Munkaügyi állami támogatások felhasználása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A 17/2007. (V. 3.) SZMM rendelet határozza meg többek között a közmunkaprogramok, a felnőttképzési normatív támogatások és a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásához nyújtott költségtámogatások általános pályázati és felhasználási feltételeit.

Pályázat

A rendelet részletesen szabályozza a pályázati eljárásokat, támogatási kérelmeket. Pályázat alapján igényelhető támogatás meghívásos vagy nyílt pályázati eljárás keretében folyósítható.
A pályázati feltételek teljesítése nem jelent jogosultságot a pályázatban megjelölt összegű költségvetési támogatás igénybevételére. A pályázatot szerződéskötési ajánlatnak kell tekinteni.

A bírálati bizottság köteles a pályázatokkal kapcsolatos szakmai álláspontját kialakítani és döntési javaslatát a pályázat benyújtási határidejétől – hiánypótlás esetén a hiánypótlásra megállapított határidő lejártának napjától – számított 45 napon belül elkészíteni. A munkaügyi miniszter a bírálati bizottság javaslatáról annak felterjesztésétől számított 15 napon belül dönt. A pályázat elbírálásának eredményéről – a támogatási szerződés-tervezet egyidejű megküldésével – a pályázót a döntés meghozatala napjától számított 15 napon belül írásban értesíteni kell. A pályázatot vagy egyedi kérelmet elutasító döntést indokolni kell, a döntés ellen jogorvoslatnak nincs helye.

Támogatási szerződés

A jogszabály részletesen meghatározza a támogatási szerződés tartalmát, és részletezi az ahhoz csatolandó mellékleteket is. Lényeges szabály, hogy használt eszköz vásárlásához nem nyújtható támogatás. A támogatással megvásárolt, létrehozott vagy felújított vagyon a működtetési kötelezettség időtartama alatt csak a miniszter, illetve az erre külön jogszabályban feljogosított egyéb szerv előzetes jóváhagyásával és a foglalkoztatási, illetve a szolgáltatási és az egyéb kötelezettségek átvállalásával, átruházásával idegeníthető el, adható bérbe, illetve terhelhető meg. A működtetési kötelezettség időtartama

  • két év, ha a támogatás összege nem éri el az 1 millió forintot,
  • három év, ha a támogatás összege eléri az 1 millió forintot, de nem éri el az 5 millió forintot,
  • öt év, ha a támogatás összege eléri az 5 millió forintot, de nem éri el a 15 millió forintot,
  • tíz év, ha a támogatás összege 15 millió forint vagy azt meghaladó összeg.
Folyósítás, jogosulatlanul felvett támogatás visszatérítése

A pénzügyi teljesítés feltétele – a támogatási (rulírozó) előleg és előfinanszírozás kivételével – a támogatási cél teljesülését igazoló hiteles bizonylatok, valamint a szerződésben meghatározott egyéb teljesítésigazolás. Támogatás utófinanszírozással, (rulírozó) előleggel és előfinanszírozással nyújtható.

A támogatások jogszabálysértő vagy nem rendeltetésszerű felhasználása, illetve a támogatási szerződésben meghatározott kötelezettségek megszegése esetén a támogatás jogosulatlanul igénybevett támogatásnak minősül, a támogatást részben vagy egészben vissza kell fizetni. Nemcsak a felvett támogatást kell visszafizetni, hanem a jegybanki alapkamat kétszeresének megfelelő kamattal is számolniuk kell a szerződésszegőknek. Amennyiben pedig a kötelezettségnek nem tenne eleget a kedvezményezett, azonnali beszedési megbízással (inkasszó) is lehívható a számlájáról a támogatási összeg. Az inkasszó esetleges alkalmazásához már a támogatási szerződés megkötésekor meg kell adni a felhatalmazást.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 15.

Akkor is tud róla a NAV, ha külföldről származik a bevétel

Sokan azt hiszik, hogy a tőkepiaci ügyletekből és kriptovalutákból származó jövedelem, különösen, ha külföldről származik, könnyen elrejthető az adóhatóság elől. Érdemes azonban tudni, hogy a külföldi bankoknál és befektetési szolgáltatóknál vezetett értékpapírszámláról és pénzforgalmi számláról több mint 100 országból kap a NAV tájékoztatást információcsere keretében. Szintén érdemes mérlegelni, hogy az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kriptovalutából jövedelmet szerzők a NAV ellenőrzések célkeresztjében vannak a NAV 2024-es ellenőrzési terve szerint – foglalja össze a Niveus Consulting Group.

2024. május 15.

Speciális szakkérdések adóeljárásnál

Az adóigazgatási eljárásról szóló törvény szerint szakvéleményt kell kérni, ha az ügyben jelentős tény vagy egyéb körülmény megállapításához különleges szakértelem szükséges. Ismertetjük a szabályozást és bemutatunk egy érdekes példát a transzferárazás világából.