Pénzügyi békéltetés júliustól


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Július 1-től kezdte meg működését a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület, amely alternatív vitarendezési fórumként közvetít a pénzügyi vállalkozás és ügyfele közötti vitában. Az Adó szaklap 2011/9. számában megjelent írás körbejárja, hogy mit vár el a PSZÁF az érintett vállalkozásoktól, és milyen segítséget kaphatnak a fogyasztók.

A pénzügyi válság és az ezzel összefüggő károk miatt sokan csalódtak a pénzügyi intézmények, így a bankok, biztosítók pénzügyi közvetítők stb., szolgáltatásaiban. Az állami felügyelet ezért folyamatosan erősíti a pénzügyi fogyasztóvédelmet, ajánlásokat és elvárásokat fogalmaz meg a pénzügyi vállalkozásoknak, az ügyfelek pedig a nagyobb vidéki városokban pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsadó irodákban kérhetnek segítséget.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FME) által létrehozott konzorcium nyerte el a PSZÁF által, a civil fogyasztóvédelmi országos hálózat működtetésére kiírt pályázatot. Áprilisban nyolc vidéki nagyvárosban – Debrecen, Eger, Győr, Kaposvár, Kecskemét, Szeged, Székesfehérvár, Zalaegerszeg – nyílt pénzügyi tanácsadó iroda. Az irodákban szakképzett jogászok, közgazdászok dolgoznak, heti húsz órát tartanak nyitva, emellett pedig internetes tanácsadói fórumot is létrehoznak. Az irodahálózat tevékenységének kiemelt feladata az is, hogy a fogyasztói megkereséseket helyben kezeli, vagy a megfelelő fórumhoz továbbítja: elsősorban a szolgáltatóhoz, hatósági ügyekben a felügyelethez, egyedi jogvitákban július 1-jétől működő Pénzügyi Békéltető Testülethez vagy a bíróságokhoz.

Ingyenes eljárás a Pénzügyi Békéltető Testületnél
A Pénzügyi Békéltető Testület bíróságon kívüli, alternatív vitarendezési fórum, mely a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók között fennálló szerződésből eredő jogviták kezelésével foglalkozik. Az ilyen egyedi jogvitákban eddig csak a polgári bíróságokhoz vagy a kamarák melletti békéltető testületekhez lehetett fordulni. A PBT felállásával gyorsabb, hatékonyabb és ingyenes eljárás keretében rendezhetők a pénzügyi szolgáltatók és a fogyasztók között felmerülő viták.

A PBT kizárólag olyan pénzügyi vitákban indít eljárást, amelyekben az ügyfél (fogyasztó) előzőleg közvetlenül a pénzügyi szolgáltatónál kezdeményezett panaszkezelési eljárást, ha ez az eljárás eredménytelenül zárult. A pénzügyi szolgáltatónak ezért az elutasító határozatában tájékoztatnia kell az ügyfelet arról, hogy panaszával a testülethez fordulhat. A vitarendezési eljárás alapvető célja egyezséget létrehozni a felek között, ennek hiányában a PBT döntést hoz az ügyben. A békéltetési eljárást 90 napon belül (indokolt kérelem esetén, a PBT elnökének döntése alapján 120 napon belül) le kell zárni egyezséggel, kötelezéssel vagy – a pénzügyi intézmény alávetési nyilatkozata hiányában – ajánlással.

Ha az eljárás alá vont pénzügyi szervezet nem tett általános alávetési nyilatkozatot, akkor a PBT írásbeli nyilatkozatot kér, hogy az adott eset kapcsán aláveti-e magát a pénzügyi békéltetési eljárásnak. Az alávetés nem kötelező, arról a pénzügyi szolgáltató szabadon dönt. Az alávetés hiánya nem mentesíti a piaci szereplőt a pénzügyi békéltetési eljárásban az együttműködési kötelezettség alól. Az alávetés hiányában azonban a PBT kötelező határozatot nem hozhat, csupán ajánlást adhat ki.

A PBT kötelező határozatait a PSZÁF honlapján, illetve a testület saját honlapján is közzéteszik, a felek neve nélkül, a jogvita tartalmának és eredményének rövid leírásával. Az ajánlásokat ugyancsak nyilvánosságra hozzák, ilyenkor azonban közzéteszik a pénzügyi szolgáltató nevét is akkor, ha az ajánlás kézhezvételét követő 60 napon belül nem tesz eleget a számára előírtaknak.

Az eljárásért csak a kötelező határozat esetén kell fizetni, a vesztes félnek a másik fél igazolt költségeit kell állnia. A nem együttműködő szervezet nevét nyilvánosságra hozhatják, a PBT fogyasztóvédelmi intézkedéseket is hozhat, felszólítást tehet, bírságot is kiszabhat; amely 15 ezer és 100 millió forint között lehet.

Fordulhatunk bírósághoz is
Az alternatív vitarendezés nem vonja el a bírói út lehetőségét. Ha a fogyasztó nem elégedett a Pénzügyi Békéltető Testület döntésével, igénye elbírálása érdekében bírósághoz fordulhat. Amennyiben a testület határozata a fogyasztóra nézve sérelmes, kérheti a bíróságtól annak hatályon kívül helyezését. Ugyanígy a pénzügyi szolgáltató is kérheti a bíróságtól a kötelezést tartalmazó határozat, illetve ajánlás hatályon kívül helyezését.

A bíróság ítéletében nem változtathatja meg a Pénzügyi Békéltető Testület döntését, a bírói döntés kizárólag a kötelezést tartalmazó határozat, illetve az ajánlás hatályon kívül helyezésére vonatkozhat. A pert a Pénzügyi Békéltető Testülettel szemben kell megindítani a Fővárosi Bíróságon, a kézbesítéstől számított tizenöt napon belül. A Pénzügyi Békéltető Testület e perben perbeli jogképességgel és cselekvőképességgel rendelkezik. Ha a felek bármelyike kéri, a bíróság a határozat végrehajtását felfüggesztheti.

Dr. Váci Tímea cikke részletesen ismerteti a békéltetési eljárás megindításával, a testület eljárásával kapcsolatos szabályokat, kitérve a határon átnyúló jogviták rendezésének a kérdésére is.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 28.

Távirányítóval manipulálták a tachográfot

A NAV pénzügyőrei néhány óra alatt két olyan teherautót is ellenőriztek, amelyekben a sofőrök távirányítóval manipulálták a menetíró készülékek adatait.

2024. június 28.

Ingatlan áfa újratöltve

Az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az ingatlanokkal kapcsolatos áfaszabályok, melyek ismerete nemcsak az építőipari cégeknek, illetve az ingatlant értékesítőknek, hanem az ilyen számlát befogadóknak is kulcsfontosságú. Az Áfa kalauz legfrissebb számában áttekinti az ingatlanokkal kapcsolatos áfa szabályokat.