Távirányítóval manipulálták a tachográfot
A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A kormány legújabban kiszivárgott adómódosítási elképzelései 15-20%-os egykulcsos adóról szólnak. Ezen felbuzdulva a Portfolio.hu gyors számításokat végzett a hétvégén először kiszivárgott 16%-os egykulcsos adóterhelésről.
Alapesetben induljunk ki abból a feltevésből, hogy a kormány technikailag nem sokat változtat az adórendszeren, csupán egyetlen, 16%-os szja kulcsot vezet be. Ebben az esetben a szuperbruttósítás is a jelenlegi szabályok szerint maradna meg, és az adójóváírás mértéke sem változna. Egy ilyen irányú módosítás az idei szabályokhoz képest természetesen egyik jövedelemkategóriában sem eredményezne adóteher-növekedést, így rosszabbul senki sem járna. Az utóbbi, fontos feltétel abban az esetben, ha a kormány már idén július 1-jén változtatni szeretne a személyi jövedelemadózás szabályain.
Fenti módosítás az alacsonyabb jövedelműek körében csak minimális nettóbér emelkedést hozna. Jelenleg az adójóváírásnak köszönhetően a havi keresetek bruttó 69,9 ezer forintig nem viselnek szja-terhet, a módosítás hatására ez az összeg havi bruttó 74,3 ezer forintra emelkedne, vagyis a minimálbér környékén keresők havonta nagyjából ezer forint szja-t spórolhatnának ebben az esetben.
Ha ezt a forgatókönyvet a magasabb jövedelmekre is megvizsgáljuk, főként a kieső felső kulcs miatt már sokkal jelentősebb hatás mutatkozik. Míg havi bruttó 250 ezer forintos keresetnél éves szinten nagyjából 38 ezer forint szja-t lehetne megtakarítani, addig bruttó félmillió forint összevonás alá tartozó jövedelem esetén már évente közel 470 ezer forinttal kellene kevesebb szja-t fizetni a jelenleg érvényben lévő szabályokhoz képest. Az átlagos adóterhelést ábrázoló grafikonból is jól látszik, hogy minél nagyobb a jövedelemmel rendelkezik valaki, annál többet nyerne a változtatással.
Egy másik eshetőség, ha úgy vezetne be az Orbán-kormány egykulcsos, 16%-os adót, hogy közben az adórendszert minden kedvezménytől megtisztítja, de a szuperbruttósítást megtartja. Egy ilyen módosítással már nem csak nyertesei, hanem vesztesei is lennének a megújított adószabályoknak. Emiatt azonban egy ilyen típusú változtatást legkorábban jövő év január elsejei életbelépéssel lehet meghozni. Az adójóváírás megszüntetése rendkívül hátrányosan érintené az alacsony keresetűeket, mivel adójóváírás nélkül a jövedelmek az első forinttól kezdve adóznának. A szuperbruttósított egységes 16%-os adókulcs, a – jelenlegi 27%-os mértékű szuperbruttósítással számolva – azt jelentené, hogy minden megkeresett tízezer forint után 2.032 forint szja-t kellene fizetni. Az új rendszer pedig azzal a következménnyel járna, hogy az alacsony jövedelműek adóterhelése jelentősen megemelkedne, a minimálbér után például havonta majdnem 15 ezer forint szja-t kellene fizetni, míg jelenleg csak 769 forintot. Ebben az esetben a havi 280 ezer forint felett keresők járnának jól a változtatással, a különbség pedig a jövedelem emelkedésével csökkenő mértékben emelkedne. Az alacsony jövedelemmel rendelkezők nagyarányú tehernövekedése miatt egy ilyen irányú szja átrendezés nem valószínű.
Harmadik lehetőség, ha az egyéb kedvezmények mellett a szuperbruttósítást is eltörölné a kormány, és így vezetné be 16%-os egykulcsos adót (tulajdonképpen az előző módosítás is egyenértékű egy szuperbruttósítás nélküli 20,32%-os egykulcsos adóval). Ez, az előző esethez hasonlóan az alacsonyabb keresetűeknek tehernövekedést eredményezne. Ekkor a mostani szabályokhoz képest jobban csak a havi nagyjából 225 ezer forint felett keresők járnának.
A negyedik kombináció, amit ki lehet következtetni a Fidesz szűkszavú megnyilatkozásaiból a szuperbruttó nélküli, de adójóváírásos rendszer. Egy ilyen módosítással és a jelenlegi számokkal minden adózó lényegesen jobban járna. A jövedelmek havonta közel 100 ezer forintig adómentessé válnának, és az átlagos adóterhelés is minden jövedelemkategóriában jóval alacsonyabb lenne a mostanihoz képest. Éppen ezért szinte kizárt, hogy az adójóváírás mértékét változatlanul hagyja a kormány, és egyben 16%-os lineáris adóterhet vezessen be. A legvalószínűbb eset, hogy éppen olyan szintre fogják csökkenteni az adójóváírás mértékét, hogy az alacsonyabb jövedelműek még éppen ne járjanak rosszul, az szja kulcsot pedig úgy állítják be – szuperbruttósítás nélkül – valahol 16 és 20% közé, hogy a költségvetés is elbírja a vélhetően százmilliárdokra rúgó adócsökkentés mértékét.
A fenti adóterhek a gyermektelen magánszemélyekre vonatkoznak, a családi kedvezmény megtartása vagy kiterjesztése azonban még módosíthat a gyermeket nevelő adózók terhein. Egyes hírek szerint a kormány kiterjesztheti a jelenleg három eltartottól gyermekenként havi 4 ezer forint kedvezményt biztosító családi kedvezményt az egy vagy két gyermeket nevelő szülőkre is, és a kedvezmény mértéke sincs kőbe vésve. Amennyiben gyermeket nevelő családok támogatása a családi adókedvezmény kiterjesztésén keresztül valósulna meg, és nem a családi adózás bevezetésével, úgy még arra is esély nyílna, hogy az adóbevallások Orbán Viktor korábbi emlékezetes ígéretéhez híven jelentősen egyszerűbbé váljanak.
Az adórendszer egy esetleges újítása lehet, ha az adójóváírás csak gyermekek után járna. Egy ilyen módosítás azonban alaposan átírná a jövedelemviszonyokat, mivel a gyermektelen alacsony jövedelmű adózók nagyon rosszul járnának. További kérdőjel, hogy az ilyen típusú családi támogatás megvalósulhat-e az adójóváíráshoz hasonló „”elfogyó”” formában. Amennyiben nem, úgy a nagyobb jövedelmű gyermekesek nagyon jól járhatnak.
A fenti formáknak és forgatókönyveknek többféle kombinációja is elképzelhető ez a cikk elsősorban azt kívánta megmutatni, hogy az egyes paraméterek milyen irányban változtatják az adóterhelést.
Forrás: Portfolio.hu
A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.
Amikor egy olyan ország áfa-rendszeréről szólunk, amelynek egyik legfontosabb bevételi forrása az idegenforgalom, akkor mindenféleképpen ki kell térni a külföldieknek járó adó-visszatérítés működésére.
Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!