Milyen cafeteriát válasszunk jövőre? Itt vannak a csomagok!


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Három igénybevevő-típusra és háromféle éves cafeteria-keretre állítottunk össze kilencféle modellcsomagot a béren felüli juttatásokra vonatkozó 2011-es szabályok alapján. Bár több elem a minimálbérhez kötött, és ennek jövő évi összegéről még nem született egyezség, a szakértő szerint már most el lehet kezdeni a tervezést.

Miután a parlament megszavazta a jövő évi adótörvényeket, a cafeteria precíz tervezéséhez már csak a pontos minimálbér hiányzik, hiszen több juttatás (egészségpénztár, önkéntes nyugdíjpénztár, iskolakezdési támogatás, üdülési csekk) kedvezményes adózású korlátja a minimálbér értékéből számolható – mondta a Napi Gazdaság Online-nak Fata László, a Cafeteria.net vezető tanácsadója.

A szakértő mégis úgy véli, nem vét nagy hibát az, aki kerekítve a 2010-es minimálbérrel számolva kezdi el építeni cafeteria-rendszerét, hiszen várható az emelkedés, így minden határérték a kedvezményes adózáson belül marad.

Hozzátette: az új törvényi szöveg két ponton, az étkezési utalványok és az internet-előfizetési díj terén ad nagy segítséget a munkáltatóknak és a munkavállalóknak. Jövőre havi 18 000 forint értékig olyan étkezési támogatást adhat a munkáltató, mely hideg és meleg étkezésre is használható.
A 2011-es szja-törvény szerint a munkavállaló és a vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója nevére szóló internet téríthető a béren kívüli juttatások körében.

Nem kell mindenhol komplett rendszer

Azon cégek számára, amelyek csak havi kevesebb mint 20 ezer forint béren felüli juttatást tudnak adni, a szakember nem javasolja, hogy komplett cafeteria-rendszert állítsanak fel. (Jövőre ebbe a körbe kerülnek az állami intézmények is, hiszen amint arról beszámoltunk, évi 200 ezer forintban maximálták a keretet.) A tapasztalatok alapján ugyanis a dolgozók túlnyomó többsége minden bizonnyal étkezési utalvány formájában venné fel a juttatást, így a további elemek választhatóvá tétele csak az adminisztrációs teheket növelné.

A szakember lapunk kérésére három igénybevevő-típusra és háromféle éves cafeteria-keretre állított össze kilencféle modellcsomagot. A csomagok összetételét az eltérő igények indokolják. Az étkezési utalvány népszerűsége általános, ám míg a családosok számára tapasztalatok szerint az iskolakezdési támogatás és az egészségpénztári befizetés is fontos, addig a gyermektelen fiatalok az üdülési csekket részesítik előnyben, a negyvenes éveikbe lépők pedig – ha korábban a munkaadó nem írt elő kötelező befizetést – az önkéntes nyugdíjpénztárak felé is fordulnak.

Kimaradó elemek

A csomagokban nem szerepelnek sem a helyi közlekedési bérletek, sem az új elemnek számító megújulási kártya. Előbbit a szakember azzal indokolta, hogy e bérletek használhatósága nagy egyedi eltéréseket tartalmazhat, hiszen például egy kistelepülésen vagy a munkahely közelében élők egyáltalán nem használnák, míg Budapesten a cafeteria komoly értékű eleme lehet.

A megújulási kártyánál viszont a konkrétumok hiánya miatt nem lehet még tervezni. Erről a cafeteria-elemről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy azt évente 300 ezer forint összegig töltheti fel kedvezményesen a munkáltató. Bár a hírek szerint például gyógyüdülésekre lehet majd igénybevenni, a kártya működésének konkrét részleteiről szóló rendelet még nem látott napvilágot.

A részletek tisztázására márpedig mihamarabb szükség volna. Azoknál a cégeknél ugyanis, ahol nagyértékű cafeteria-rendszert működtetnek, már folyik a tervezés, viszont konkrétumok híján nem tudják beilleszteni a megújulási kártyát. Ha ez így marad, januárban majd nem is tudják választani a dolgozók ezt az elemet, vagyis a lehetőség kihasználatlan marad.

Forrás: Napi Gazdaság


Kapcsolódó cikkek

2024. május 27.

NAV-Figyelő 21. hét: Változott a jegybanki alapkamat, adó-amnesztia, üzemanyagárak

A NAV útmutatót adott ki az utólagos részesedésbejelentéssel kapcsolatban, amelyben a leggyakrabban felmerülő kérdésekre kívánt válaszolni az adóamnesztia kapcsán. Továbbá változott a jegybanki alapkamat és az adóhatóság meghatározta a júniusi üzemanyagárakat is – derül ki a NAV-Figyelő eheti számából.

2024. május 27.

Év végi záráshoz, év eleji nyitáshoz kapcsolódó teendők a társasági adóban

A számviteli beszámoló és az annak adatain alapuló társaságiadó-bevallás elkészítése az egyik legfontosabb olyan feladat, amely egy üzleti év zárásához kapcsolódik. A társaságiadó-kötelezettség szempontjából az üzleti év utolsó napjának több szempontból is relevanciája van: gondoljunk csak azokra az adóalap-korrekciókra, amelyek olyan számviteli tételekhez kapcsolódnak, amelyeket év végén számol el egy gazdálkodó. Emellett az év vége egyben lehetőségeket is nyújt az adózás tervezéséhez, egy esetleges adózási-módváltás megfontolásához. Nem utolsósorban az év vége sok szempontból olyan határidőt is jelent, amelyre indokolt kiemelt figyelmet fordítani. A zárás mellett természetesen a nyitás során, a következő év kezdeti időszakában is számos feladat jelentkezhet, különösen a mérlegkészítés, illetve a társaságiadó-bevallás benyújtása határidejéig bezárólag. Ezek a feladatok adózótól függően rendkívül változatosak, így kimerítő listát lehetetlen adni. Az Adó szaklap írása azokat a jellemzően előforduló, megfontolásra érdemes szabályokat, teendőket emeli ki, amelyek az adózók széles rétegét érinthetik.

2024. május 24.

Az Európai Tanács új szabályokról állapodott meg a forrásadó-eljárásokra vonatkozóan

A Tanács megállapodásra jutott a kettős adóztatás alóli mentességre irányuló gyorsabb és biztonságosabb eljárásokról, amelyek hozzá fognak járulni a határokon átnyúló befektetések fellendítéséhez és az adóvisszaélések elleni küzdelemhez. Az úgynevezett FASTER-kezdeményezés célja, hogy a forrásadó-eljárásokat biztonságosabbá és hatékonyabbá tegye az EU-ban a határokon átnyúlóan működő befektetők, a nemzeti adóhatóságok és a pénzügyi közvetítők, például a […]