Soha nem látott szinten van az augusztusi hiány, a Pénzügyminisztérium megszorításokat lengetett be
2857 milliárd forint az első nyolc havi hiány.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Hamarosan kezdődik az új tanév; az ezzel járó anyagi terheket a munkáltató is enyhítheti az iskolakezdési támogatással. Az RSM DTM blogbejegyzése sorra vesz minden fontos szabályt és újdonságot.
Hamarosan kezdetét veszi a 2012/2013-as tanév. Az iskolakezdés sok szülő és család számára komoly anyagi terhekkel is jár. A jó hír: a terhek csökkenthetők, amennyiben a szülők munkaadójuktól iskolakezdési támogatásban részesülnek. Fontos azonban tudni, hogy év közben több ponton változott a szabályozás a támogatás összege és annak adóterhe tekintetében is, továbbá 2013. január 1-től további módosítások lesznek.
A főbb költségek az iskolakezdés kapcsán:
Akárhogyan is számolunk, gyermekenként gyorsan összejön egy 50 ezer forintot meghaladó iskolakezdési költség. Több gyermek esetén ez már a családi kasszát is jelentősen megcsapolhatja.
Hogyan segíthet a munkaadó?
A munkaadó saját döntése alapján iskolakezdési támogatásban részesítheti munkavállalóját. A juttatás 2012-ben történhet még a tavalyi rendszer szerint, ennek megfelelően:
a munkaadó részére történő számla ellenében,
A munkaadó 2013. január 1-től viszont már csak utalvány formájában, vagy innovatív elektronikus fizetési kártyával (e-utalvány) nyújthatja a támogatást. Ezzel szemben a mostani tanévkezdés vonatkozásában a régi szabályok szerint a juttatás adható természetben, vagy a munkavállaló számla ellenében is el tud még számolni a munkáltatójával. Ezek a juttatási formák jövőre megszűnnek, erre érdemes figyelni és felkészülni, hiszen az utalványokat jövőre időben kell majd beszerezni.
A változás hátrányosan érintheti azokat a szülőket, akik a tankönyveket jövőre az iskolától szerzik be, amennyiben az iskolák nem tudják majd az utalványokat elfogadni. Érdemes lesz tehát az iskoláknak is felkészülni az új szabályozásra. Az iskolák mellett a kisebb vállalkozásokat érintheti még kedvezőtlenül a jövő évi változás, akik eddig jellemzően a munkavállaló által benyújtott számlák alapján nyújtották a támogatást.
Mikor és hányszor adható az iskolakezdési támogatás?
Az iskolakezdési támogatást az iskolakezdést megelőző, valamint az azt követő 60 napos időintervallumban lehet igénybe venni. Ez tehát a 2012. szeptember 3-án kezdődő oktatás esetében a 2012. július 4. és november 2. napja közötti időszakot jelenti. Az iskolakezdési támogatást évente egyszer lehet igénybe venni. Kedvező változás 2013. január 1-től, hogy az iskolakezdési támogatás az iskolakezdést megelőző 60. naptól egészen év végéig juttatható lesz, azonban ez a kedvező rendelkezés idén még nem él!
Ki és milyen feltételekkel részesülhet iskolakezdési támogatásban?
Azok a munkavállalók részesülhetnek iskolakezdési támogatásban munkaadójuktól, akiknek általános iskolába vagy középiskolába járó gyermekük van. Fontos kiemelni a szülői vagy gyámjogosultságot a családi pótlékra, ezek nélkül ugyanis nem adható támogatás. Szintén érdemes megemlíteni, hogy mindkét szülő részesülhet a támogatásban ugyanazon gyermek után, ennek megfelelően a támogatás összege akár a duplájára is nőhet (a juttatások összegét lásd lent). Ezen kívül támogatásban részesülhet a nem vér szerinti szülő is, amennyiben családi pótlékra jogosult házastárssal él együtt. Nem feltétlenül szükséges teljesíteni azt a feltételt, hogy az iskoláskorú gyermeknek magyarországi iskolát kell látogatnia ahhoz, hogy a támogatást a jogosultak igénybe tudják venni. Az EGT-tagállamban történő oktatási intézmény látogatása ugyanis nem zárja ki a juttatás lehetőségét.
Mennyi támogatás adható?
