Nem hatott az áfacsökkentés az éttermi árakra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

 A vendéglátásban az áfacsökkentést követően nem csökkentek, hanem nőttek az árak – olvasható a friss konvergenciaprogramban, amelyet az mfor.hu idéz.  A tojás esetében az áfacsökkentés nagyságrendileg fele jelent meg.


Az mfor.hu figyelt föl a friss konveregenciaprogramban található keretes anyagra, amely az áfacsökkentések hatását elemzi az árakra. A nemzetgazdasági tárca elemzését a továbbiakban egyenesen a konvergenciaprogramból idézzük.

„A húsoknál az adóváltozás szinte teljesen átgyűrűzött a fogyasztói árakba. A sertés esetén 2016 második felében tapasztalható árnövekedés a régiónk számos más országában is megfigyelhető volt, így valószínűleg egy szélesebb körű piaci sokk eredménye volt és így nem befolyásolja az áfacsökkentés árhatására adott becslést. A tojás esetében az áfacsökkentés nagyságrendileg fele jelent meg. Ennek okaira a modell közvetlenül nem képes fényt deríteni, de az Agrárgazdasági Kutatóintézet csomagolóhelyi tojásárakra vonatkozó nemzetközi adatai arra utalnak, hogy az áfacsökkentés részben a termelési lánc valamely szegmensében csapódhatott le, talán összefüggésben a piac tisztulásával. Bár a friss tejnél a modell illeszkedése nem tökéletes, biztosan állítható, hogy az árakban az áfacsökkentés csak részben jelent meg. A csekélyebb árhatás lehetséges oka, hogy az áfaváltozás csupán a tej piacának egy kisebb részét érintette. Az internet egy nemzetközileg nem versenyző piac, ezért nem a szintetikus kontroll módszert alkalmaztuk, egyszerűen a 2016 decemberi ár fennmaradását feltételeztük – tekintve, hogy a piac nagyobb részére a hosszabb távú szerződések a jellemzőek. A piac korábbi viselkedése alapján a 2017. januári csökkenés nem illeszkedik trendbe, inkább egyszeri sokknak – nagyobb részben az áfacsökkentésnek – tudható be; így teljesnek tekintjük az árhatást. A vendéglátásban az áfacsökkentést követően nem csökkentek, hanem nőttek az árak. Az eredmény összecseng a szektorral kapcsolatos nemzetközi tapasztalatokkal is. A változás hazánkban is a piaci szereplők jövedelmezőségét javíthatta, illetve részben finanszírozási forrásul szolgálhatott a szektor béremeléséhez.”  

[htmlbox afa_kotelezettseg]

Az NGM elemzése azt a következtetést vonja le, hogy „az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek esetében az áfaváltozások árhatása jellemzően erős és az emelések mellett a csökkentések is nagyobb részt megjelennek, ugyanakkor a korábbi magyar epizódok alapján a piaci szolgáltatások esetében erősebb aszimmetria figyelhető meg: a csökkentések jellemzően nem, az emelések viszont döntően megjelennek az árakban. A megállapítások összecsengenek a nemzetközi tapasztalatokkal is, a termékek és szolgáltatások eltérő viselkedését az eltérő erősségű verseny, az egymástól különböző piacszerkezetek okozhatják.” 


Kapcsolódó cikkek

2024. május 8.

Nyugdíjbiztosítás: nem jár automatikusan az adójóváírás!

Az előző évben az államilag támogatott nyugdíjbiztosítási számláikra összesen 145,5 milliárd forintot fizettek be az ügyfelek. Ez szerződésenként csaknem 300 ezer forintnyi befizetést jelent, vagyis a tárgyévi befizetés után járó 20 százalékos adójóváírás a biztosítottakat átlagosan 60 ezer forintnyi adóvisszatérítéshez juttatja. Ez azonban nem jár automatikusan: az összeget csak azok számlájára utalja az adóhatóság, akik ezt a május 21-ig benyújtandó szja-bevallásukban külön igénylik – figyelmeztet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

2024. május 8.

Áfateher a marketingakciókban, promóciókban

Tapasztalataink szerint sok a bizonytalanság a különböző marketingakciók, árengedményi konstrukciók áfa-kezelése tekintetében. Kis túlzással azt állíthatjuk, hogy ahány adóalany, annyiféle áfakezelés. Nagyon sok konstrukció, eljárás létezik (kuponok, pontgyűjtő akciók, utalványok, árengedmények, ingyenesen juttatok termékek, szolgáltatások, szóróanyagok stb.), ám ezek a megoldások jelentős adókockázatot rejthetnek magukban.

2024. május 7.

Niveus: nem nagy siker eddig az eÁFA

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen – olvasható a cég közleményében.