NAV-figyelő 13. hét: kieshet-e a megbízható adózók köréből egy vállalkozás a veszélyhelyzet miatt? Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jönnek a leggyakoribb kérdések és válaszok a járványhelyzet miatti adóintézkedésekről. Készülnek a veszélyeztetett ágazatokba tartozó adózók bevallásai.

  1. Segítség rendkívüli helyzetben – Csődvédelem

A csődeljárás célja, hogy az adós cég a hitelezőivel egyezséget kötve elkerülje a fizetésképtelenséget, és tovább tudjon működni, ugyanakkor a hitelezőinek is méltányosabb helyzetet biztosítson ahhoz képest, mintha felszámolási eljárásra kerülne sor.

Ha a bíróság elrendeli a csődeljárást, akkor legalább 120 napra fizetési haladék illeti meg, ami a továbbiakban 365 napra is meghosszabbítható. A fizetési haladék lényege, hogy ez idő alatt a céggel szemben, átmenetileg nem lehet végrehajtást folytatni vagy végrehajtást indítani, és a cég a követelések kifizetése és azok jogkövetkezménye alól is mentesül.

A csődeljárás megindítása kapcsán mérlegelni kell ugyanakkor, hogy ha a hitelezők és az adós cég között nem jön létre egyezség, azaz ha az eljárás sikertelen, a bíróság kötelezően elrendeli a cég felszámolását.

2.Adózási könnyítések

Március 24-től csökkennek a veszélyeztetett gazdasági ágazatokban működő vállalkozások közterhei. Megilleti őket átmeneteileg a

  • szociális hozzájárulási adó alóli mentesség
  • részleges Járulékmentesség
  • szakképzési hozzájárulás alóli mentesség
  • rehabilitációs hozzájárulás kedvezménye
  • könnyítés a kisvállalati adóban (kiva)
  • könnyítések a kisadózó vállalkozások tételes adójában (kata), továbbá a
  • turizmusfejlesztési hozzájárulásra kötelezettek kedvezménye.

3.Támogatja az online hitelkérelmezési folyamatot a NAV

A NAV online keresetkimutatása megkönnyíti a személyes ügyintézés nélküli hitelkérelmezést. A szolgáltatás igénybevételének lehetőségéről érdeklődni a hitelnyújtójánál lehet.

A keresetkimutatáshoz csupán Ügyfélkapu-regisztrációra – vagy e-személyi igazolványra, esetleg telefonos azonosítóra – van szükség. A szolgáltatás a NAV eBEV Portálján érhető el, a következő linken: https://www.nav.gov.hu/nav/ebev_portal. A belépést követően az elektronikus keresetkimutatás a Szolgáltatások / Keresetkimutatás lekérdezés menüből indítható.

  1. A NAV méltányosan kezeli a járványügyi helyzet miatti mulasztást

Ha késedelembe esik például a bevallással, az adatszolgáltatással, akkor a határidő lejártát követően a lehető leghamarabb jeleznie kell a NAV számára mulasztásának okát, kiemelve, ha az a járványügyi vészhelyzetre vezethető vissza.

Ezekben az esetekben a NAV figyelembe veszi, hogy mi okozta az adózói késedelmet, mulasztást és a méltányos eljárás alapelvének megfelelően értékeli az egyedi ügyeket. A NAV a kötelezettség elmulasztása, késedelmes teljesítése miatti szankció megállapításakor az egyedi ügy sajátos körülményei alapján dönt a szankció esetleges mellőzéséről.

Erre a célra jelenleg hatályos szabályok szerinti nyomtatvány nincs a NAV honlapján, ugyanakkor késedelem esetén benyújható egy szabad szövegezésű igazolási kérelem ePapíron keresztül, melynek benyújtása illetékmentes.

  1. Gyakori kérdések és válaszok a járványhelyzet adóintézkedéseiről

Kieshet-e a KOMA-ból vagy a megbízható adózók köréből a vállalkozás, ha a veszélyhelyzet miatt nem tudja időben teljesíteni a bevallási, befizetési kötelezettségeit?

Igen, továbbra is szerepelhet a KOMA-ban, vagy megbízható adózónak minősülhet, ha az adózó a tartozást az előírt határnapig rendezi, vagy eddig az időpontig megkapja a NAV által engedélyezett és véglegessé vált részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyező határozatot.

Ha a vállalkozó megbízott könyvelője elérhetetlen, mert például igazoltan koronavírus-fertőzött, és nála vannak a bevalláshoz szükséges iratok, akkor élhet-e a vállalkozó igazolási kérelemmel?

Igen, ebben az esetben a vállalkozó igazolási kérelmet terjeszthet elő. Az igazolási kérelmet a bevallási határidő elmulasztása esetén az akadály megszűnését követő tizenöt napon belül, a bevallás pótlásával egyidejűleg lehet előterjeszteni.

Be kell-e jelenteni a NAV-hoz, ha az adózó bezárja az üzletét a koronavírus miatt?

Nem kell bejelenteni a NAV-hoz, de az üzletben működő online pénztárgép használatának 30 napon túli szüneteltetését azonban be kell jelenteni a PTGTAXUZ nyomtatványon.

Mi a módja a fizetési kedvezmény kérelmezésének?

A járványügyi helyzet miatt kialakult fizetési nehézség igazolható például azzal, ha a gazdálkodási tevékenységet folytató kérelmező összehasonlítja és az adóhatósággal ismerteti a veszélyhelyzet elrendelését megelőző és követő gazdálkodási adatait.

A koronavírus-járványra való tekintettel elmaradó rendezvényre megváltott jegyek visszaváltásakor hogyan jár el helyesen a rendezvényszervező?

Abban az esetben, ha a rendezvényszervező által kiadott, az adott rendezvényre, eseményre való belépésre jogosító jegy nyugtaként is funkcionál, azt a rendezvényszervezőnek szigorú számadású nyomtatványként kell kezelnie és dokumentálnia saját belső nyilvántartásaiban.

Online vásárolt jegy vételárának visszatérítéséhez az elektronikus úton kapott jegy visszajuttatása nem szükséges, a visszakért ellenérték visszautalása automatikusan történik. A rendezvényszervező ez esetben is saját belső nyilvántartásában dokumentálja a visszatérítéseket.

A NAV-figyelőben a fentieken túl olvashat még arról, hogy miként alakul a veszélyeztetett ágazatok cégeinek adófizetési kötelezettsége, és mi a teendő, ha a dolgozó fizetés nélküli szabadságra megy.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2020. március 16.

NAV-figyelő 11. hét: milyen esetekben lehet segítségünkre az ONYA?

Új adózási kérdésekre válaszolt a NAV. Továbbra is kötelező a székhelyszolgáltatás igénybevételének bejelentése. Milyen esetekben lehet segítségünkre az ONYA? Frissítették az információs füzeteket, és közölték az áprilisban elszámolható üzemanyagárakat.