benyújtásának határidejére sem fizették ki, akkor a különbözetet a következő időszakra (időszakokra) lehetett göngyölíteni. Így a gyakorlatban előfordulhatott olyan eset, amikor a beszerző ténylegesen soha nem kapta vissza az áfát.

Mint ahogyan azt bizonyára Ön is tudja, 2011. július 28-án született ítéletében az Európai Bíróság az első Magyarország ellen indított kötelezettségszegési eljárásban elmarasztalta a Magyar Köztársaságot.

Az ítélet szerint jogsértő a magyar áfatörvény azon előírása, amely az áfa-visszaigénylés feltételeként írta elő az ellenérték tényleges pénzügyi rendezését. Az ítélet eredményeképpen az Országgyűlés később módosította az áfa-törvényt, az Európai Bíróság által sérelmezett rendelkezést hatályon kívül helyezte. Ezzel egyidejűleg lehetővé vált a korábban kifizetettség hiánya miatt „bennrekedt” áfa visszaigénylése.

Miről szól a Delphi-végzés?

A korábbi EB-ítélet hatására született áfatörvény-módosítás következtében a magyar állam visszafizette ugyan azt az áfát, amelyet jogosulatlanul (értsd az EU jogába ütköző módon) tartott vissza, de ezt késedelmesen teljesítette és a késedelmes kifizetés ellenére nem fizetett késedelmi kamatot. Az Art. 37 (6) bekezdése szerint, ha az adóhatóság a kiutalást késedelmesen teljesíti, a késedelem minden napjára a késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizet.

A jelen végzésben az EB úgy határozott, hogy a késedelmi-kamat fizetési kötelezettség az adóhatóság részéről akkor is fennáll, ha a késedelem azért keletkezik, mert a magyar szabályozás, amely nem volt összhangban az irányelvi rendelkezéseivel, nem tette lehetővé az adó visszatérítését.

Az EB-döntésnek egyébként sok egyéb érdekes eljárási és jogrendszerbeli következménye is van, amelyekről külön blogbejegyzésekben fogunk írni.

Mit jelent a Delphi-végzés az Ön vállalkozása számára?

Ha a vállalkozása 2011 előtt azért nem nyújtotta be az adó-visszaigénylési kérelmet, mert az ún. „kifizetettségi” feltételek nem álltak fenn, akkor kamatfizetési igényt érvényesíthet az állammal szemben a késedelem idejére.

Az áfa-kötelezettség keletkezésének időpontja és a teljesítés helye

Áfa kiskönyvtárunk negyedik része két kucsfontosságú területet dolgoz fel: az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjára vonatkozó szabályokat, illetve a teljesítési hely szabályrendszerét. A kiadvány a jogszabályi rendelkezések részletes, magyarázatokkal tűzdelt ismertetésén túl számos példával segíti a jogalkalmazókat.

További információ és megrendelés >>

Ebben az esetben vállalkozásának kell tudni bizonyítani, hogy amennyiben a magyar szabályozás összhangban lett volna az irányelv rendelkezéseivel, benyújtotta volna az adó-visszaigénylési kérelmet és visszakaphatta volna az áfa összegét.

Kamatfizetési igény érvényesítése

Ha úgy látja, jelentős késedelmes kamatfizetési igénye merülhet fel az állammal szemben a korábbi kifizetettségi szabályok alkalmazása miatt, keressen fel egy adótanácsadót, aki segíthet számszerűsíteni a társaság kamatfizetési igényét.

A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel az RSM DTM Hungary pénzügyi képviseleti csoportvezetője. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 20.

A közvetett adózás rendszere Algériában (4. rész)

Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!Az áfát 1992-ben vezették be, az elsősorban az ipar és a kereskedelem adóztatására fókuszál. Algériában az áfa a szolgáltatásnyújtás helyett az “egyéb műveletekre” vonatkozik, ide tartoznak például az átruházott jogok, a bérbe adott eszközök vagy az elvégzett tanulmányok. Jöjjenek az érdekes részletek!

2024. szeptember 19.

Kapcsolt vállalkozási viszony megítélése

„X” és „Y” társaság az ügyvezetés egyezőségére tekintettel kapcsolt vállalkozási viszonyban álló adózók. Az „Y” társaság a 100 százalékos tulajdonosa „Z” társaságnak, e két társaság tehát a többségi befolyás alapján minősül kapcsolt vállalkozásnak, az ügyvezetés egyezősége e tekintetben nem áll fenn. Az „X” és a „Z” társaság tulajdonosi háttere teljes mértékben különbözik egymástól, egyik adózó sem gyakorol többségi befolyást a másikban. Kérdésünk arra irányul, hogy „X” és „Z” társaságok között ebben az esetben fennáll-e a kapcsolt vállalkozási viszony.

2024. szeptember 19.

Adóelőnyök a megújult K+F rendszerben

A K+F tevékenységekhez kapcsolódóan már eddig is több adónemben – társasági adó, helyi iparűzési adó, innovációs járulék, szociális hozzájárulási adó, Kiva – lehetőség volt az adóalap csökkentésére vagy adókedvezmény igénybevételére. Az adózási kedvezmények mellett a kutatás-fejlesztési tevékenységek kapcsán a vállalkozások más, közvetlen állami támogatásokra is jogosulttá válhatnak. Ahhoz, hogy ezekkel a kedvezményekkel élni tudjon egy vállalkozás, fontos meggyőződni arról, hogy az adott tevékenység a hazai és nemzetközi szabályozás alapján valóban kutatás-fejlesztésnek minősül-e.