Különadó és alkotmánymódosítás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Alkotmánybíróság a napokban megsemmisítette a 98 százalékos különadóval kapcsolatos rendelkezéseket. A kormánypárt erre válaszolva törvénymódosítást kezdeményezett a különadó változtatások nélküli bevezetésére. Ezzel egyidejűleg módosítanák az Alkotmányt és az Alkotmánybíróságról szóló törvényt is.

Október 26-án került a parlament elé az egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról, illetve módosításáról szóló 2010. évi XC. törvény módosítását célzó javaslat, amely a társadalmi igazságérzetet sértő, közpénzekből származó juttatásokra külön mértékű
adót állapít meg – olvasható az indokolásban. A különadó fizetésére köteles eszerint az a költségvetési szervnél, állami, önkormányzati, közalapítványi forrásból alapított, fenntartott vagy működési támogatásban részesített más jogi személynél foglalkoztatott magánszemély, aki munkavégzésre irányuló jogviszonya alapján, továbbá aki a takarékos állami gazdálkodásról és a költségvetési felelősségről szóló törvény, vagy a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló törvény szerinti munkavégzésre irányuló jogviszonyban különadó alapnak minősülő bevételt szerez. A javaslat szerint az ilyen juttatások adóztathatóak lesznek az adott adóév egészére nézve.

A különadó fizetési kötelezettség a közszférában munkavégzésre irányuló jogviszonyban foglalkoztatott magánszemélyekre terjed ki. A különadó alapja az említett jogviszonyok megszűnésével összefüggésben fizetett egyes juttatásoknak a 60 napra számított rendszeres járandóságot meghaladó része. Nem minősül a különadó alapjának ugyanakkor a fentiek szerinti bevétel kétmillió forintot meg nem haladó része. A különadó mértéke az adóalap 98 százaléka, amely után további 27 százalék egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettség terheli a kifizetőt. A különadót a kifizetéskor a kifizetőnek forrásadóként kell levonnia, és a havi bevallásában kell bevallania, illetve a bevallás benyújtására nyitva álló határidőig kell megfizetnie. A kifizetésről a magánszemély számára igazolást kell kiállítani.

Amennyiben a különadó levonását a kifizető elmulasztotta, azt a magánszemélynek kell a kifizetést követő hónap 12. napjáig megfizetnie. A törvény hatálya alá tartozó bevételt ugyanakkor a magánszemélynek személyi jövedelemadó bevallásában kell elkülönítetten bevallania, azzal azonban, hogy azt további személyi jövedelemadó nem terheli, de a magánszemély összes jövedelmét az adóévben ennek az összegnek a hozzáadásával kell megállapítani.

Ez a törvény 2010. december 30-án lépne hatályba, a rendelkezéseit azonban a 2010. január 1. napját követően megszerzett jövedelmekre is alkalmazni kell. A törvény hatályba lépését megelőzően kifizetett, különadó-alapnak minősülő bevétel után a különadót 2011. március 1. napjáig kell majd megfizetni.

Ugyancsak október 26-án került a parlament elé az, az újabb Alkotmánymódosítás, amely szűkítené az Alkotmánybíróság hatáskörét. Ezzel összefüggésben módosítanánk az Alkotmánybíróságról szóló törvényt is. Ez utóbbi törvénytervezet indokolása szerint a rendszerváltást követően eltelt években, a jogállam első időszakában nagy szükség volt az Alkotmánybíróság jogfejlesztő alkotmányos szerepére. A jogállam megszilárdulásával az alkotmánybíráskodás ilyen széles jogköre mára azonban indokolatlanná vált. Éppen ezért az Alkotmány módosításával összhangban az Alkotmánybíróság hatásköréből kivennék a tiltott népszavazási tárgykörbe tartozó törvények felülvizsgálatát. Mivel a tervezet a szabályait a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell, az Alkotmánybíróságnak meg kell szüntetnie azon ügyekben az eljárást, amelyekben megszűnt a hatásköre.

Az Alkotmánybírósági törvény módosításával egyidejűleg módosulhat az Alkotmány is a tiltott népszavazási tárgykör tekintetében. Pontosítják azon fizetési kötelezettségek körét, amelyek tekintetében nem lehet országos népszavazást tartani, ezért kiegészítik a tiltott népszavazási tárgyak körét a járulékokkal. Ennek megfelelően nem lehet a jövőben országos népszavazást tartani a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a központi adónemekről, illetékekről és járulékokról, a vámokról, valamint a helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról. Ezeknek a törvényeknek a tartalmát pedig az Alkotmánybíróság sem vizsgálhatja felül.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.