NAV-figyelő, 41. hét: minden az adókonzultációról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Nyilvánosak a Nemzeti Adókonzultáción elhangzott előadások anyagai, és a NAV frissítette feketelistáit.

 


1. Adókonzultáció 2017 – új Art, új TP rendelet

Az idei rendezvény is igen sikeresen végződött. Az előadások anyagai elérhetőek itt

A rendezvény központi eleme az „új-Art” és az „új-TP rendelet” témája volt. Mint ismeretes a jelenlegi Art (2003. évi XCII. tv) helyett egy teljesen új felépítésű jogszabály születik, ráadásul két külön törvénybe foglalva. Ugyanígy a jelenlegi 22/2009. PM rendelet helyett is egy vadonatúj rendelet készül, mely végre a többi EU-s ország mintájára bevezeti az ún. master-file/local-file koncepciót sok egyéb változás mellett. Mindkét témában már publikálásra kerültek munkaanyagok, de az év közben hivatalos közlés, vagy törvényjavaslat nem történt. Így sokan arra számítottak, hogy idén sem valósul meg az Art „cseréje”, mint ahogy tavaly is szó volt róla, de maradt minden az eredeti jogszabályok szerint. A NAK 2017 rendezvényen azonban egyértelmű jelzés érkezett a NAV-előadók részéről, hogy ezen két jogszabály igenis elkészül idén és 2018. évtől hatályba lépnek. Nézzük meg, melyek a főbb várható változások az adózás rendjében:

  • adóellenőrzéskor minden bizonyítékot és alátámasztó iratot már első fokon át kell adni; új iratra fellebbezés nem alapozható;

  • felügyeleti intézkedés indítására csak egyszer lesz lehetőség, és azt is 1 éven belül be kell nyújtani;

  • ellenőrzési megállapítás során a fellebbezési jogról való lemondás az adóbírság 50%-ának elengedését eredményezi automatikusan;

  • a késedelmi pótlék a mindenkori MNB alapkamat + 5% mértékben kerül megállapításra;

  • a NAV által az internetes oldalon közzétett tájékoztató tartalma kötelező érvénnyel bír az adóhatóságra, attól nem térhet el az adóellenőr.

2. Novemberben alkalmazandó üzemanyagárak

Az Szja tv. lehetővé teszi, hogy a kifizető a magánszemélynek adómentesen megtérítse a magánszemélynek a saját személygépkocsi használata miatt fizetett költségtérítés összegéből a kiküldetési rendelvényben feltüntetett km-távolság szerint az üzemanyag-fogyasztási norma és legfeljebb az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár, valamint maximum 15 Ft/km általános személygépkocsi normaköltséget.

Év elején egy kormányrendelet-módosítás „visszaváltoztatta” a munkába járás költségtérítésének mértékét 15 Ft-ról gyakorlatilag (9+6) Forintra. Ez azonban nem befolyásolja a kiküldetés esetén elszámolható kilométerenkénti átalány fenntartási költséget, amely így maradt 15 Ft.

A NAV által közölt üzemanyagár alkalmazása nem kötelező. Ha az adott benzinkúton a literenkénti egységár ennél magasabb volt, akkor ha ezt számlával tudja igazolni a kiküldött magánszemély, úgy a valójában fizetett egységár szerint számíthatja ki a térítendő összeget. Általános tapasztalat azonban, hogy a NAV által közzétett árak túlnyomó többségben magasabbak, mint amit a magyar kutak alkalmaznak. A számla szerinti egységár alkalmazása autópályák melletti kutak vagy nyugati országokban történt tankolás esetén lehet előnyös.

És hogy milyen összeg alkalmazható novemberben, mint az állami adóhatóság által közzétett üzemanyagár? A választ itt találja.

3. Elmúlt heti feketelisták szereplői

Be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók

Érdemes kiemelt figyelmet fordítani az alkalmazottak időben történő bejelentésére, mert annak elmulasztása több szankciót is von maga után. A NAV kockázatos adózónak minősíti azt a felszámolás, végelszámolás alatt nem álló, cégjegyzékbe bejegyzett adózót, amely szerepel a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató adózók közzétételi listáján.

Ha az állami adó- és vámhatóság az adózónál be nem jelentett alkalmazottat talál, a foglalkoztatotti jogviszony rendezése érdekében a jogerős határozata egy példányának megküldésével tájékoztatja a munkaügyi hatóságot és az egészségbiztosítási szervet.

Azt is fontos tudni, hogy ha egyszer felkerültünk a listára, akkor ott 2 évig fix helyünk van.

Ami a szankciókat illeti, az sem elhanyagolható, hiszen a be nem jelentett alkalmazott után az adóhatóság becsléssel állapítja meg a megfizetni elmulasztott adót és járulékot legalább a mindenkori minimálbér kétszerese után, és legalább háromhavi foglalkoztatást vélelmezve. Továbbá az adózó 1 millió forintig terjedő mulasztási bírsággal sújtható.

Jelentős összegű adóhiánnyal rendelkezők

A táblázat adatai a 2017. szeptember 30-ai állapotot tükrözik.

[htmlbox felteteles_adomegallapitas]

 

4. EK kedvezményes szabályrendszere

Az elmúlt hét során ismét frissítésre kerül a NAV által kiadott lista, amely felsorolja a Közösség által létrehozott egyoldalú és a (szabadkereskedelmi területeket létrehozó) szerződéses kedvezményes elbánásokat, mely elbánások a tarifális kedvezményeket élvező termékeken alapulnak.

5. Mit kell tudni a Vámhatósági határozatokról?

A CDMS-sel kapcsolatos tudnivalókról itt olvashat.

6. Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések

Az elmúlt hét folyamán frissítésre került az Európai Unió által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések listája, mely innen érhető el.

7. Álláslehetőségek

Aki szívesen kipróbálná magát a NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának Ügyfélkapcsolati Osztálya szervezeti egységénél ügyfélszolgálati ügyintézőként, az jelentkezzen minél előbb! A munkaviszony határozatlan időtartamra szól. A 2 álláslehetőség különböző munkavégzési helyeken betölthető pozíciókra vonatkozik:

Rétság Járási Hivatal – Kormányablak, valamint a NAV Nógrád Megyei Adó- és Vámigazgatósága – Balassagyarmati ügyfélszolgálata lesz a sikeres pályázók munkavégzési helye.

Részletes tájékoztatás az alábbi két linken:

Rétság Járási Hivatal – Kormányablak

Balassagyarmati ügyfélszolgálat.

 

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 2.

Svédország – kis nép, nagy teljesítmény

A svédek büszkék hazájukra és erre minden okuk megvan. Az ország versenyképes, a gazdaság nemcsak a hagyományos ágazatokban, hanem a high-tech szektorban is nagyon jó teljesítményt nyújt, a jóléti társadalom stabilitást, biztonságérzetet ad minden polgárnak. Svédország közismerten magas adózású országnak számít, a magas színvonalú jóléti szolgáltatások és biztonsági háló alapja a magas adójövedelem.