Nem nehéz kijátszani az ekáert


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kockázatos termékek, például gyümölcsök szállításánál 500 kilogramm, nem kockázatos termékek esetében pedig 3,5 tonna alatt nem kell kérni ekáerszámot – írja az Mno.hu. Az NGM álláspontja szerint ugyanakkor nem lehet megkerülni az ellenőrzést, mert a pénzügyőrök a kisebb autókat is megállítják az utakon.


A lap cikke szerint több száz tonnányi magyar áru juthat külföldre úgy, hogy nem szerepel az ekáer rendszerben. Ez a szabályban rögzített mennyiségek miatt lehetséges, ugyanis az úgynevezett kockázatos termékek, például gyümölcsök esetében csak az 500 kilogramm feletti mennyiség után kell ekáer számot kérni. A nem kockázatos termékeknél ez a határ 3,5 tonna.

Példák az áfatörvény alkalmazásához

Jelen kiadványunk olyan gyakorlati példatár, amely az általános forgalmi adózás területén leggyakrabban felmerülő jogeseteket és azok megoldását tartalmazza.

Megrendelés >>

A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács becslése szerint emiatt az idén közel kétszerannyi gyümölcs juthatott ki így az országból. A módszer egyszerű és nem törvénysértő: az árut 3,5 tonna alatti gépjárművekkel viszik át a határon, ahol aztán átpakolják nagyobb kamionokba. A kockázatos termékek alacsonyabb súlyhatára – 500 kilogramm – pont azt a célt szolgálja hogy az adócsalással érintett termékeknél ne lehessen ezeket könnyen kijátszani – írja a lap.

Az NGM álláspontja

Az EKÁER alkalmas az áfacsalások kiszűrésére, amelyet a költségvetési bevételek növekedése mellett az alábbi tények is alátámasztanak.

A piaci szereplők kérésére csökkentek az értékhatárok

Az EKÁER élesüzeme 2015. március 1-jével indult. A kormány elegendő időt adott a vállalkozásoknak a felkészülésre, hiszen az idei év első két hónapjában a NAV nem bírságolt, hanem jogszabályértelmezéssel, gyakorlati ismeretekkel segítette a közúti fuvarozásban érintett vállalkozásokat.

A 2015. január 1-jén hatályba lépő jogszabály szöveg a kockázatos élelmiszerekre (pl. a meggyre is) még jóval alacsonyabb értéket, illetve súlyhatárt tartalmazott. Az akkori szabályozás a súlyhatárt 200 kg-ban, az áru értékét 250 ezer forintban határozta meg. Azonban a piaci szereplők, szakmai szervezetek tiltakoztak. Álláspontjuk szerint ez az alacsony értékhatár a mezőgazdaságban ténykedő kisvállalkozásokat olyan adminisztrációs teherrel sújtja, amely akár a vállalkozásuk végét is jelentheti. A gazdasági tárca éppen ezért az élesüzem hatályba lépése előtt lényegében duplájára emelte a kockázatos termékek EKÁER mentességi súly- és értékhatárát.

Jelenleg a mentességi határok kockázatos termékeknél egységesen 500 kg, illetve 1 millió forint. A súly-, illetve értékhatárok alatti szállítások pedig a szabályozás értelmében nem bejelentéskötelesek az EKÁER-ben – igazodva a gazdasági szereplők adminisztrációs terheinek csökkentési igényéhez.

Amennyiben a szakmai szervezetek álláspontja időközben megváltozott, és már az adminisztrációs tehernövekedés a kisvállalkozóknál nem szempont, akkor természetesen a gazdasági tárca nyitott arra, hogy visszaállítsa az eredetileg is megállapított alacsonyabb határértéket.  Hiszen minél kevesebb kivételt tartalmaz az EKÁER, annál zártabb a rendszer, és annál több adat segíti a kockázatelemzést.

Nem lehet megkerülni az ellenőrzést

A NAV ellenőrzési rendszere zárt, hiszen nemcsak az EKÁER adatok állnak a kockázatelemzők rendelkezésére. A NAV pedig az adatbázisok összevetésével dolgozik.

