Így tehet panaszt vagy följelentést a NAV-nál


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Törvény szabályozza, mit kell tennie a hatóságnak panasznál, illetve közérdekű bejelentésnél. Az adóhatóság oldaláról űrlap is letölthető, amellyel megtehető a közérdekű bejelentés, például jövedelem eltitkolásával kapcsolatban.
 


2014. január 1-én lépett hatályba a panaszokról és a közérdekű bejelentésekről szóló 2013. évi CLXV. törvény. Az állami szervek és a helyi önkormányzati szervek a panaszokat és a közérdekű bejelentéseket ennek a törvénynek az előírásai szerint kötelesek elintézni.

A panasz olyan kérelem, amely egyéni jogsérelem vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más – így különösen bírósági, közigazgatási – eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat.

A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés is tartalmazhat javaslatot.

Panasszal vagy közérdekű bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez (eljárásra jogosult szerv). A szóbeli közérdekű bejelentést az eljárásra jogosult szerv írásba foglalja, és a közérdekű bejelentő számára másodpéldányban átadja. Ha a panaszt vagy a közérdekű bejelentést nem az eljárásra jogosult szervhez tették meg, akkor a beérkezésétől számított nyolc napon belül azt az eljárásra jogosult szervhez át kell küldeni.

A panaszt és a közérdekű bejelentést – ha törvény eltérően nem rendelkezik – az eljárásra jogosult szervhez történő beérkezésétől számított harminc napon belül kell elbírálni.

A panasz vagy a közérdekű bejelentés alapján – ha az alaposnak bizonyul, – gondoskodni kell

a)a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,

b) a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,

c) az okozott sérelem orvoslásáról és

d) indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.

A panaszost vagy a közérdekű bejelentőt nem érheti hátrány a panasz vagy a közérdekű bejelentés megtétele miatt. Egyetlen kivétel, ha nyilvánvalóvá vált, hogy a panaszos vagy a közérdekű bejelentő rosszhiszeműen, döntő jelentőségű valótlan információt közölt és

a) ezzel bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetésére utaló körülmény merül fel, személyes adatait az eljárás lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére át kell adni,

b) alappal valószínűsíthető, hogy másnak jogellenes kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, személyes adatait az eljárás kezdeményezésére, illetve lefolytatására jogosult szervnek vagy személynek kérelmére át kell adni.

A NAV a tájékoztatójában az alábbi tárgyköröket sorolja fel – a teljesség igénye nélkül – a közérdekű bejelentés kivizsgálására:

1) a nyugta-, számlaadási kötelezettség elmulasztása, 

2) a fiktív számlázás (fiktív számla kibocsátása, illetve befogadása), 

3) a számviteli fegyelem megsértése, 

4) engedély nélküli, illetve bejelentés nélküli tevékenység végzése, 

5) az elmaradt adók- és járulékok tekintetében a bejelentés nélküli foglalkoztatás, 

6) jövedelem eltitkolás, 

7) az adóbevallási, adófizetési köztelezettség elmulasztása, 

8) engedély nélkül szervezett szerencsejáték (pl. engedély nélküli pénznyerő automata üzemeletetés) 

9) jövedéki termékekkel kapcsolatos törvénysértések  (pl. illegális dohány-, szeszesital előállítás, birtoklás, értékesítés) 

10) illegális fémkereskedelmi tevékenység végzése, 

11) import termékek vámolásával kapcsolatos csalás.

A NAV hatáskörét tekintve panasznak minősülnek azok a beadványok, amelyek szerint a NAV adóztatási és vámszervei eljárásuk során a panaszos részére jog- vagy érdeksérelmet okoznak, ha ezek elintézése nem tartozik más, adóigazgatási, ellenőrzési, vám-, jövedéki, rendészeti igazgatási, fémkereskedelmi, hulladékgazdálkodási vagy bírósági eljárás hatálya alá.

Bejelentést tenni írásban (személyes benyújtással vagy postai úton eljuttatva, fax üzenetben, vagy elektronikus levél formájában), illetve a NAV hivatalos munkarendje szerint munkaidőben szóban (személyes előadás vagy telefon útján) lehet.

A bejelentés megtételére a NAV rendszeresített egy űrlapot, amit megtalálni rendkívül nehéz. Nekem csak úgy sikerült, hogy beírtam a www.nav.gov.hu oldalon a keresőbe, hogy „panasz bejelentés”. A panasz bejelentése során a következő személyes adatokat kell megadni:

  • név
  • e-mail cím,
  • állandó lakóhely címe,
  • postai levelezési cím,
  • telefonszám,
  • adóazonosítója/adószáma.

A fenti személyes, illetve elérhetőségi adatok megadása közérdekű bejelentés esetén nem kötelező.

„Amennyiben az Űrlap kitöltése során Ön a nevét, illetve postai levelezési címét nem vagy hiányos adatokkal, esetleg csak részben adja meg, akkor panaszát, illetve közérdekű bejelentését azonosíthatatlan személy által tett panasznak vagy közérdekű bejelentésnek tekintjük.” – tájékoztat a NAV.

Egy bejelentés maximum 3000 karakter terjedelmű lehet. Mellékletként összesen 10 darab „pdf”, vagy „doc” kiterjesztésű fájl csatolható, maximum 5 MB terjedelemben.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Áfacsalókra csapott le a NAV

Kriptovalutában, kábítószerben és készpénzben tartotta a vagyonát egy hazai bűnszervezet, amely több, mint félmilliárd forintnyi áfa befizetését csalta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó hasznot kriptovalutában, készpénzben, ingatlanban, illetve lőfegyver-gyűjteményben halmozták fel. A nagyszabású akció során egyszerre 30 helyszínen csaptak le a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozói, a MERKUR kommandósai és Bevetési Igazgatóság járőrei. A gyanúsítottak elfogása mellett a bűnös úton szerzett vagyontárgyakat is lefoglalták, továbbá 450 millió forint értékben zároltak ingatlant.

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.