Önellenőrzéssel nem lehet a sávos adókulcs alkalmazásán változtatni


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az APEH és a PM állásfoglalása szerint nincs lehetőség arra, hogy a társasági adóról szóló törvényben előírt sávos adókulcs választásával kapcsolatos döntését az adózó önellenőrzés keretében utóbb megváltoztassa.

Az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) 49. § (1) bekezdésének második fordulata szerint nincs helye önellenőrzésnek, ha az adózó a törvényben megengedett választási lehetőséggel jogszerűen élt, és ezt az önellenőrzéssel változtatná meg.

Az adófizetési kötelezettség – társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény 19. §-ának 2008. január 1-jétől hatályos (2)-(8) bekezdése szerinti – sávos adókulccsal történő meghatározása az adózó által választható lehetőség. Az adózó tehát eldöntheti, hogy – a törvényi feltételek figyelembevételével – az adóalap 50 millió forintot meg nem haladó összegéig 10 százalékos és csak az e feletti összegre 16 százalékos, vagy a pozitív adóalap egészére 16 százalékos adómértékkel számol.

A kedvezményes adókulcs esetén az adózó a meg nem fizetett 6 százalékának megfelelő összeget köteles az adóév utolsó napján – az eredménytartalékból történő átvezetéssel – lekötött tartalékként kimutatni, s azt a lekötése adóévét követő négy adóévben oldhatja fel, kizárólag – az irányadó közösségi rendelet alkalmazása függvényében – meghatározott célokra, például beruházás bekerülési értéke alapján. Lényeges a feloldásra vonatkozó kizárólagosság kritériuma, ugyanis ha később – a 2008. évre alkalmazott kedvezményes adókulcs esetén a 2009-2012. év(ek)ben – nem vagy akár csak részben teljesülnek a felhasználásra előírt törvényi feltételek, úgy a 6 százaléknak megfelelő összeg egészét késedelmi pótlékkal növelten meg kell fizetni. Amennyiben az adózó nem tud, vagy nem kíván megfelelni a felhasználásra vonatkozó előírásoknak – mert például nem szándékozik beruházást megvalósítani – akkor az általános tételű 16 százalékos adófizetési mértéket alkalmazza.

Figyelemmel azonban arra, hogy az adózó – akár a 16 százalékos adómérték esetén is – a törvényben megengedett választási lehetőségével jogszerűen él, ezért a döntését később önellenőrzéssel már nem változtathatja meg. A leírtak szerinti megítélés nem változtat azon, hogy a 2006-ban vagy a 2007-ben kezdődő adóévről benyújtott bevallásban érvényesített adómérték utólag önellenőrzéssel helyesbíthető.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.