Megspórolható a cégautóadó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A legális adóelkerülést választva egyre több vállalkozás értékesíti vállalati gépkocsijait a cégautóadó megfizetése helyett. Az alkalmazottak ezután kiküldetési rendelvény alapján számolják el a megtett kilométereket a tulajdonukban lévő autóra. Néhány dolgot nem árt figyelembe venni, nehogy cégünk fennakadjon egy esetleges adóhatósági ellenőrzésen.

Az új formában idén először április huszadikáig fizették meg a vállalkozások a cégautóadót. Azok a vállalkozók, akik egyébként magáncélra is használják a cég tulajdonában lévő gépkocsit, pozitívan értékelhették az új rendelkezést, mivel a havi hét- vagy tizenötezer forintos cégautóadóval letudhatják az adófizetési kötelezettségüket. Egyre többen gondolják azonban úgy, hogy inkább megéri értékesíteni a céges autókat és kiküldetési rendelvény alapján elszámolni az alkalmazottakkal, mint negyedévente befizetni a cégautóadót. Ezzel a legális adóelkerülési móddal mikrovállalkozásoknál egy-két autó fenntartása esetén akár féléven belül visszatérülhet az átíratás költsége és gyakorlatilag megspórolható az adókötelezettség.

Figyeljünk a részletekre!

„Mivel az adóhatóság előtt is ismert módszerről van szó, esetleges revízió során vizsgálhatják a cégautó értékesítését. Persze nem azért, mert illegális ügyletről lenne szó. Csupán, mert az autó eladása több buktatót is magában rejt. Nem árt oda figyelni rá, hogy ki fizeti az átíratás költségeit? Valószínűsíthető, hogy színlelt szerződésről van szó, ha például ajándékozás történt, ezért az adóhatóság később adóhiányt állapíthat meg. A gyanúsan olcsó ügylet ugyancsak felkeltheti a figyelmet, emiatt a cégnek később fizetési kötelezettsége keletkezhet. Miután az alkalmazott tulajdonába kerül a vállalati gépkocsi, vizsgálható, hogy megtérítették-e számára az adás-vétel költségeit? Ha például kifizetik a munkavállalónak az átíratást, akkor az bérjellegű juttatásként számolható el, tehát már nem biztos, hogy olcsóbb, mintha befizetnénk a cégautóadót.” – összegzi Zara László adószakértő.

Zara szerint a vállalkozásnak ajánlatos bebiztosítania magát egy későbbi revízió esetére. Célszerű a vállalati kocsira két-három autókereskedőtől is állapotfelmérést kérni. A legolcsóbban úgy úszható meg az ügylet, ha több használtautó kereskedőt is felkeresünk, céges autónk eladásának szándékával. Az állapotfelmérést követően azonban „meggondoljuk” magunkat az adás-vételt illetően, ám a felmérés eredményét megőrizzük, nehogy később az a vád érje a céget, hogy a piaci ár alatt értékesítette a céges autóit. Ez a fajta „adóspórolás” alacsonyabb értékű gépkocsinál térülhet meg, hiszen drágább autónál már többe kerülhet az értékesítési procedúra, mintha cégautóadót fizetett volna a vállalkozás.

