Így alakul idén a Katások osztaléka


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A személyi jövedelemadóról szóló törvény 66.§-a tartalmazza azon jövedelemfajtákat, melyek osztaléknak minősülnek és ennek megfelelően 16% személyi jövedelemadót kell levonni belőlük. 2015. január 1-től az osztalékjövedelmek felsorolása kiegészül a kisadózó vállalkozás kisadózóként be nem jelentett (a társaság tevékenységében részt nem vevő) tagja részére a társaság nyereségéből való részesedésként kifizetett összeggel, mint osztalékfajtával.


A kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló törvény 3.§-a szerint, a kisadózó vállalkozások tételes adójának (KATA) alanya lehet

  • a) az egyéni vállalkozó,
  • b) az egyéni cég,
  • c) a kizárólag magánszemély taggal rendelkező betéti társaság,
  • d) a kizárólag magánszemély taggal rendelkező közkereseti társaság.

Az adóalanyiság választásának bejelentésével egyidejűleg a kisadózó vállalkozás bejelenti azon kisadózónak vagy kisadózóknak a nevét, címét és adóazonosító jelét, aki, vagy akik bármilyen jogviszonyban – ide nem értve a munkaviszonyt – végzett tevékenység keretében (ideértve különösen a személyes közreműködést, a vezető tisztségviselői és a megbízási jogviszony alapján végzett tevékenységet) részt vesz vagy vesznek a kisadózó vállalkozás tevékenységében. Ők a kisadózók.

Lehet azonban a gazdasági társaságnak olyan tulajdonosa (tagja) is, aki semmilyen módon nem vesz részt a vállalkozás tevékenységében. Őt nem jelentik be kisadózóként és utána nem is kell megfizetni a tételes adót (katát). A személyi jövedelemadóról szóló törvény fenti módosítása ezekre a tagokra vonatkozik, akik nem működnek személyesen a cégben, nem ügyvezetők és megbízási szerződésük sincs a vállalkozással. Nevezhetjük őket csendestársnak, vagy bt. esetén kültagnak. A gyakorlatban ők általában nyugdíjasok, vagy más vállalkozásnál teljes munkaidőben dolgozók. A cég alapításához azonban ők is adtak vagyoni betétet, így elméletileg osztalékra jogosultak.

Az egészségügyi hozzájárulásról szóló törvény 3.§ (3) bekezdése szerint az osztalékjövedelem után 14% eho-t fizet a magánszemély.

Tehát az osztalék után az összes közteher 30%.

A 2015-ös szabályokat módosító törvényjavaslat indoklásában a következőképpen fogalmaztak: A módosítás osztalékként nevesíti a kisadózó vállalkozások tételes adóját választó betéti társaságok kisadózóként be nem jelentett (a társaság tevékenységében részt nem vevő) tagja részére a vállalkozás nyereségéből való részesedésként kifizetett összeget. Ezzel az érintett magánszemélyek a jelenleginél kedvezőbb adózási pozícióba kerülnek (jelenleg ezek a kifizetések – egyéb jövedelemként – az osztaléknál magasabb közterhet viselnek).

Komolyan mondom, könnyekig meg tudok hatódni az ilyen szövegektől. Csupán azt nem értem, hogy nem volt az államigazgatásban egyetlen adószakértő sem, aki figyelmeztette volna a törvénymódosítás megfogalmazóit arra, hogy ez egy értelmezhetetlen, szakmaiatlan rendelkezés?! „A társaság nyereségéből való részesedésként kifizetett összeg” a kisadózók tételes adójának rendszerében nem létezik!

A kisadózó vállalkozás bevételi nyilvántartást vezet, amelyben, időrendben, folyamatosan, ellenőrizhető módon nyilvántart és rögzít minden olyan adatot, amely adókötelezettsége teljesítéséhez és a teljesítés ellenőrzéséhez szükséges. A bevételi nyilvántartás legalább a következő adatokat tartalmazza:

  • a) sorszám;
  • b) a bizonylat sorszáma;
  • c) a bevétel összege;
  • d) a bevétel megszerzésének időpontja.

A bevételi nyilvántartás vezetésével összefüggő kötelezettséget teljesítettnek kell tekinteni, ha a kisadózó vállalkozás az általa kiállított nyugtákat, számlákat teljes körűen megőrzi akkor, ha e dokumentumokból a bevétel megszerzésének időpontja hitelesen megállapítható.

Már ez a rendelkezés is elég vicces, de készpénzforgalom esetén még nyilvántartás sem kell. Ez az egyszerű adminisztráció az egyik legnagyobb előnye a KATA rendszerének. Ezért választják – többek között.

Lehet, hogy valamelyik képzetlen törvényelőkészítő megálmodta, hogy majd ránézünk a bevételek nyilvántartására, vagy az elrakott nyugtákra, számlákra és megjósoljuk, hogy mennyi a nyereség?
Hogyan tudjuk például egy betéti társaság nyereségét megállapítani a KATA rendszerében? Elárulom, sehogy, mert csak a bevételeket ismerjük. Vagy valaki azt gondolja azért választottunk egy egyszerű nyilvántartást, hogy mellette még másik kettőt-hármat (költségek, értékcsökkenési leírás, pénztár, bank, stb.) vezessünk? A törvény írójának elgurult a gyógyszere.

Az adóhatóság bizonyíték nélkül nem fogja évek múlva elfogadni, hogy csak az osztalék eho-ját fizettük be a bt. kültagja után, a 27% helyett.

KATÁS betéti társaságnál, vagy közkereseti társaságnál a nyereség és az osztalék nem értelmezhető. A szabad eredménytartalék sem mutatható ki.

Véleményem szerint a KATÁS anyagi jogszabály (2012. évi CXLVII. törvény) a mai napig hézagos és csak problémákat okoz a gyakorlatban. Tökéletesen lemérhető, hogy az írójának fogalma sincs sem az adózásról, sem a számvitelről (nyilvántartásokról), sem a gyakorlati életről. Az ilyen törvénykezés bizonytalanságot és káoszt eredményez.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 1.

Enyhe zsugorodás júniusban: 50 pont alá esett a júniusi BMI

A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított júniusi értéke: 49,4. Júniusban a válaszadók az előző hónaphoz képest mérsékelt visszaesésről számoltak be. Az elmúlt időszak mérsékelt bővülését követően ebben a hónapban fordulat következett be a feldolgozóiparban, a BMI index 50,0 pont alatt áll – közölte hétfőn a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT).

2024. július 1.

Árfolyam az áfában (XXIV. rész)

A cikksorozat záró része az IOSS rendszer árfolyamkérdéseivel kapcsolatos példákat mutat be, valamint kitér arra, hogy milyen árfolyamra vonatkozó előírások irányadóak, ha az ügyletről nem számla, hanem nyugta készül.

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.