Hiánynövelő lépések


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elmúlt háromnegyed évben meghozott, s az idei költségvetés szempontjából releváns kormányzati döntések összességében a 2013-as büdzsé deficitjének növelése irányába hatottak – derül ki jegybanki szakértők számításaiból. Az InfoTandem heti infografikája.


A jegybanki szakemberek az államháztartást vizsgáló, február közepén elkészült anyagukban áttekintették azon kormányzati lépések idei hatásait, amelyekre a Magyar Nemzeti Bank 2012 májusában összeállított középtávú elemzése óta került sor. A szóban forgó négy nagyobb költségvetési csomag és számos kisebb intézkedés bevételi oldali következményeit az InfoTandem múlt heti infografikája foglalta össze. Ebből kiderült, hogy az 2013-as büdzsé szempontjából az elmúlt mintegy háromnegyed év egyenleget javító és rontó fejleményei együttesen 126 milliárd forinttal javították a szaldót. Ezúttal azt nézzük meg, miként fest a mérlegük a kiadási oldalra ható változásoknak, s vajon összességében milyen előjelű összhatás adódik.

A szakértők a nettó hatások számszerűsítésekor egyebek mellett számoltak az egyes intézkedések miatti közvetlen adóbevétel-kieséssel, illetve a megvalósítással kapcsolatban esetleg felmerülő beruházási, fenntartási költségekkel (például az e-útdíj rendszer kiépítése kapcsán). Emellett megbecsülték, hogy az adóbevételeket növelő intézkedések mennyire terhelik a céges nyereséget, és így mekkora társasági adóbevétel-kiesést okozhatnak.

Nos, amíg a bevételi oldal viszonylag jól jött ki a vizsgált fejleményekből, addig a 2012 májusa óta bekövetkezett kiadásoldali változások egyértelműen a hiány emelkedése irányába hatottak. Kisebbségben vannak ugyanis azok a tételek, amelyek nettó megtakarítást hoztak. Lényegében két ilyet lehet megemlíteni. Egyrészt azt, hogy a közszférában választani kell, valaki bért vagy nyugdíjat akar-e kapni, a kettő együtt nem megy. E húzás ugyan tartós kiadáscsökkenést eredményezhet, ám súlya minimális: hatása a GDP 0,1 százalékát sem éri el. Hasonló nagyságrendet képvisel – ám eleve átmeneti módon – az a megtakarítás, amely annak köszönhető, hogy elhalasztották a 2013-ra tervezett tanári életpálya program bevezetését.

A másik oldalon, a 2012 májusában az MNB-szakértők által feltételezetthez képest ront a helyzeten egyes kiadási előirányzatok emelkedése, továbbá az is, hogy az infláció alultervezése miatt a kalkuláltnál többet kell majd kifizetni a nyugdíjasoknak. A már említett e-útdíj szintén a nem várt kiadások közé tartozik, s az egészségügy is elvisz pluszban több mint 30 milliárdot.
Mindent egybevetve, ha a kiadási oldalon várható 200 milliárdos költségemelkedés szembeállítjuk a bevételi oldal 126 milliárd forintos pluszpénzével, akkor összességében 74 milliárdos hiánynövekmény adódik.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.