Iparűzési adó kicsit másként: tiltakozik az érdekvédelem


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Amennyiben a parlament megszavazza a jelenleg terítéken lévő törvényt, a brit önkormányzatok jogot kapnak arra, hogy helyi iparűzési adót vessenek ki az illetékességi körükben gazdasági tevékenységet folytató szervezetekre, melynek mértéke akár a 10 százalékot is elérheti.

Az új adófajta természetesen széles közű ellenállást váltott ki a különböző érdekvédelmi szervezetek részéről, melyek úgy érzik az országgyűlés kiszolgáltatja őket az önkormányzatoknak. Becsléseik szerint pedig az újabb sarc évente akár 1,5 milliárd fonttal rövidítheti meg őket.

A Brit Kereskedelmi Kamara elnöke elmondása szerint már most is 42 kiemelt terület van az országban, ahol a gazdálkodó szervezeteket pótlólagos iparűzési adóval sújtják. A kamara véleménye szerint a kiemelt területek egész országra való kiterjesztése nem indokolható.

Az ellenérzésekkel küzdők sorába sorakozott fel a Brit Kiskereskedelmi Konzorcium is, mely az előzetes számítások alapján fél milliárd fontra becsüli a kiesést. A konzorcium elnöke úgy vélte, az önkormányzatoknak adott jogot körülbelül olyan kevéssé értelmes cselekedet, mintha a képviselők Micimackóra bíznák a mézes bödönök őrzését.

A BRC elnöke elmondta, hogy egyáltalán nem támogatják az olyan jellegű adók kivetését, ahol az adókivetésre jogosultnak nem kell szembenéznie az érintettekkel, vagyis nem kötelezett arra, hogy tárgyaljon a megfelelő érdekvédelmi szervezetekkel.

A helyi iparűzési adó kereteit kidolgozó parlamenti bizottság tagja azonban biztosította az ellenérzéseiknek hangot adó szervezeteket, hogy minden szükséges lépést megtesznek majd annak érdekében, hogy az új törvény ne hozza aránytalanul előnytelen helyzetbe a vállalkozásokat.

Senkit ne tévesszen meg a látszat, a tervezetben szereplő brit, helyi iparűzési adó csupán nevében hasonlít magyar társára, így mivel az adó alapját nem ugyanaz a tétel képezi, a brit változat nem fogja gondolkodásra késztetni az Európai Bizottság tisztviselőit.

Forrás: Pénzcentrum


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.