Nem hatott az áfacsökkentés az éttermi árakra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 A vendéglátásban az áfacsökkentést követően nem csökkentek, hanem nőttek az árak – olvasható a friss konvergenciaprogramban, amelyet az mfor.hu idéz.  A tojás esetében az áfacsökkentés nagyságrendileg fele jelent meg.


Az mfor.hu figyelt föl a friss konveregenciaprogramban található keretes anyagra, amely az áfacsökkentések hatását elemzi az árakra. A nemzetgazdasági tárca elemzését a továbbiakban egyenesen a konvergenciaprogramból idézzük.

„A húsoknál az adóváltozás szinte teljesen átgyűrűzött a fogyasztói árakba. A sertés esetén 2016 második felében tapasztalható árnövekedés a régiónk számos más országában is megfigyelhető volt, így valószínűleg egy szélesebb körű piaci sokk eredménye volt és így nem befolyásolja az áfacsökkentés árhatására adott becslést. A tojás esetében az áfacsökkentés nagyságrendileg fele jelent meg. Ennek okaira a modell közvetlenül nem képes fényt deríteni, de az Agrárgazdasági Kutatóintézet csomagolóhelyi tojásárakra vonatkozó nemzetközi adatai arra utalnak, hogy az áfacsökkentés részben a termelési lánc valamely szegmensében csapódhatott le, talán összefüggésben a piac tisztulásával. Bár a friss tejnél a modell illeszkedése nem tökéletes, biztosan állítható, hogy az árakban az áfacsökkentés csak részben jelent meg. A csekélyebb árhatás lehetséges oka, hogy az áfaváltozás csupán a tej piacának egy kisebb részét érintette. Az internet egy nemzetközileg nem versenyző piac, ezért nem a szintetikus kontroll módszert alkalmaztuk, egyszerűen a 2016 decemberi ár fennmaradását feltételeztük – tekintve, hogy a piac nagyobb részére a hosszabb távú szerződések a jellemzőek. A piac korábbi viselkedése alapján a 2017. januári csökkenés nem illeszkedik trendbe, inkább egyszeri sokknak – nagyobb részben az áfacsökkentésnek – tudható be; így teljesnek tekintjük az árhatást. A vendéglátásban az áfacsökkentést követően nem csökkentek, hanem nőttek az árak. Az eredmény összecseng a szektorral kapcsolatos nemzetközi tapasztalatokkal is. A változás hazánkban is a piaci szereplők jövedelmezőségét javíthatta, illetve részben finanszírozási forrásul szolgálhatott a szektor béremeléséhez.”  

[htmlbox afa_kotelezettseg]

Az NGM elemzése azt a következtetést vonja le, hogy „az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek esetében az áfaváltozások árhatása jellemzően erős és az emelések mellett a csökkentések is nagyobb részt megjelennek, ugyanakkor a korábbi magyar epizódok alapján a piaci szolgáltatások esetében erősebb aszimmetria figyelhető meg: a csökkentések jellemzően nem, az emelések viszont döntően megjelennek az árakban. A megállapítások összecsengenek a nemzetközi tapasztalatokkal is, a termékek és szolgáltatások eltérő viselkedését az eltérő erősségű verseny, az egymástól különböző piacszerkezetek okozhatják.” 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Kisokos a közvetített szolgáltatásokról

Közvetített szolgáltatás fogalmával több adónemet illetően is találkozunk. A fogalmak különbözőek, így számos kérdés felvetődhet az értelmezésükkel, használatukkal kapcsolatosan. Ha a köznyelvi meghatározásból indulunk ki, akkor közvetítés szó alatt a kapcsolat megteremtését kell érteni, a két fél összekapcsolása értendő alatta. Ismertetjük a részleteket és egy érdekes jogesetet.

2024. április 24.

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.