Online pénztárgépek: még több kötelezett


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A pénzváltók számára is kötelezővé tennék az online pénztárgépek használatát, olvasható a kormany.hu-n megjelent hírben – írja az RSM DTM blogja.


2015. január 1-ével újabb fejezet nyílt az online pénztárgépek történetében, hiszen ebben az évben már azon adózók sem használhatják hagyományos pénztárgépüket, amelyek korábban nem voltak kötelezettek pénztárgép használatára, vagy olyan tevékenységet folytatnak, amelyek vonatkozásában nem kötelező pénztárgép használata.

A rendszer elindításának pillanatától valószínűsíthető volt, hogy a kiskereskedelemben és vendéglátásban történő bevezetést követően az online kasszák használata kötelező lesz bizonyos szolgáltatók esetében is. Nem kérdés, hogy az online rendszer előbb-utóbb el fog érni minden vállalkozást, amely helyhez kötött tevékenységet folytat. A korábbi kommunikáció kereszttüzében a taxisok, fodrászok, kozmetikusok álltak, azonban legutóbbi kormányzati nyilatkozatok alapján a szolgáltatók közül először a pénzváltási tevékenységgel foglalkozók kezdhetnek felkészülni az átállásra.

A nyilvánosságra került adatok alapján a kiskereskedelmi szektorban 227 milliárd forinttal több áfa bevétel volt 2014-ben, mint 2013-ban. Ez az eredmény nem csak az online pénztárgép rendszer bevezetésének köszönhető, de kétségtelen, hogy a bevétel bővülése pozitív visszacsatolást jelent a kormány számára. Érdekes lehet az elemzés, hogy a bővülés hogyan oszlik meg a kkv szektor és a nagy áruházláncok között.

Kiskönyvtár az áfáról 3. rész: Áfalevonás és áfa-visszaigénylés

Gyakorlati példákon keresztül bemutatjuk az adólevonási jog természetét, szabályait, az adólevonás általános és különös feltételeit, kitérve a speciális termék- és szolgáltatáskörökre. Ismertetjük az adólevonás tárgyi feltételeit, valamint az áfa-visszaigénylés jelenleg hatályos rendszerét.

Rendelje meg most! Ára mindössze 2990 Ft+ 5% áfa

A rendszer bővítése előtt a technikai háttér előkészítése természetesen egy sor új kérdést vet fel, amelyet a hatóságoknak a gyártókkal, forgalmazókkal együtt meg kell oldaniuk, amennyiben el szeretnék kerülni, hogy a korábbi bevezetésnél tapasztalt fennakadások, határidőhosszabbítások ismét megtörténjenek.

Példaként emelhető ki, hogy a pénztárgéphez ne csak egy adózó tudjon csatlakozni egyidejűleg, hanem több is, hiszen aránytalanul nagy ráfordítást jelentene, ha például egy fodrászatban minden egyes egyéni vállalkozónak, külön-külön pénztárgépet kellene beszereznie. Azt, hogy mikor és pontosan milyen bővítés lesz, még nem lehet tudni, de a rendszer bővítése felé tett lépések predesztinálják, hogy a szolgáltatók már ebben az évben készülhetnek az átállásra.

Sőt a mobil telekommunikációs eszközök fejlődésével egyre közelebbinek tűnik az az idő, amikor teljesen természetes lesz, hogy a víz-, gáz-, villany stb. szerelők a bankkártyás terminálokkal azonos műszaki elven működő, helyhez nem kötött, online adatszolgáltatásra képes pénztárgépekkel fognak rendelkezni. Így lassan el is felejtjük majd a nyomdai előállítású nyugtatömböket, illetve azt, hogy természetes dolog végfogyasztóként áfa-val csökkentett értékben igénybe venni a szolgáltatásokat.

Ennek ellenőrzéséhez azonban több akadályt is le kell bontania az adóhatóságnak. Így például az ellenőrzés előtt álló legnagyobb akadály az lesz, hogy a magánlakás sérthetetlenségéből fakadóan az adóellenőr nem kutakodhat azután, hogy kivel-mikor-milyen javításokat végeztettünk el. Ezért csak akkor lesz/lehet hatékony egy ilyen rendszer, ha bevezetése előtt a technikai fejlődéssel lépést tartani képes, modern szemléletű adóztatási, ellenőrzési módszereket dolgoz ki az állam.

Hogy valami elindult, annak vannak már jelei, de azt, hogy a nemrég sajtónyilvánosságot kapott adóeljárást vagy a személyi jövedelemadózást érintő változások mit is fognak magukkal hozni, még nem tudjuk. Az mindenesetre kívánatos és az adózói együttműködést nagyban segítő megoldás lenne, ha valós szakmai és társadalmi viták előznék meg az adórendszer eljövendő változásait.

A bejegyzés szerzője dr. Fekete Zoltán Titusz, az RSM DTM Hungary adómenedzsere. Az RSM DTM Blog az Adó Online szakmai partnere.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Érdemes béremelés helyett lakhatási támogatást kérni

Január elsejével lép hatályba a költségvetésben is rögzített célkitűzésekkel összhangban a lakhatás helyzetének javítása érdekében egy legfeljebb 150 ezer forintos kedvezményes adózású lakhatási támogatási rendszer. A money.hu szakértője szerint jövőre érdemes lehet béremelés helyett ezt a juttatást választani, amennyiben az adott munkáltató lehetővé teszi.

2024. november 22.

Íme a minimálbér-emelés számokban

A 2025-ös minimálbér-emelés nyomán az ennyit keresők nettó fizetése havi 15 960 forinttal, míg a garantált bérminimumot kapóké 15 162 forinttal nő. A minimálbérre rakódó teljes közteher havi 11 160 forinttal nő; míg a garantált bérminimumra rakódó közterhek havi 10 602 forinttal forinttal emelkednek – olvasható a Niveus lapunknak küldött elemzésében.

2024. november 22.

Az utalványok uniós áfaszabályozása (1. rész)

Az Európai Unió Bizottsága a közelmúltban jelentést készített az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az Irányelv 410b cikke alapján az utalványok fogalommeghatározása, forgalmazási láncai és a be nem váltott utalványok áfaszabályozásáról. E jelentés alapján megvizsgáljuk az utalványok témakörét az áfa rendszerében.