Foglalkoztatási kedvezmények


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Köztudottan magasak hazánkban az élőmunka közterhei. Ezek közül elsősorban a társadalombiztosítási járulék tekintetében fogalmaznak meg folyamatosan kritikát a foglalkoztatók. Az Adó szaklap 2009/9 számában megjelent összeállítás a járulékokkal összefüggő, módosult kedvezményekre hívja fel a figyelmet.

A kedvezmények egy része nem új keletű, a pályakezdő fiatalok, az ötven feletti munkanélküliek, illetve a gyermek gondozását, családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának az elősegítéséről, valamint az ösztöndíjas foglalkoztatásról első ízben 2004-ben fogadott el törvényt az Országgyűlés. A szabályozás az eltelt időszakban többször is módosult, 2009-től pedig még nagyobb hangsúlyt kapott a munkahelyek megtartása, a foglalkoztatás ösztönzése. Január 1-jétől indult el emellett az Út a munkához elnevezésű program, amely a rendszeres szociális segélyben részesülők munkához jutását támogatja.

Járulékcsökkentés
A gazdaságélénkítés érdekében szorgalmazott köztehercsökkentés a járulékok vonatkozásában a május 14-én kihirdetett 2009. évi XXXV. törvénnyel (MK. 68. szám) július elsejétől megvalósul már. Csökkennek tehát a foglalkoztatók (egyéni vállalkozók) járulékterhei, mind a társadalombiztosítási mind a munkaerő-piaci befizetésekre vonatkozóan, és ezzel párhuzamosan még kedvezőbbek lesznek a járulékkedvezmények.

Az új szabályok értelmében a foglalkoztató és a biztosított egyéni vállalkozó által fizetendő társadalombiztosítási járulék a minimálbér kétszeresének megfelelő járulékalapig 26 százalékra csökken, ebből a nyugdíjbiztosítási járulék 24 százalék, az egészségbiztosítási járulék 2 százalék lesz. A 2 százalékos egészségbiztosítási járulékból a természetbeni egészségbiztosítási járulék 1,5 százalék, a pénzbeli egészségbiztosítási járulék mértéke 0,5 százalék lesz. A járulékalapnak a minimálbér kétszeresét meghaladó része után marad a 29 százalékos kötelezettség, melyből a nyugdíjbiztosítási járulék 24 százalék. Az 5 százalékos egészségbiztosítási járulék megoszlik 4,5 százalék természetbeni egészség biztosítási járulékra, és 0,5 százalék pénzbeli egészségbiztosítási járulékra. Csökken a munkaadói járulék is, a minimálbér kétszeresének megfelelő járulékalapig 1 százalék lesz, a minimálbér kétszeresét meghaladó összeg esetén 3 százalék marad.

A fő szabályként a társadalombiztosítási járulék és munkaadói járulék együttes mértéke helyett alkalmazható 15 és 25 százalékos kedvezményes járulékkulcs ez év július elsejétől 10 és 20 százalékra csökken. A módosító törvény rendelkezései a törvény hatályba lépésének napját megelőzően kiváltott START, START PLUSZ vagy START EXTRA kártyával rendelkező személy foglalkoztatása esetén is alkalmazhatók lesznek a foglalkoztatásnak a törvény hatályba lépését követő időtartamára.

A kedvezmények törvényi szabályozása

A kedvezmény szabályozását a 2004. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban Pftv.) tartalmazza, az eljárási szabályok tekintetében az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban Art.) rendelkezéseit kell alkalmazni, illetve a Start-kártya felhasználásának, a járulékkedvezmény érvényesítésének, elszámolásának részletes szabályairól a 31/2005. (IX. 29.) PM-rendelet rendelkezik. Ez az ún. Start kedvezmény normatív alapon illeti meg a foglalkoztatót.

Az álláskeresők mikro-, kis- és középvállalkozásnál, valamint civil szervezetnél történő foglalkoztatásának támogatását, továbbá a rugalmas foglalkoztatási formák közszférában történő térnyerését szolgálják a 2005. évi CLXXX. törvényben foglalt szabályok, amelyek szintén normatív támogatásnak minősíthetők.

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban Flt.) is biztosít bér- és közteherkedvezményeket a Munkaerő-piaci Alap pénzeszközei terhére. A Munkaerő-piaci Alapból nyújtható támogatások részletes feltételeit ágazati jogszabály tartalmazza. A 6/1996. (VII. 16.) MüM-rendelet hatályos szabályai rendelkeznek a foglalkoztatást elősegítő támogatások, valamint a Munkaerő-piaci Alapból foglalkoztatási válsághelyzetek kezelésére nyújtható támogatások eljárási szabályairól.

Ezek a támogatások az alap pénzeszközeinek függvényében – összeállításunk témájához kapcsolódóan – a foglalkoztatáshoz, a munkaerő alkalmazkodásának, az álláskeresők munkához jutásának céljából, illetve a napjainkban ismét aktualitást kapott, a létszámleépítések hátrányos következményeinek enyhítésére szolgáló célokra fordíthatók.

Harmadik csoportját a kedvezményes közteherviselésnek a sajátos munkaadói, munkavállalói kört érintő adójogi szabályozások, így az alkalmi munkavállalás, az egyszerűsített közteherviselés, illetve az egyszerűsített vállalkozási adózás szabályai adják.

Adó- és járulékkedvezmények mindezen túlmenően a fő adók – személyi jövedelemadó, társasági adó – szabályaiban is fellelhetők, sőt maga a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban Tbj.-törvény) is tartalmaz az általános mellett különös járulékfizetési szabályokat, valamint a munkaerő-piaci mobilitást elősegítő prémium évek program és a különleges foglalkoztatási állomány is a sajátos közteher-viselési körbe tartozik.

A cikk fenti kedvezmények egy részének a részletes szabályait is ismerteti, azzal, hogy a sorozat a jövőben folytatódik.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.