Heti NAV-figyelő: 35. hét – Így adózik a kiadott lakás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Rövid útmutatót közölt a NAV a lakáskiadás adózásáról. Bemutatjuk és elmagyarázzuk, mikor mit kell tenni.


1. Lakáskiadás adózása

Figyelemfelhívó közleményt adott ki a NAV a lakáskiadás adózását illetően. Az időzítés nem véletlen, hiszen most kezdődnek a főiskolai/egyetemi félévek, és velük a diákoknak kiadott albérletek szezonja. Maga a közlemény meglehetősen szűkszavúan fogalmaz a követendő eljárások tekintetében, inkább csak jelzésértékű, hogy a bérbeadó ne feledkezzen meg az adókötelezettségeiről, legyen a bérbeadás akár rövid, akár hosszú távú.

A témával részletesen a NAV 10. információs füzete foglalkozik, amely részletezi az ingatlan-bérbeadás minden lehetséges módját és kapcsolódó adózási kötelezettségeit.

Adó tekintetében alapvetően két nagy részre oszlanak a bérbeadások: normál ingatlan bérlet és szálláshely-szolgáltatás. A kettő közötti elválasztásban a bérbeadás hossza és az esetleges kiegészítő szolgáltatások léte/hiánya adhat eligazítást. Egy „normál” ingatlanbérlet jellemzően hosszabb időre szól és a normál karbantartási munkák kivételével a bérlő maga „vezeti” az ingatlant (kisebb beszerzéseket intézi, takarítja, stb..). Ezzel szemben a szálláshelyadás jellemzője, hogy az igénybevevő csak vendégségbe érkezik, használja az ingatlant, majd távozik, minden fenntartási és karbantartási feladat a kiadóra hárul. A szálláshelyadás sokszor kiegészül egyéb szolgáltatásokkal, mint például reggeli.

A normál ingatlanbérlet adózása három módon is történhet: egyéni vállalkozóként, (áfa)adószámos magánszemélyként és (áfa)adószám nélküli magánszemélyként. Ez utóbbi megoldás igazán kedvező, hiszen ha egy magánszemély nem óhajtja áfával növelten bérbe adni az ingatlant (magánszemély bérlő felé kifejezetten előnyös) – és egyúttal elfogadja, hogy a beszerzései áfa tartalmát sem vonhatja le – akkor nem kell áfa tekintetében adószámot kérnie, számlát sem kell kiállítani, csupán a kapott bérleti díjakkal kapcsolatosan kell rendezni adókötelezettségeit. Az adózásra ebben az esetben az önálló tevékenységre irányadó szabályok vonatkoznak (tételes költség elszámolás vagy 10% költséghányad elszámolásával), 15% szja és 1 millió forintot meghaladó éves jövedelem esetén 14% eho is.

 

A szálláshely-szolgáltatás esetében szintén alkalmazhatóak az önálló tevékenységre vonatkozó adószabályok (az eho azonban 27% jövedelem mértéktől függetlenül), de létezik tételes adóra is lehetőség [(32 000 Ft adó + 6 400 Ft eho)/szoba/év], azonban a normál ingatlan bérbeadáshoz képest komolyabb feltételei vannak a tevékenységnek, és a jegyzőnél is bejelentést kell tenni.

Ne feledjük el, hogy – mint minden adózási kérdésben – minden eset egyedileg értékelendő a bérlet minden körülményét figyelembe véve. Önmagában a bérleti idő hossza, a szolgáltatások fajtája vagy a hirdetés módja (alberlet.hu, Airbnb.hu) nem határozza meg a követendő eljárást.

2. Vám-jövedék

Frissült a vámudvarok elérhetőségéről és nyitvatartásáról szóló felhívás. A 7014/2016 váltotta a korábbi 7011/2016 számú felhívást.

Itt találhatóak a jövedéki adó fajtakódok 2016. szeptembertől.

3. Egyéb közlemények

Az Online Pénztárgépek gyártói és forgalmazói részére az AAE-k által előállított XML állományok ellenőrzésére szolgáló ingyenes programról szóló közlemény itt olvasható.

Az AEO logó EPS kiterjesztésű fájlformátumban itt található.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.