Kisebb regadó-teher az import használtautón, nagyobb az újon


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mától a magasabb adótételek és a módosított avultatási tábla eredményeképp az új gépjárművek tulajdonosainak a korábbinál több, a külföldről használt autót vásárlóknak pedig kevesebb regisztrációs adót kell fizetniük.

Ma lépett hatályba a regisztrációs adóról szóló törvény decemberben elfogadott módosítása. A személygépkocsik esetében az adótételek az inflációs prognózisnak megfelelően átlagosan 6,1 százalékkal emelkednek, a hibrid meghajtású autók és a muzeális járművek esetében viszont változatlan – 190 ezer, illetve 380 ezer forint – marad a teher. A motorkerékpárok adótétele sem módosul továbbra is 20–230 ezer forint között mozog a műszaki tulajdonságoktól függően. A regadótábla egy újabb oszloppal bővült, mától ugyanis az EURO 2-esnél rosszabb környezetvédelmi osztályba sorolt – 10 évesnél öregebb – gépjárművek is forgalomba helyezhetők, esetükben az alapadótétel 60 százalékkal emelkedett.

A magasabb teher ellenére a külföldről használt autót vásárlóknak ugyanannyit vagy kevesebbet kell fizetniük a forgalomba helyezésért, az Európai Bíróság döntése nyomán ugyanis módosították az avultatási táblát is. Eszerint például egy kétéves gépjárműnél az alapadótétel 72 százalékát kell megfizetni a korábbi 80 helyett, míg a húszévesnél idősebb autóknál mindössze a tizedét. Tavaly az előzetes adatok szerint húszezer használt autót hoztak be Magyarországra, az idén ennek akár a duplájára is lehet számítani – mondta lapunknak Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) elnöke. A használtautó-behozatal növekedésére számít Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke is, aki szerint az új avultatási tábla továbbra sem felel meg teljesen az uniós követelményeknek.

A szakértő úgy véli, az avultatásnál figyelembe lehetne venni a lefutott kilométerek számát és az esetleges sérüléseket is. A pénzügyi tárca szerint viszont a további tényezők figyelembevétele visszaélésre adna lehetőséget, a kilométerórát például előre lehet pörgetni. Fojt szerint a közlekedésfelügyelet a behozott gépjármű kötelező átvizsgálásakor felírhatná az óra állását, így elejét vehetnék a csalásoknak.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. március 28.

A vélelmezett értékesítőkre vonatkozó szabályok alkalmazása – forgatókönyvek (6. rész)

A vélelmezett értékesítők minősége szinte kimeríthetetlen tárházát jelenti a témával foglalkozó cikkeknek. A következőkben olyan konkrét forgatókönyvekkel fogunk foglalkozni, amelyek a vélelmezett értékesítőkre vonatkozó rendelkezések alkalmazására vonatkoznak. Ezek a forgatókönyvek sematikusan mutatják be, hogy a vélelmezett értékesítővé váló elektronikus felületekre az áfa, és adott esetben a vám tekintetében milyen feladatok hárulnak.

2024. március 27.

15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak Budapesten

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és az OECD közös budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) idei első rendezvényén 15 ország versenyhatósági vezetői találkoztak kedden, hogy megvitassák a mindennapi gyakorlatukban felmerülő közös kihívásokat – tájékoztatott szerdai közleményében a hivatal.

2024. március 27.

Jogosulatlanul segítette elő kötvények jegyzését a Timberland Finance International fióktelepe

Az MNB 30 millió forint piacfelügyeleti bírságot szabott ki a Timberland Finance International GmbH & Co. KG magyarországi fióktelepére jogosulatlan függő ügynöki tevékenység miatt. A társaság fióktelepe kötvények jegyzését segítette elő hazai ügyfelek részére anélkül, hogy tevékenységét a jegybank előzetesen nyilvántartásba vette volna – jelentette be szerdai közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB).