NAV-figyelő: itt a friss feketelista


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listáját közölte a NAV. A hasonló listák figyelése elkerülhetetlen része a szerződéskötés előtti minimális körültekintésnek.


2016. június 15.-én nyilvánosságra hozta a NAV a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztatók listáját. Az adóhatóság azon adózóknak a nevét, székhelyét, adószámát (adószámmal nem rendelkező természetes személy foglalkoztató nevét, lakcímét, adóazonosító jelét) jeleníti meg, akik (amelyek) tekintetében jogerős és végrehajtható közigazgatási vagy bírósági határozat megállapította, hogy nem tettek eleget a munkaviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettségüknek.

Ez a lista azonban nem csak egy „szamárpad”, amit látva rosszallóan bólogathatunk, majd elégedetten hátradőlhetünk, hogy „mi” bizony nem tartozunk a lista résztvevői közé. A jelentősége ennél sokkal több.

Rendszeresen felmerülő kérdés az „elvárható körültekintés” fogalmának mibenléte és terjedelme. Különböző módon értelmezi minden adóalany és az adóhatóság is, és mindenkinek más a véleménye, hogy milyen messze kell elmenni az üzleti partnerek előzetes ellenőrzése során. A bírósági jogesetek némi támpontot adhatnak, mint ahogy egyöntetűen lélegzett fel az áfa-alanyok tábora a Mahagében-Dávid egyesített ügyben hozott EUB döntés olvasásakor. Tény, hogy a döntés értelmében azon gazdasági szereplőknek, akik minden tőlük ésszerűen elvárható intézkedést megtesznek annak érdekében, hogy az ügyleteik ne valósítsanak meg – akár az áfa, akár más adó tekintetében elkövetett – adókijátszást, annak kockázata nélkül kell, hogy bízhassanak ezen ügyletek jogszerűségében, hogy elveszítik az előzetesen felszámított áfa levonásához való jogukat. Azt azonban, hogy mik azok az ésszerűen elvárható intézkedések – a döntés értelmében – alapvetően az adott ügy körülményeitől függenek, azaz egyedileg értékelendőek. Tehát a „körültekintést” minden esetben az egyedi körülményektől függő mértékben és mélységben kell elvégezni, az azonban biztos, hogy maga az adószám meglétének ellenőrzése nem elegendő.

Így tehát egy szerződéskötés előtt a NAV által nyilvántartott és rendszeresen frissített adatbázisok (és a Közösségi adószámok megerősítő lapja) áttekintése és megfelelő mérlegelése legyen a nulladik lépés az elvárható minimális körültekintésünk során.

A cikk szerzője, Kertész Gábor az Accace Hungary adómenedzsere. Az Accace az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.