Népszerűtlen a kiva
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Mindössze a cégek 2 százaléka tervezi, hogy áttér a kivára a K&H kkv bizalmi index legutóbbi felmérése szerint. Az ipari cégek között a legnépszerűbb az új adónem.
A K&H kkv bizalmi index legutóbbi felmérése 500 hazai mikro,- kis- és középvállalkozást kérdezett meg arról, miként vélekednek a kisvállalati adóról. A kutatás eredménye szerint az év elején bevezetett kisvállalati adóról (kiva) a 100 millió forint éves árbevétel alatti vállalkozások több mint kétharmada hallott már. Ennek ellenére az adótörvény módosítása, ami szerint év közben is át lehet térni a kivára, továbbra sem mozgósította a vállalkozásokat. Az előző negyedévhez képest gyakorlatilag nem változott a már bejelentkezett cégek aránya, hiszen a NAV legutóbbi kimutatása alapján a kivás vállalkozások száma 7595 volt augusztus végén.
„Tömeges áttérésre a jövőben sem lehet számítani, mivel az általunk megkérdezett vállalkozások csupán 2 százaléka tervezi, hogy átáll a kisvállalati adózásra, és további 14 százalékuk még nem döntött a kérdésben. A vállalkozások 37 százaléka azt jelezte, hogy biztosan nem fognak bejelentkezni a kiva hatálya alá. A kiva elutasítását minden negyedik cég azzal magyarázza, hogy nem felelnek meg a feltételeknek, és közel azonos arányban vélik a vállalkozások, hogy nem látják egyértelműen a kiva előnyét (21 százalék), illetve, hogy biztosan rosszabbul járnának az áttéréssel (20 százalék)” – részletezte az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
„A különböző ágazatokat tekintve az ipari vállalkozások a leglelkesebbek az új adónemet illetően,12 százalékuk már be is jelentette vállalkozását a kiva hatálya alá, és további 2 százalék tervezi még, miközben az átlagosnál jóval kevesebben, 24 százalékuk mondja, hogy biztosan nem fognak áttérni az új adónemre. A kereskedelmi és szolgáltató cégek mutatják ugyanakkor a legnagyobb ellenállást. Előbbinél, igaz 3 százalékuk tervezi az áttérést, ugyanakkor 41 százalékuk véli úgy, hogy biztosan nem fognak áttérni. Hasonló a helyzet a szolgáltató cégeknél is, hiszen 2 százalékuk tervezi az átjelentkezést, miközben 42 százalék biztosan elutasítja azt” – tette hozzá a szakember.