Nyolcmilliárdot költünk borravalóra


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Manapság a fodrászok és a kozmetikusok a borravaló legfőbb haszonélvezői; tavaly együttesen 2,6 milliárd forint jutott nekik ilyen címen. Reálértéken 2014-ben jóval kevesebbet adtunk ki borravalóra, mint másfél évtizeddel ezelőtt. Az InfoTandem heti infografikája.


Két szakmacsoport gyűjtötte be 2014-ben a magyar háztartások által borravalóként kifizetett összeg 60 százalékát, együttesen több mint 5 milliárd forintot. Az élen a fodrászok és a kozmetikusok állnak, akiknél 2,6 milliárd forint landolt ilyen címen, s csaknem ugyanennyit, 2,5 milliárdot tehettek zsebre a pincérekből, felszolgálókból és ételfutárokból álló kör tagjai is. Itt egy viszonylag nagy szakadék következik, majd a benzinkutasok jönnek, szűk 800 millióval. A postásoknak (köztük a csomag-, távirat- és újságkihordóknak) immár be kellett érniük 600 millió forint körüli summával.

Anno a hiánygazdaságban a pult alóli értékesítéssel még viszonylag nagyot kaszálhatott a kereskedők, bolti eladók egy része, manapság viszont már csak jó 200 milliót tudnak felmutatni. A taxisok és a háztartási gépek szervizelői még náluk is kevesebbel dicsekedhetnek, ugyanakkor például az autószerelőknél és autómosóknál félmilliárd forint is összejöhetett tavaly.

Mindez a Központi Statisztikai Hivatal elmúlt évi kérdőíves felméréséből derül ki, amelynek során másfél ezer háztartás nyilatkozott a borravaló-adási szokásairól. Egy-egy alkalommal tipikusan 200–300 forinttal fejezzük ki, ha elégedettek vagyunk a kapott szolgáltatással, előfordulnak azonban lényegesen nagyobb összegek is. A már említett háztartási gépszerelők például átlagosan 1000 forinttal kalkulálhatnak, a lakberendezési tárgyak javítói (kárpitosok, bútorrestaurátorok) pedig ennek akár a háromszorosával is.

Különös adózási módok az áfa rendszerében

Kiskönyvtár az áfáról címet viselő sorozatunk 5. kötete a különös adózási módok elméleti szabályanyagának a magyarázatán túl konkrét példák bemutatásával segíti az adózók mindennapos hatékony jogalkalmazását.

További információ és megrendelés >>

A borravaló-adási szokások életkor szerint is különböznek. A csak fiatalokból álló háztartások például jellemzően nem adnak borravalót a szerelőknek, a portásnak, a gondnoknak, a kéményseprőnek vagy a szemétszállítóknak; az általuk adott összeg háromnegyedével a pincéreket és az ételfutárokat jutalmazzák. Utóbbiak az idősektől alig remélhetnek valamit, ellentétben a fodrászokkal, kozmetikusokkal és postásokkal. A tavaly kifizetett borravaló közel fele a fiatalokból és középkorúakból álló vegyes korösszetételű háztartásokhoz köthető; náluk is pincérek és az ételfutárok a favoritok, a sor végén pedig a taxisok és a teherfuvarozók kullognak.

A KSH egyébiránt másfél évtizeddel ezelőtt készített már egy hasonló felmérést. E szerint Magyarországon 1998-ban 5,3 milliárd jutott borravalóra, szemben a tavalyi 8,4 milliárd forinttal. Ez nominálisan mintegy másfélszeres bővülés, reálrértéken viszont a friss summa csupán kétharmada a korábbinak. A múlt század végén jövedelmünk 0,16 százalékát adtuk ki ilyen célra, 2014-ben viszont már csak a 0,08 százalékát.



Kapcsolódó cikkek

2022. július 1.

800 éves az Aranybulla – Püspökök, várispánok (7. rész)

II. András király nem egységes szabályozásként adta ki az Aranybullát, az gyakran csak kiegészítette egyéb intézkedéseit, döntéseit. Ez azt is jelenti, hogy nem kis jelentősége van annak is, hogy mit nem tartalmazott a kiváltságlevél. Ez nem kis mértékben jelenti a végrehajtott adóreformot is. Az adóintézkedések egy része csak utalásszerűen tartalmaz hátrányos intézkedéseket az egyház és a várispánok kárára.