Kisebb regadó-teher az import használtautón, nagyobb az újon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mától a magasabb adótételek és a módosított avultatási tábla eredményeképp az új gépjárművek tulajdonosainak a korábbinál több, a külföldről használt autót vásárlóknak pedig kevesebb regisztrációs adót kell fizetniük.

Ma lépett hatályba a regisztrációs adóról szóló törvény decemberben elfogadott módosítása. A személygépkocsik esetében az adótételek az inflációs prognózisnak megfelelően átlagosan 6,1 százalékkal emelkednek, a hibrid meghajtású autók és a muzeális járművek esetében viszont változatlan – 190 ezer, illetve 380 ezer forint – marad a teher. A motorkerékpárok adótétele sem módosul továbbra is 20–230 ezer forint között mozog a műszaki tulajdonságoktól függően. A regadótábla egy újabb oszloppal bővült, mától ugyanis az EURO 2-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt – 10 évesnél öregebb – gépjárművek is forgalomba helyezhetők, esetükben az alapadótétel 60 százalékkal emelkedett.

A magasabb teher ellenére a külföldről használt autót vásárlóknak ugyanannyit vagy kevesebbet kell fizetniük a forgalomba helyezésért, az Európai Bíróság döntése nyomán ugyanis módosították az avultatási táblát is. Eszerint például egy kétéves gépjárműnél az alapadótétel 72 százalékát kell megfizetni a korábbi 80 helyett, míg a húszévesnél idősebb autóknál mindössze a tizedét. Tavaly az előzetes adatok szerint húszezer használt autót hoztak be Magyarországra, az idén ennek akár a duplájára is lehet számítani – mondta lapunknak Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A használtautó-behozatal növekedésére számít Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke is, aki szerint az új avultatási tábla továbbra sem felel meg teljesen az uniós követelményeknek.

A szakértő úgy véli, az avultatásnál figyelembe lehetne venni a lefutott kilométerek számát és az esetleges sérüléseket is. A pénzügyi tárca szerint viszont a további tényezők figyelembevétele visszaélésre adna lehetőséget, a kilométerórát például előre lehet pörgetni. Fojt szerint a közlekedésfelügyelet a behozott gépjármű kötelező átvizsgálásakor felírhatná az óra állását, így elejét vehetnék a csalásoknak.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]

2024. május 24.

Varga Mihály: a kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett

A kormány kitart az adócsökkentés politikája mellett, az elmúlt évtizedben a magyar gazdaság teljesítménye nőtt, miközben az adóelvonás mértéke csökkent – mondta a pénzügyminiszter a Magyarország tíz legnagyobb adózója elismerés átadó ünnepségén pénteken, Budapesten.

2024. május 24.

A közvetett adózás rendszere Egyiptomban (1. rész)

Egyiptom modern áfa-szabályozása 2016-ra datálható, ekkor lépett életbe az új áfa-törvény, amely felváltotta a korábbi termék-szolgáltatás jellegű adót. A törvény két jelentős módosításon esett át, először 2020-ban, majd 2022-ben.