Júliustól mégis lesz elvárt adó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság az év elején alkotmányellenesnek minősítette a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvénynek az ún. elvárt adóra vonatkozó szabályait. A kormány ennek ellenére továbbra sem nem mondott le az eredeti szándékairól, azaz a gazdaság kifehérítéséről, illetve az adókikerülési lehetőségek szűkítéséről, így a taláros testület által megfogalmazott követelmények szerint átdolgozta az eredeti javaslatát. A parlament sürgősséggel tárgyalta újabb előterjesztést. A hét elején elfogadott, az egyéni vállalkozókra is kiterjedő szabályok így július elsején hatályba is léphetnek.

Az Alkotmányhoz igazított rendelkezések értelmében két lehetőség közül lehet választani akkor, ha az adózás előtti eredmény, illetve a vállalkozói adóalap nem éri el a jövedelem (nyereség) minimumot. Az adózó egyrészt dönthet úgy, hogy ún. bevallást kiegészítő nyilatkozatot tesz. Ennek hiányában viszont a jövedelem (nyereség) minimumot köteles adóalapnak tekinteni, amely – a törvényben felsorolt növelő és csökkentő tételekkel módosított – összes bevétel 2 százalékában határozható meg.

A társasági adó alanyai közül nem kell bevallást kiegészítő nyilatkozatot tennie:

  • a jogelőd nélkül alakult adózónak az előtársasági és az azt követő adóévére,
  • az alapítványnak, a közalapítványnak, a társadalmi szervezetnek, a köztestületnek, az egyháznak, a lakásszövetkezetnek, a közhasznú társaságnak, a vízitársulatnak, az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárnak, az MRP-nek, a szociális szövetkezetnek, az iskolaszövetkezetnek, továbbá a közhasznú jogállással rendelkező nonprofit gazdasági társaságnak, a felsőoktatási intézménynek és a diákotthonnak, illetve
  • annak az adózónak, amelyet az adóévben vagy a megelőző adóévben elemi kár sújtott.
  • Mentesül az egyéni vállalkozó a bevallás kiegészítése alól

  • a tevékenység megkezdése évében és az azt követő évben, ha a tevékenység megkezdését megelőző 36 hónapban a magánszemély egyéni vállalkozói tevékenységet nem folytatott, vagy
  • ha az egyéni vállalkozót az adóévben vagy a megelőző adóévben elemi kár sújtotta.
  • Az adóhatóság a kiegészítő nyilatkozatot tévő adózók közül kockázatelemző program alapján, számítógépes úton választja ki ellenőrzésre azokat, amelyeknél alapos okkal feltehető, hogy a vállalkozási tevékenység kimutatott eredménye a bevételek eltitkolásának vagy szabálytalan költségelszámolásnak a következménye. Az APEH által kétségbe vont gazdasági események valódiságát és megtörténtét, illetőleg azt, hogy a költségek (ráfordítások) ténylegesen a vállalkozás érdekében merültek fel, az adózónak kell bizonyítania. Sikertelen bizonyítás esetén az adóhatóság becsléssel állapítja meg az adóalapot.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 27.

Az áfalevonások korrekciója az uniós bírósági gyakorlatban

Az uniós áfarendszerben az előzetesen felszámított adó levonásának joga feltétlen, teljes és azonnali. Ennek azonban számos korlátja van, illetve, ha a levonható adó összegét érintő változás történik, akkor az eredeti adólevonás módosítása is szükséges lehet. Az Áfa kalauz cikkének célja, hogy az adólevonások korrekciójára vonatkozó uniós szabályok értelmezéséhez nyújtson támpontokat az olvasó számára a vonatkozó ítélkezési gyakorlat tükrében. A közösségi szabályozás rövid ismertetését követően az európai bírósági esetjogban megjelenő alapelveket mutatjuk be, majd a meghatározó jelentőségű döntéseket járjuk körbe, a témában született legfrissebb ítéletekre fókuszálva.

2024. november 26.

Kiemelt figyelem a nemzetközi értékpapír-juttatási programokon

Egyre elterjedtebb munkavállalói javadalmazási forma hazánkban is az értékpapír-juttatás, aminek egy változata a külföldi anyavállalatok részvényjuttatási programjából származó jövedelem biztosítása. Ezek a juttatási programok a multinacionális vállalatok körében igen népszerűek, mert kiválóan alkalmasak nemcsak a munkavállalók hosszú távú lojalitásának ösztönzésére, hanem üzleti szemléletének erősítésére is. Ugyanakkor érdemes körültekintően figyelni az ezen jövedelmekre vonatkozó adókötelezettségekre is, mert egy ellenőrzés során adódhatnak olyan hibák, amik bírságot vonhatnak magukkal.

2024. november 26.

NAV-Figyelő 47. hét – Külföldi adóalanyokra vonatkozó átmeneti rendelkezések

Az átmeneti rendelkezés értelmében azoknak, a Közösség más tagállamában székhellyel rendelkező adóalanyoknak, akik, 2024-ben alanyi adómentes adóalanyként jártak el Magyarországon, és 2025. január 1-jétől belföldön alanyi adómentességet alkalmazhatnak, és élni is kívánnak e választási joggal, szándékukat az SME-NY jelű nyilatkozat benyújtásával 2024. december 31-ig kell bejelenteniük – áll a NAV Figyelőben.