Környezetvédelmi termékdíj: változások januártól


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2015 januárjától jellemzően növekednek a termékdíjtételek, és új termékdíj-köteles termékek jelennek meg.


A termékdíj-köteles termékek körének kibővítésével a törvény hatálya alá kerülnek az egyéb műanyag termékek, az egyéb vegyipari termékek és az irodai papír. Az első csoportba tartoznak pl. a műanyag művirágok, ezek díjtétele 1900 Ft/kg, az egyéb vegyipari termékek esetében (pl. szappan és kozmetikai termékek) 2 díjtételt különböztetnek meg, az első kategóriában 11 Ft/kg, a másodikban 57 Ft/kg a fizetendő közteher. Az irodai papír esetében „csupán” 19 Ft/kg lesz a plusz adóteher, melyet környezetvédelmi termékdíjként kell megfizetni a kötelezettnek.

A korábban említetteken túl főként (de nem kizárólag) bővült a termékdíj-köteles elektromos és elektronikai berendezések köre is, melyek pontos meghatározását a törvény mellékletében szereplő vámtarifaszámok felsorolása adja.

Újdonság, hogy az úgy nevezett „kereskedelmi csomagolószerek” kategóriájában (idetartozhatnak például a műanyag vagy fémpalackok, dobozok stb.) közül csak a fémből készült termékek lesznek kötelezettek, a többi anyagkörnek megszüntetik a kötelezettségét. Ettől függetlenül azonban csomagolóanyagok területén is 4 Ft-os árnövekedést figyelhetünk meg, így 2015-től 304 Ft/kg a fizetendő díjtétel.

Ugyanakkor a műanyag bevásárló táskák sem mentesülnek a környezetvédelmi termékdíj fizetési kötelezettségtől, mivel a jogalkotó ezeket átsorolta az nevezett „csomagolószer” kategóriába, és 100 Ft/kg-mal meg is növelte a fizetendő díjtételt, így mindösszesen 1900 Ft/kg-ot kell fizetni ezután.

A bejegyzés szerzője a LeitnerLeitner Magyarország szakértője.

Az Adózásról érthetően blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.