Kommunikációban javulhatna a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A nagyadózók négyötöde szerint a revíziók célja nem a jogkövető magatartás ellenőrzése, hanem adóhiány megállapítása, és mindössze ötödük elégedett a NAV általános tájékoztatási gyakorlatával. A NAV szakmai felkészültségével és jogorvoslati lehetőségeivel viszont elégedett ez az adózói kör. A Nemzeti Adókonzultáción elhangzott kritikák és javaslatok közül szemezgetünk.


A NAV működésének megítéléséról beszélt a Nemzeti Adókonzultáción elhangzott előadásában Heinczinger Róbert, az EY Magyarország partnere cége saját, reprezentatív felmérése alapján.

A nagyvállalati döntéshozók véleményét tükröző kutatás adatai szerint igazi sikertörténet az adó- és a vámigazgatóság integrálása, míg az adóhatóság tevékenységében a legrosszabbra a tájékoztatás és a bírságolás gyakorlatát értékelték a megkérdezettek.

Heinczinger Róbert előadásából kiderült: a nagyadózók nagyra értékelték a Kiemelt Adózók Igazgatóságnak tevékenységét, mert a szakosodott revizorokkal könnyebb volt együttműködni, mint a regionális igazgatóságokhoz tartozó kollégáikkal. A megkérdezett döntéshozók 78 százaléka úgy vélte, hogy egy adóellenőrzés nagyon komoly többletkapacitásokat igényel munkatársai részéről, míg 79 százalékuk úgy nyilatkozott, hogy a revíziók célja nem a jogkövető magatartás ellenőrzése, hanem adóhiány megállapítása.

A NAV döntéseivel szemben igénybe vehető jogorvoslati lehetőségekkel viszont a többség elégedett: az ügyfelek 65 százaléka vesz igénybe jogorvoslatot, míg 89 százalékuk elégedett a jogorvoslati lehetőségekkel. Szintén jelentős pozitívum, hogy a NAV szakmai felkészültségét a válaszadók 77 százaléka „inkább jónak” minősítette, árnyalja az ítéletet ugyanakkor, hogy az önkormányzati adóhatóságok felkészültségéről már sokkal kedvezőtlenebb a kép.

Az adórendszer számos eleme a nagyadózók szerint nem egyértelmű: a NAV állásfoglalásai a megkérdezettek 63 százalékának adnak csak bizonyosságot egy adott ügyben, míg a válaszadók 62 százaléka úgy vélte, hogy van olyan bizonytalanság az adórendszerben, amelyet az Art. alapján nem lehet csökkenteni. A NAV általános tájékoztatási gyakorlatával mindössze az adózók 18 százaléka volt elégedett.

Most a megkérdezett döntéshozók 20 százaléka találja ügyfélközpontúnak a NAV-ot, viszont 77 százalékuk szerint a NAV-val szembeni bizalom növekedése javítana Magyarország versenyképességén.

A felmérésből kiderült: a cégek partnerek lennének egy olyan fórum kialakításában, ahol az adóhatóságnak feltárhatnák az általuk vélelmezett adócsalásokat.

 

A cégek képzett és alkalmazkodóképes munkaerőt, valamint stabil, érthető adórendszert várnak el tevékenységükhöz megfelelő gazdasági környezetként – ezt már Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország partnere mondta cége tavaly végzett vezérigazgatói felmérésének eredményeit idézve.

Ennek szellemében több konkrét javaslatot is tett a szakember, aki szerint a vállalatok saját képzéseit akár 50 százalékos adókedvezménnyel is támogathatná az adórendszer. Javasolta ezen túl a nem egyértelmű jogszabályi előírások – a reklámadót hozta példának – egyértelműsítését, a régi szabályok új tartalommal való feltöltését, az azonos alapra számolt különböző adónemek és járulékok összevonását és a szektorális különadók kivezetését.

Lőcsei Tamás úgy vélte, hogy az áfacsalások elleni adóhatósági fellépés során a NAV könnyen megtalálja azokat a cégeket, amelyek – bár a lánc tagjai – nem követtek el áfacsalást és nem képesek gyorsan felszívódni; beszállítói kapcsolataik értékelésénél esetükben korántsem egyértelmű a kellő körültekintés kötelezettségének mibenléte. E mellett viszont az áfa-visszaigénylés esetleges felfüggesztése aránytalanul nagy teher számukra, ami összességében a magyar gazdaság általános kockázataként is megjelenik. A szakértő szerint az adózói minősítések nyilvánossá tétele és a rendszeres konzultáció jelentheti a probléma megoldását.

Az ügyfélbarátság és a hatékonyság növelésének jegyében Herich György, a Magyar Okleveles Adószakértők Egyesülete elnöke azt javasolta a Nemzeti Adókonzultáció egyik kerekasztal-beszélgetésén, hogy érdemes volna az önellenőrzés szerepét növelni. Kisebb kaliberű ügyeknél a NAV önellenőrzésre szólíthatná az adózót, miközben a hatóság a nagy ügyekkel intenzívebben foglalkozhatna – javasolta az adószakértő.

 

 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 3.

Áfacsalókra csapott le a NAV

Kriptovalutában, kábítószerben és készpénzben tartotta a vagyonát egy hazai bűnszervezet, amely több, mint félmilliárd forintnyi áfa befizetését csalta el. Az elkövetők a bűncselekmény elkövetéséből származó hasznot kriptovalutában, készpénzben, ingatlanban, illetve lőfegyver-gyűjteményben halmozták fel. A nagyszabású akció során egyszerre 30 helyszínen csaptak le a Nyugat-dunántúli Bűnügyi Igazgatóság nyomozói, a MERKUR kommandósai és Bevetési Igazgatóság járőrei. A gyanúsítottak elfogása mellett a bűnös úton szerzett vagyontárgyakat is lefoglalták, továbbá 450 millió forint értékben zároltak ingatlant.

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.