Még nem indult be a szoftverkommandó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egyelőre nincs konkrét eredménye az APEH és a szoftverek jogtisztaságáért küzdő BSA együttműködési megállapodásának. A adóhatóságnak egyébként is kötelessége az adatok védelme – írja a Napi Gazdaság.

Az adóhivatal és a BSA (Business Software Alliance) három hónapja kötött együttműködési megállapodást, ami nagy felháborodást keltett a felhasználók, az informatikai szaklapok és a jogvédők körében is. A megállapodás szövegét ugyanis először személyes adatok miatt titkosították, később azonban a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) kérésére azok törlésével publikálták.

A jogvédő szervezet egyébként az adótitok megsértésének veszélye miatt aggódott, mivel a dokumentum egyik passzusa szerint az adóhatóság az adótitok betartása mellett tájékoztatást nyújt a jogellenes szoftverhasználattal kapcsolatban felmerülő és adójogi ügyekből levonható általános tapasztalatokról. Ez annyit tesz, hogy a hivatal összesített, statisztikai elemzésre alkalmas adatokat bocsáthat a BSA rendelkezésére, mint ahogy azt más esetekben is megteszi, például a sajtótájékoztatók alkalmával.

Az együttműködés eredményeiről vagy tapasztalatairól még nem tud beszámolni az APEH, az túl korai lenne, mivel a revizorok képzése még folyamatban van – tájékoztatta a lapot az adóhivatal sajtóosztálya. Az APEH egyébként saját hatáskörben eljárva most is folytatja a szoftverek számviteli vizsgálatát.

Az adóhatóság az adókötelezettség teljesítésének ellenőrzése során a tárgyi eszközök (így a szoftverek) nyilvántartásának vizsgálatakor jogosult ellenőrizni a beszerzés körülményeit, többek közt a szállító valódiságát. Az eszközök üzembehelyezésének vizsgálatakor pedig (ami az értékcsökkenés elszámolása miatt fontos) a revizor nézi, hogy az üzembehelyezés feltételei teljesültek-e, így például a számítógépen megvannak-e a működtetéséhez szükséges szoftverek.

A TASZ jogértelmezése szerint egyébként az APEH az adózással kapcsolatba nem hozható hatósági ügyekben nem járhat el, vagyis célzottan az illegális szoftverek felkutatására a törvény nem jogosítja fel. Az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezéseiből következik, hogy a revizor az ellenőrzés során a számítógépet is bekapcsoltathatja, de elsősorban iratok alapján tájékozódik.

A vállalkozási tevékenységgel összefüggésbe hozható helyszínt, helyiséget az adóellenőr csak az ügyész előzetes jóváhagyásával vizsgálhatja át, ettől csak akkor lehet eltérni, ha alapos okkal feltehető, hogy az átvizsgálás késedelmes lefolytatása az ellenőrzés céljának meghiúsulását eredményezné.

A revizor ilyen esetben a cég eszközeit – például a számítógépet – tárgyi bizonyítási eszközként lefoglalhatja, ha az az adózó jogszabályban előírt nyilvántartásában nem szerepel, a BSA azonban a lefoglalt eszközökkel a törvény szerint semmilyen kapcsolatba nem kerülhet.

Forrás: Origo


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]