Gyakorlatilag bármilyen összeg adható, azonban a kedvező adóztatás mellett évente a minimálbér 30 százaléka, azaz 27.900 forint támogatás juttatható minden egyes gyermek után. Ez jóval magasabb összeg a tavalyi 23.400 forintnál, ami a minimálbér emelkedésével függ össze. Mivel az iskolakezdési támogatást mindkét szülő ugyanazon gyermek tekintetében is igénybe veheti, gyermekenként a támogatás összege elérheti az 55.800 forintot a tavalyi 46.800 forinttal szemben. Többször felmerült már az a kérdés, hogy a támogatás lehet-e ennél az összegnél több vagy kevesebb? A válasz egyértelműen igen, a támogatás lehet ennél kevesebb vagy éppen több is, az adóterhek figyelembe vételével.
Ki és mennyi adóterhet fizet?
Az adóterhet a munkáltató/kifizető viseli, ennek mértéke 16 százalék 1,19-cel szorozva, valamint az adóalap tekintetében számolni szükséges 10 százalékos egészségügyi hozzájárulással, így a tavalyi 19,04 százalékról a juttatásra jutó adóteher 30,94 százalékra nő. A 30,94 százalékos adóterhet a 27.900 forintos összegig a kifizető, tehát a juttató fizeti meg a NAV részére. Amennyiben a kedvezményezett béren kívüli juttatás meghaladja ezt az összeget, akkor már 51,17 százalékos adóteher merül fel, hiszen már 27 százalék egészségügyi-hozzájárulási fizetési kötelezettség is érinti a 27.900 forint feletti juttatást. A juttatás adóterhe a béreket terhelő adókhoz képest kedvezőnek mondható, ahogy azt az alábbi táblázat számítása tartalmazza.
Béren kívüli juttatás | Egyes meghatározott juttatások | 2.424 ezer forint éves jövedelem alatt | 2.424 ezer forint éves jövedelem felett | |
Juttatás összege | 100 | 100 | 100 | 100 |
Adóteher | 30,94 | 51,17 | 96,18 | 110,04 |
Összes munkáltatói teher | 130,94 | 151,17 | 196,18 | 210,04 |
Forrás: RSM DTM Zrt. Számítás
Milyen nyilatkozat kell és kitől?
A korábbi években szükség volt az iskolalátogatási igazolásra, amely növelte az adminisztrációs terheket, ez azonban ma már nem így van. Elegendő a szülő nyilatkozata arról, hogy jogosult a támogatás igénybe vételére. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy abban az esetben, ha a szülő nem jogosult a támogatás igénybe vételére a gyermeke után, azonban a támogatáshoz szükséges nyilatkozatot mégis átadja a munkáltató részére, szankcionálható lesz. Szankciót vonhat maga után az az eset is, amikor a szülő jogosult a juttatásra, azonban a szükséges nyilatkozat nem kerül leadásra. Ebben az esetben a juttatást vélelmezhetően bérkifizetésnek fogja minősíteni a NAV, ami egyrészt lényegesen magasabb adóterheket jelent, másrészt bírsággal is számolni kell. A 2012-es évre vonatkozó nyilatkozat letölthető innen.
Mire használhatom fel a támogatást?
Elsősorban tankönyvek, taneszközök és ruházat vásárlására, vagyis a fent részletezett igények nagy részét le lehet fedni az iskolakezdési támogatással. A gyakorlatnak megfelelően taneszköz minden, a tanuláshoz szükséges eszköz, így a technikai csomag, tolltartó, ceruzák, ragasztók, festékek, rajzlapok. A ruházat fogalma tágan értemezendő, így bármi ide értendő, amit az iskolában a gyermekek viselhetnek, még egy jól kinéző divatos sportcipő is.
A bejegyzés szerzője Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az RSM DTM blog az Adó Online szakmai partnere.
2857 milliárd forint az első nyolc havi hiány.
A Balatonnál és a Velencei-tónál a revizorok több mint háromezer vizsgálatot végeztek idén július 1. és augusztus 31. között, az esetek 20 százalékában tapasztaltak jogsértést – ismertette a nyári akciójának mérlegét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn.
Az EU az eladók termelői láncért viselt felelősségének szigorításáról döntött. Németországban már évek óta az értékesítők felelnek a termelőik emberi jog sértéseiért és környezetszennyezéseiért.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!