Az mára már közismert, hogy az EKÁER-ellenőrzések elsősorban épp az EKÁER-szám nélküli gépjárműveket érintik. Az utakon folyamatosan jelenlévő pénzügyőrök a 3,5 tonna alatti járműveket is megállatják, és ellenőrzik a szállítmányt.

A kiválasztásban  a NAV rendelkezésére álló adatok, az útdíjnyilvántartással összefüggésben érkező adatok (kamerák, ellenőrző mérleg) is segítenek. Így például, ha ugyanazon az útszakaszon – az útdíjnyilvántartó adataiból megállapíthatóan – többször fordul egy kisteherautó, amelyről a NAV nyilvántartásából kiderül, hogy pl. egy nagyüzemi almatermelő cég tulajdonában van, akkor biztosan számíthat arra, hogy a pénzügyőrök megállítják. Amennyiben EKÁER szabályokat nem sértett, mert minden egyes fuvar értékhatár alatti volt, akkor a bevallások utólagos vizsgálatot végző revizorok fogják majd górcső alá venni azt, hogy vajon a bevallásában szereplő adatok a valóságnak megfelelnek-e, vagyis az eladott almákból származó jövedelem után a közterheket szabályosan megfizette-e. Ha nem, akkor nemcsak az eltitkolt adót (szaknyelven: adóhiányt) kell megfizetnie, hanem a késedelmi pótlék mellett az adóhiány 200%-át is, mint adóbírság.

Nem igaz, hogy EKÁER mentesen a rendszert kijátszva szállították volna ki a meggyet az országból

Romániába 2015. március 5. és 2015. október 5. között 546 tételnyi bejelentés történt összesen 2 062 528 kilogrammnyi, túlnyomó részt meggyre, de esetenként cseresznyére, szilvára és kajszibarackra vonatkozóan. Lengyelországba ugyanebben az intervallumban 225 tétel bejelentés történt összesen 4 349 996 kilogramm zömében meggyre, de cseresznyére is. A mennyiségi adatok hozzávetőlegesen megfelelnek a Magyar Nemzet cikkében szereplő adatoknak, tehát a kiszállított meggyet a lapban nyilatkozó Magyar Zöldség- Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács állításával ellentétben bejelentették az EKÁER-be.

Ráadásul ha a magyar adózó ÁFA-visszaigénylést szeretne kérni a közösségi termékértékesítés kapcsán, akkor vélelmezhetően tett volna EKÁER-bejelentést.

Eredmények

Az Elektronikus Közútiáruforgalom-ellenőrző Rendszerben jelenleg 52 790 cég regisztrált, akik a mai napig több mint 8,5 millió szállítmányt jelentettek be.

A fentiek alapján megállapítható, hogy a gazdálkodók eleget tesznek EKÁER bejelentési kötelezettségüknek és nem a rendszer kijátszására törekszenek. Az ügyfelek felkészültek, elfogadták, megfelelően alkalmazzák, és a piac szereplőinek pozitív visszajelzése alapján jelentős tisztulás mutatkozik a kereskedelem területén.

Unió véleménye

A rendszer iránt annyi uniós tagállam érdeklődött, hogy a NAV nyáron két napos konferenciát tartott az érdeklődő tagállamok adóhatóságainak. A résztvevők között a visegrádi négyek mellett Nagy-Britannia és Finnország képviselői is voltak. Az érdeklődés azonban akkora, hogy szükséges ősszel egy újabb nemzetközi EKÁER-konferenciát összehívni.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. december 6.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (3. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa-rendszerében.

2024. december 6.

A civil szervezetekre vonatkozó szabályok a társasági adóban

A civil szervezetek gazdaságban betöltött egyedi szerepére tekintettel, ezen szervezetek társaságiadóalap-megállapítási és -fizetési kötelezettségeit a jogalkotó az általános, valamennyi gazdálkodóra vonatkozó szabályokat szem előtt tartva, de az egyedi sajátosságokat figyelembe véve határozza meg. Írásunkban a civil szervezetekre vonatkozó rendelkezéseket és azok gyakorlati alkalmazását ismertetjük, figyelmet fordítva a közhasznú minősítéssel rendelkező szervezetekre vonatkozó speciális szabályokra is.