Jön a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Kapcsolódó termékek: Adózási kiadványok, Adó Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A NAV 2011-es pénzmosási jelentéséből kiderül, hogy a Pénzmosás Elleni Információs Iroda milyen ügyleteket és milyen szolgáltatókat figyel és ellenőriz. Könnyen pénzmosásgyanús lehet egy-egy pénzmozgás, készpénzfelvét – akár magánszemélyként, akár cégként is.
Általános értelemben pénzmosásnak minősül minden olyan tevékenység, amely arra irányul, hogy a bűncselekmények elkövetéséből származó pénzeszközök legális eredetűvé váljanak. Éppen ezért bizonyos szolgáltatók 2008 óta kötelesek ügyfeleiket a törvényben előírt módon azonosítani, és emellett a hatóságnak jelenteni a „gyanús” ügyleteket.
A pénzmosási törvény szerint ellenőrizni és jelenteni köteles szolgáltatók, szolgáltatások | |
pénzügyi szolgáltatás, befektetési szolgáltatás, biztosítási szolgáltatás, árutőzsdei szolgáltatás, önkéntes kölcsönös biztosító-pénztári tevékenység és postai pénzügyi tevékenység. |
kaszinók, ügyvédek, közjegyzők, könyvvizsgálók, könyvelők, adószakértők, adótanácsadók, ingatlanügylettel kapcsolatos tevékenység, nemesfémmel kereskedők és árukereskedelmi tevékenység – 3 600 000 forintot elérő vagy meghaladó készpénz elfogadásakor. |
Az éves jelentés szerint tavaly több, mint 6000 bejelentés érkezett, többségében bankoktól, pénzváltóktól. A nem pénzügyi szolgáltatók továbbra is elenyésző számban tapasztalnak gyanús ügyleteket, összesen 18 bejelentés érkezett nem pénzügyi szolgáltatótól.
forrás: NAV PIFO adatbázis
Így válhatunk gyanússá
Az éves jelentés közöl tipikus ügyleteket is, ami a bejelentések alapján pénzmosás gyanúját vetheti fel. Ezekből emelünk ki néhányat:
A szolgáltatókat is ellenőrzik
Az adatellenőrzésre és jelentésre köteles szolgáltatókat is ellenőrzik, a hatóság helyszíni ellenőrzést is lefolytathat, de csak akkor, ha az érintettet erről előzetesen értesíti.
Megvizsgálják többek között, hogy a szolgáltató
Tavaly összesen 142 helyszíni ellenőrzést folytatott le a hatóság, bírságot azonban csak 13-szor szabott ki, 1,8 millió forint összértékben. A bírság kiszabásának elsődleges indoka az volt, hogy a szolgáltatók annak ellenére sem rendelkeztek belső szabályzattal, hogy erre a hatóság már az ellenőrzés előtt figyelmezette őket, ezen túlmenően a kijelölt személyt sem jelentették be, valamint az ügyfél átvilágítást sem mindig végezték el.
A Pénzmosás Elleni Információs Iroda elérhetőségei
Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Hivatala Pénzmosás Elleni Információs Iroda
A teljes jelentés itt olvasható
Egyszerűsítheti a jogviszonyok mindennapi ügyintézését az adóhatóság vezetésével működő konzorcium uniós támogatással létrejövő fejlesztése, a Komplex Jogviszony-Nyilvántartás (KJNY) – közölte a NAV.
Az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) lehetővé teszi az adózó számára, hogy ő maga kérje az ellenőrzés megismétlését, ha álláspontja szerint az általa feltárt új tények, körülmények a korábbi ellenőrzés eredményét megváltoztatnák.
Cikkünk második részében példák segítségével tekintjük át a Katv. 20. § (3) bekezdés c) pontjában, illetve 20. § (4) bekezdés c) pontjában szereplő adóalap-korrekciós tétel alkalmazását.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!