Még több az elbocsátás


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több évtizedes béremelési gyakorlat tört meg ez év tavaszára a válság miatt

A rég nem látott mértékű recesszió letörte a hazai béreket, és jelentős csökkenést hozott a foglalkoztatásban. A magánszektorban a leépítés dominál, míg az állam a fizetéseken spórol inkább. Ez derül ki a most közzétett első négy havi statisztikai adatokból.

Az áprilisi bruttó átlagkereset valamivel 200 ezer forint felett volt, ez 3,5 százalékos emelkedésnek felel meg tavaly ilyenkorhoz képest – tudatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A nettó kereset pedig még ennél is lassabban, 2,7 százalékkal emelkedett, ez az infláció mértékét sem éri el. Az első négy hónap átlagában – a jelentős januári csökkenés miatt – alig éri el az egy százalékot a bruttó béremelkedés, a nettó pedig az alatt mozog. A nagyobb fizetéscsökkenés az állami szektorban volt, itt a fizetéseket befagyasztották, illetve a tizenharmadik havi fizetést is megnyirbálták. Ennek eredményeként itt közel egy százalékos (nettó 0,7) átlagos keresetcsökkenés következett be, míg a magánszektorban 5,3 (nettó 4,1) százalékos emelkedést mért a hivatal. Az átlagos reálkereset az idei első négy hónap átlagában 2,2 százalékot esett, és szakértők szerint éves szinten sincs esélye a pozitív tartományba kerülni.

A legalább öt főt foglalkoztató cégek alkalmazotti létszáma 5,4 százalékkal csökkent, ez közel 140 ezer főt jelent. Ez a korábbi, 100 ezer fős becslésekhez képest is jelentős csökkenés, ebben ráadásul a legkisebb vállalatok leépítése nem is jelenik meg. A költségvetési szféra viszont éves alapon alig építette le a létszámot, a KSH jelentése szerint ez a közmunkaprogramok felpörgésével magyarázható. Utóbbi körben 733 ezren dolgoztak a hónap során, míg a megfigyelt vállalkozásoknál 1,833 millió volt a munkavállalói létszám.

A júliusi személyi jövedelemadó-módosítás nyomán az állam visszautal majd az eddig befizetett terhekből az adózók részére – hívta fel a figyelmet Németh Dávid, az ING Bank makroelemzője, aki ezzel együtt is legfeljebb stagnáló nettó reálbérrel számol éves szinten. Ezt pedig az infláció várható megugrása okozza majd, így a kereslet összességében jelentősen szűkülhet. A jelenséget tovább fokozza a hitelek drágulása és azok kínálatának szűkülése. A közszféra béralakulása még bizonytalan, többször átvariálták már a 13. havi juttatások kifizetését, és még most sincs megszavazva a végleges változat – fejtette ki a szakértő. A magánszektorban a rendszeres bérek – a munkaügyi szabályok merevsége miatt – többnyire szinten maradtak, azonban a jutalmak terén várhatók jelentősebb vágások – fűzte hozzá.
Soha nem volt még Magyarországon olyan alacsony a béremelkedés üteme, mint most – mondta el Bebesy Dániel, a Budapest Alapkezelő portfóliómenedzsere. A régióban egyébként mindenütt hasonló tendencia figyelhető meg, a bérinfláció szinte teljesen megszűnt. A folyamat hátterében az áll, hogy a vállalkozások igen gyorsan alkalmazkodtak a recesszió miatt csökkenő jövedelmezőséghez, és a költségvetési szféra is restriktívebb bérpolitikát folytat. A szakértő nem is lát sok esélyt arra, hogy rövid távon visszatérjen a korábbi béremelési gyakorlat, amíg ilyen nagy a munkaerőpiacon a szabad kapacitás. Valószínűleg mindez megkönnyíti a monetáris politika életét, a gazdasági szereplők várakozásainak befolyásolásánál nagy segítség, ha szakíthatunk a visszatekintő bérezési gyakorlattal.

Benke Dávid

Forrás: Világgazdaság Online


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.