Köztartozásmentes adózói adatbázis február 10-étől


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Február 10-étől érhető el az APEH honlapjáról az úgynevezett köztartozásmentes adózói adatbázis, amelyet minden hónapban frissítenek. Az adatbázisba visszamenőleg felkerülni, illetőleg onnan visszamenőleg kikerülni nem lehetséges. Fontos ugyanakkor, hogy a havi listákat archiválják, így akár évekkel később is lekérdezhetők lesznek. Az adatbázisba való felvételt csak elektronikus úton lehet kérni.

A közbeszerzések teljesítésénél a nyertes ajánlattevő (fővállalkozó) és az alvállalkozók közötti, valamint minden további, az alvállalkozók között megkötött szerződések alapján havi nettó 200 000 forintot meghaladó összeget – visszatartási kötelezettség nélkül – csak abban az esetben lehet teljesíteni, ha az érintett alvállalkozó bemutat, átad vagy megküld a tényleges kifizetés időpontjától számított 30 napnál nem régebbi nemlegesnek minősülő együttes adóigazolást, vagy a kifizetés időpontjában szerepel az úgynevezett köztartozásmentes adózói adatbázisban.

Milyen feltételekkel lehet a listára kerülni?
A köztartozásmentes adózói adatbázis az APEH honlapján közzétett nyilvántartás, amely azoknak az adózóknak az adatait tartalmazza, amelyeknek az alábbi együttes feltételeknek megfelelnek: a közzétételt megelőző hónap utolsó napján nincs az adóhatóságnál és vámhatóságnál nyilvántartott nettó adótartozásuk, valamint köztartozásuk; nincs behajthatatlanság címén nyilvántartott, de el nem évült adótartozásuk; nyilatkozatuk alapján a közzétételt megelőző hónap utolsó napjáig esedékes bevallási és befizetési kötelezettségének maradéktalanul eleget tesznek/tettek; az adószámukat nem függesztették fel; nem állnak csődeljárás, végelszámolás illetve felszámolási eljárás alatt; csoportos adóalanyiság esetén a csoportos adóalanynak nincs általános forgalmi adó tartozása; nem minősülnek adó megfizetésére kötelezettnek.

Elektronikus kérelmet kell benyújtani
Az APEH az adózó erre irányuló kérelme alapján, a kérelem benyújtásának hónapját követő hónap 10. napján felveszi az adózót az adatbázisba, ha az adózó a fenti feltételeket teljesíti. A kérelem kizárólag elektronikus úton nyújtható be illetékmentesen. Ehhez az adóhatóság internetes honlapjáról letölthető 09UK21 számú nyomtatványt kell használni. A kérelem benyújtását követően az APEH szerzi be a vámhatóságtól az adatbázisba történő felvételhez szükséges adatokat.

Ha az adózó a felvételhez előírt valamennyi feltételnek nem felel meg, úgy 5 napos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívják fel, illetőleg, ha a hiány eleve nem pótolható (pl. a kérelmező végelszámolás, csődeljárás, felszámolás alatt áll) az APEH elutasító határozatot hoz. Hiánypótlás esetén a felhívásban feltüntetik azt is, hogy az adózó melyik feltételnek – ideértve a tartozások összegszerűségét is – nem felelt meg. Ha az adózó a kitűzött határidőn belül a hiánypótlási felhívásban foglaltaknak eleget tesz, úgy a feltételek teljesítésének hónapját követő hónap 10. napjáig a köztartozásmentes adózói adatbázisba felveszik.

Abban a hónapban, amelyikben az adózó valamelyik törvényi feltételnek nem felel meg és emiatt az adatbázisban nem szerepel, a hiánypótlást követően az ügyfélszolgálati irodákban illetékmentesen beszerezheti a kifizetéshez szükséges együttes adóigazolást. Ezt követően, miután hiánypótlási kötelezettségét teljesítette, a következő havi adatbázisban – amennyiben az aktuális havi kötelezettségének is maradéktalanul eleget tesz/tett – szerepelni fog.

Elutasítás, fellebbezés
Az elutasító határozat elleni jogorvoslatra a nyilvántartásba vételi eljárással kapcsolatos jogorvoslati szabályok irányadók, azzal, hogy a fellebbezés iránti kérelmet az elsőfokú határozat kézhezvételétől számított 8 napon belül kell előterjeszteni. Az APEH a fellebbezést ugyancsak 8 napon belül bírálja el.

Az elutasító határozat jogerőre emelkedését követően, amennyiben a határozatban jelzett akadály elhárult, a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő felvétel a kérelem ismételt benyújtásával kérhető.

Törlés hivatalból, vagy az adózó kérésére
Ha az adatbázisba történő felvételt követően az adózó a feltételek bármelyikének már nem felel meg, úgy az adóhatóság törli az érintettet a listáról. Erről elektronikus úton és írásban is küldenek értesítést. A későbbiekben viszont nincs akadálya a köztartozásmentes adózói adatbázisba történő ismételt felvételnek.

Amennyiben az adózó adatai szerepelnek az adatbázisban, de tovább már nem kívánja megjelentetni azt, akkor törlési kérelmet kell benyújtania. Ez a kérelem szintén csak elektronikus úton terjeszthető elő a 09UT21 számú adatlapon. Fontos tudnivaló, hogy sem a törlés, sem az elutasítás nem von maga után szankciót.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.