Pénztárgépek: célirányos ellenőrzéseket tart a NAV


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az átállással érintett vállalkozói kör eddig több mint 120 ezer új típusú pénztárgépet rendelt meg a forgalmazók adatszolgáltatása alapján. A megrendelések száma elmarad az adóhatóság által kiadott regisztrációs kódok számától, ezért a NAV célirányos ellenőrzést indít azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél hiányosságot tapasztal. Azok az adózók, akik nem teljesítették az átállás érdekében előírt kötelezettségeiket mulasztási bírságra, súlyosabb esetben üzletbezárásra is számíthatnak.


A pénztárgép-forgalmazóknak a 2013. november 16. előtt felvett, online pénztárgépre szóló megrendelésekről 2013. december 2-ig adatot kellett szolgáltatniuk a NAV-nak a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló NGM rendelet (50/2013., XI. 15., 4. § (1) bekezdés) alapján.

A NAV-hoz több mint 120 ezer leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy része további tisztázást igényel az adózó vagy a forgalmazó bevonásával. A beérkezett adatok alapján a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki regisztrációs kódot igényelt – írja közleményében az adóhatóság.

Első körben értesíti azokat, akik kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgéphasználatra nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használ, annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs.

A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem rendelkeznek megrendeléssel.

Felhívjuk a figyelmet, hogy azzal az adóalannyal szemben, aki megszegi a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket, mulasztási bírság kiszabásának van helye, amelynek mértéke magánszemély esetén 500 ezer forintig, nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedhet. Sőt, 2014. január 1-jétől az adóhivatal 12 nyitvatartási napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelységét.

Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például azt nem veszik át, illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól.
Felívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a forgalmazó az adózó részére megkísérelte az online pénztárgép leszállítását, de ennek ellenére az adózó nem online pénztárgépet üzemeltet – ennek okától függetlenül – mulasztási bírság kiszabására kerül sor.

2013. november 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél leadott megrendelést nem. Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják mulasztásukat, és megrendelésüket adják le NAV honlapján keresztül, mert az adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja.

Éppen ezért a NAV lépéseket tesz az olyan hirdetések feladójával szemben, amelyek a központi megrendelési felületen kívüli, közvetlen megrendelésre adnak lehetőséget, amely megrendeléseket a NAV az ellenőrzéskor nem fogadja el.

Több adózó jelezte, hogy annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést, hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót pótlólagos adatszolgáltatás teljesítésére hívja fel.

Második körben azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két forgalmazótól is érkezett adat. A félreértések tisztázására, a NAV értesítése alapján ezeknek az adóalanyoknak meg kell erősíteniük megrendelésüket az interneten keresztül, az erre kialakított felületen. Ezzel elkerülhető a regisztrációs kódok hibás felhasználása, az esetleges visszaélés.

Harmadik körben azok kapnak visszajelzést, akikről nem forgalmazótól, illetve nem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó megrendelési adat érkezett, ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek, az adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a célra rendszeresített felületen.
Negyedik körben kapnak értesítést azok az adózók, akikről hibátlan megrendelésről szóló adat érkezett.

A NAV közleményében felhívja a figyelmet, hogy ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 17.

Fontos transzferár-kötelezettségek és határidők | A pénz beszél

Május 31-ig kell elkészíteniük a társasági adóbevallásukat a naptári éves adózóknak. Azon cégek esetében, amelyek kapcsolt ügyleteket is bonyolítottak az adóévben, transzferár-nyilvántartás készítési, valamint transzferár-adatszolgáltatási kötelezettség is felmerülhet. Összefoglaljuk a legfontosabb teendőket.

2024. május 17.

Törvényi kötelezettség lett a fenntarthatóság: új jelentéstételi és beszámolási követelmények (2. rész)

Az Országgyűlés 2023. decemberében elfogadta a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségről és fenntarthatósági átvilágítási kötelezettségről szóló törvényt, amelynek az érintett vállalkozásokra irányadó fenntarthatósági célú átvilágítási, valamint jelentéstételi és beszámolási kötelezettségeket megállapító rendelkezései már január 1-jétől hatályosak. A törvényt feldolgozó cikksorozatunk második részében a fenntarthatósági jelentéssel és az ESG beszámolóval foglalkozunk.

2024. május 16.

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.