Minden lépésünket figyeli a NAV
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A NAV 2011-es pénzmosási jelentéséből kiderül, hogy a Pénzmosás Elleni Információs Iroda milyen ügyleteket és milyen szolgáltatókat figyel és ellenőriz. Könnyen pénzmosásgyanús lehet egy-egy pénzmozgás, készpénzfelvét – akár magánszemélyként, akár cégként is.
Általános értelemben pénzmosásnak minősül minden olyan tevékenység, amely arra irányul, hogy a bűncselekmények elkövetéséből származó pénzeszközök legális eredetűvé váljanak. Éppen ezért bizonyos szolgáltatók 2008 óta kötelesek ügyfeleiket a törvényben előírt módon azonosítani, és emellett a hatóságnak jelenteni a „gyanús” ügyleteket.
A pénzmosási törvény szerint ellenőrizni és jelenteni köteles szolgáltatók, szolgáltatások |
pénzügyi szolgáltatás,
befektetési szolgáltatás,
biztosítási szolgáltatás,
árutőzsdei szolgáltatás,
önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári tevékenység és
postai pénzügyi tevékenység.
|
kaszinók,
ügyvédek, közjegyzők,
könyvvizsgálók,
könyvelők, adószakértők, adótanácsadók,
ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenység,
nemesfémmel kereskedők és
árukereskedelmi tevékenység – 3 600 000 forintot elérő vagy meghaladó készpénz elfogadásakor.
|
Az éves jelentés szerint tavaly több, mint 6000 bejelentés érkezett, többségében bankoktól, pénzváltóktól. A nem pénzügyi szolgáltatók továbbra is elenyésző számban tapasztalnak gyanús ügyleteket, összesen 18 bejelentés érkezett nem pénzügyi szolgáltatótól.
forrás: NAV PIFO adatbázis
Így válhatunk gyanússá
Az éves jelentés közöl tipikus ügyleteket is, ami a bejelentések alapján pénzmosás gyanúját vetheti fel. Ezekből emelünk ki néhányat:
- Egy gazdasági társaság a bankszámláján jóváírt összegeket közel ugyanolyan értékben azonnal vagy rövid időn belül továbbutalja. Általában csak a pénzforgalmi (banki) költségek miatt van eltérés a jóváírások és a továbbutalások (terhelések) között, vagy az adott időszak alatt a bejövő és kimenő tételek összege közel azonos. Folyamatos a készpénzfelvétel a tranzakció-sorozatban érintett gazdasági társaság fizetési számlájáról vagy a készpénzbefizetés az érintett gazdasági társaság számlájára. Több esetben a fenti tranzakció-sorozat során külföldi számláról vagy külföldi székhelyű gazdasági társaság magyarországi számlájáról is érkeznek jóváírások, amelyek jellemzően fiktív értékesítési tevékenységre utalnak. A racionális gazdasági tevékenységre utaló jellemzők hiányoznak 8pl. nincs bérkifizetés, nincsenek működési költségek).
- Egy természetes személy rendszeresen, jelentős összegeket vesz fel készpénzben (akár banki kifizetés, kiszállítás útján, akár ATM-en keresztül) olyan gazdasági társaságok fizetési számláiról, amelyeknek általában vezető tisztségviselője és/vagy tagja (tulajdonosa), illetve a gazdasági társaság fizetési számlája felett rendelkezésre jogosult. A számla egyenlegét pedig folyamatosan alacsonyan tartja. (A beérkező összegeket azonnal vagy rövid időn belül készpénzben felveszi.)
- A gazdasági társaság tevékenysége kizárólag jelentős árbevétellel, azonban jellemzően alacsony elszámolható költséghányaddal működő gazdasági társaság vagy társaságok áfa, illetve társasági adó-fizetési kötelezettségének minimalizálására irányul. A kezdő- és végpont között általában további gazdasági társaságokat építenek be, illetve több szálon történik a számlakibocsátás és a pénzmozgás. Ez a tevékenység elsősorban az alábbi területeken jellemző: média-, reklám-, marketingszolgáltatás, üzletviteli tanácsadás, informatikai szolgáltatás, őrzővédő szolgáltatás, építőipari tevékenység, épület-üzemeltető, takarító szolgáltatás.
- Egy természetes személy folyamatosan nagy összegű készpénzt fizet be forintban vagy más pénznemben saját, illetve más természetes személyek lakossági fizetési számláira, majd a befizetett összegeket különböző, jellemzően külföldi székhelyű gazdasági társaságoknak továbbutalja. Az átutalások mögött vélhetően gazdasági események állnak. A rendszeres és üzletszerű tevékenységre utal az átutalt pénzösszegek nagysága, valamint az átutalások közlemény rovatai is árumozgásra utalnak (pl. goods, invoice nr.).
- Egy természetes személy – aki gazdasági társaságban tag és/vagy vezető tisztségviselő – a saját lakossági fizetési számlájára utaltat rendszeresen pénzösszegeket a vállalkozás partnereitől annak érdekében, hogy a gazdasági társaság számlájára kibocsátott azonnali beszedési megbízás teljesülését megakadályozza.
- Befektetési egységhez kötött életbiztosítási szerződés megkötését követően a szerződő fél részleges vagy teljes visszavásárlást kezdeményez úgy, hogy a visszavásárlásnak nincs racionális gazdasági indoka.
- Alacsony adókulcsú területekre bejegyzett gazdasági társaságok magyarországi hitelintézetnél vezetett fizetési számláira külföldről érkeznek jóváírások, illetve e számlákról külföldre történnek átutalások.
A szolgáltatókat is ellenőrzik
Az adatellenőrzésre és jelentésre köteles szolgáltatókat is ellenőrzik, a hatóság helyszíni ellenőrzést is lefolytathat, de csak akkor, ha az érintettet erről előzetesen értesíti.
Megvizsgálják többek között, hogy a szolgáltató
- készített-e pénzmosás elleni szabályzatot és azt hatályosítja-e
- van-e az adatellenőrzésre kijelölt személy és rendelkezik-e ügyfélkapu regisztrációval
- hogyan végzi az ügyfél-átvilágítást, milyen adatokat rögzít, összhangban van-e a szabályzattal
- volt-e már bejelentése, és tudja-e hogyan kell megtenni a bejelentést
- hogyan őrzi az adatokat (statisztika, nyilvántartás ellenőrzése)
Tavaly összesen 142 helyszíni ellenőrzést folytatott le a hatóság, bírságot azonban csak 13-szor szabott ki, 1,8 millió forint összértékben. A bírság kiszabásának elsődleges indoka az volt, hogy a szolgáltatók annak ellenére sem rendelkeztek belső szabályzattal, hogy erre a hatóság már az ellenőrzés előtt figyelmezette őket, ezen túlmenően a kijelölt személyt sem jelentették be, valamint az ügyfél átvilágítást sem mindig végezték el.
A Pénzmosás Elleni Információs Iroda elérhetőségei
Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala Pénzmosás Elleni Információs Iroda
- Cím: 1033 Budapest, Huszti út 42.
- Postafiók: 1300 Budapest, Pf: 307
- Telefon: 06 1/4309-466
- Kapcsolattartó szolgálat (a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatók számára): 06 30/516-5662
- Fax: 06 1/4309-305
- E-mail: fiu@nav.gov.hu
- Honlap: www.vam.gov.hu/pio
A teljes jelentés itt olvasható