Októberben indulhat a pozítiv adóslista


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Októberben indulhat a lekérdezés a BISZ Zrt. pozitív adóslista-nyilvántartási rendszerében; a Credit Reference szolgáltatás révén Magyarország első, önkéntes csatlakozáson és hozzájáruláson alapuló pozitív adóslistája jön létre.

Eddig mintegy 160 bank és takarékszövetkezet csatlakozott a rendszerhez, a lakossági hitelpiac 70 százaléka már szerződött ügyfél. Nagy Róbert, a BISZ elnök-vezérigazgatója szerint az elért penetráció elegendő a kereskedelmi szolgáltatás megindulásához, mivel a világban már 50 százalék körüli részesedéssel is indítottak ilyen rendszert. Április 1-je óta tart a pénzintézetek részéről az adatok feltöltése, a már csatlakozott bankok folyamatosan értesítik ügyfeleiket az új rendszerhez történő csatlakozás lehetőségéről és kérik hozzájárulásukat a szerepléshez.

Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa egy szakmai konferencián ismét jelezte: az adatvédelmi jogszabályok miatt a kötelező jellegű pozitív adóslista bevezetésére továbbra sincs lehetőség Magyarországon, bár a válságra való tekintettel a bankok és a pénzügyi szolgáltató vállalkozások ezt egyre jobban igénylik. Az érezhető keresletet jelzi, hogy az utóbbi időben valóban kezdenek olyan cégek is megjelenni Magyarországon, amelyek önkéntes alapon állítanak össze pozitív adóslistákat, és azokat adják tovább a bankoknak, üzleti alapon.

Az EU országai közül csak Magyarországon, Finnországban és Franciaországban nem működik kötelező pozitív adóslista – Franciaországban most van napirenden a bevezetése. Nagy a belga példát idézte: ott a 2003-as bevezetés óta a törlesztéssel elmaradó ügyfelek száma 400 ezerről 340 ezerre csökkent, miközben 52-ről 57 százalékra nőtt a hitellel rendelkező felnőttek aránya, a nem törlesztőké pedig 4,3-ról 4,1 százalékra csökkent.

Forrás: Index


Kapcsolódó cikkek

2024. május 7.

Niveus: nem nagy siker eddig az eÁFA

Az eÁFA rendszert 2024 elején vezették be, de az elmúlt hónapok tapasztalati alapján eddig nem igazán használták a vállalkozások. A Niveus Consulting Group ügyfélkörében végzett nem reprezentatív felmérés alapján az derült ki, hogy az eÁFA rendszer sok esetben hibákkal küszködik és sok javítás vár még rá annak érdekében, hogy elterjedjen – olvasható a cég közleményében.