Egyszeri kiadás…

Ahogyan normál körülmények között is, mindig szerződésbe kell foglalni a tulajdonosváltást. Az átíratás költsége egy középkategóriás autónál ötvenhétezer-nyolcszáz forint. Először is fizetni kell az eredetiségvizsgálatért. Ennek díja ezernégyszáz köbcenti alatt tizenhétezer forint, ezernégyszáz és kettőezer köbcenti hengerűrtartalom közt tizennyolcezer-ötszáz forint, kettőezer köbcentiméter felett pedig húszezer forint. A forgalmi engedély és a törzskönyv kiadása újabb hat-hatezer forint. Ezenkívül az új tulajdonos vagyonszerzési illetéket köteles fizetni. Ennek mértéke a hajtómotor hengerűrtartalmának minden megkezdett köbcentimétere után tizennyolc forint. Az ezernyolcszázkilencven köbcentit meghaladó személygépkocsik után huszonnégy forint köbcentinként az illetékkötelezettség. Az elektromos hajtómotorral rendelkező gépjárművek minden megkezdett kilowattja után nyolcszáz forint a fizetendő illeték. Wankel hajtómotorral üzemelő gépjármű esetében tulajdonosváltáskor köbcentinként harminchat forintot kell fizetni. Egy ezerhatszáz köbcentis autó után havi tizenötezer forint cégautóadót fizet a cég, ha költséget számol el a kocsi után. Tehát egy középkategóriás gépjármű céges tartásának 2009-ben százhatvanötezer forint költségvonzata van az új adónem miatt. Ebből a helyi önkormányzatnak határidőre megfizetett gépjárműadó összege levonható. Ezzel szemben az átírás mindössze ötvenhétezer-nyolcszáz forint, bár egyszeri költségként jelentkezik és terheli meg a céges kasszát.

Nem mindenkinek éri meg…

Az új rendelkezés alapján, ha bármilyen költséget számolnak el a gépjármű után, akkor abban a hónapban cégautóadót kell fizetnie. Egyéni vállalkozás esetében az egyetlen megoldás a fizetés megkerülésére, ha a vállalkozó egyáltalán nem számol el költséget. Másrészt az egyéni vállalkozó önmagának sem írhat kiküldetési rendelvényt. Mikro- és kisvállalkozásoknál kifizetődő a céges autókat a vállalkozásban közreműködő tag, tisztségviselő vagy munkavállaló nevére íratni. Kiküldetési rendelvény vezetése esetén ugyanis a vállalat mentesülhet cégautóadó fizetési kötelezettsége alól. Mivel a kiküldetési dokumentumot kiemelt figyelemmel vizsgálhatják, figyeljünk rá, hogy nem valós utakat és fiktív költségeket ne tartalmazzon az elszámolás. Buktató lehet, ha bizonyíthatóan más útvonalon járt a gépkocsi vagy az elszámolt távolságot nem tehette meg az autó, esetleg a dokumentált időpontokban betegszabadságon volt a sofőr …

A cégautó értékesítés kiszámlázása körültekintést igényel. Áfával növelt értéken számlázható ki az autó eladása, ha korábban például magánszemélytől adómentesen vásárolta a cég. Ha azonban áfásan vásárolták, akkor az eladáskor áfa nélkül, adómentesen kell számlázni. Az adás-vételt követően az előbbiektől függően a társaságnak áfát (ha többért adták el, mint a nyilvántartási érték, akkor társasági adót és különadót), az eva-alanyoknak evát kell fizetniük.

Forrás: Vállalkozói Negyed


Kapcsolódó cikkek

2024. június 21.

NGM: nem a szegénység, hanem az óvatosság miatt fogyaszt keveset a lakosság

Az elmúlt napokban látott napvilágot az Eurostat friss adatközlése, miszerint a magyar háztartások fogyasztása az uniós átlag 70 százalékát éri el. Az adatot többen helytelenül értelmezve, a közvéleményt tudatosan félrevezetve úgy állították be, hogy Magyarország az unió legszegényebb országa, ami teljességgel nonszensz és szándékos hazugság – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

2024. június 20.

Mi történhet még idén a forinttal és a magyar kamattal?

A napokban látott forintgyengülés ellenére az euró jegyzése a 385 és 400 forint közötti sávban maradhat az idén. Legalábbis erre számít Németh Dávid, a K&H vezető elemzője alapesetben, azaz akkor, ha nem történik jelentős változás az év hátralévő hónapjaiban a világ- és a magyar gazdaságban. A szakember beszélt a magyar inflációról, a várható kamatpályáról és a szükséges kiigazításról, valamint az uniós kilátásokról is.