Pontosították a BIREG szabályokat
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
2021. december 27-én megjelent a 789/2021. Korm. rendelet, amely több ponton pontosította a BIREG szabályokat. Az új szabályozás érthetőbbé teszi a BIREG szabályozást és pontosít néhány fogalmat. Többek között leszögezi mit kell érteni a fuvarregisztráció, üzembentartó regisztráció, eseményrögzítés és engedélykezelés alatt – olvasható az RSM Blogon.
A BIREG regisztrációs kötelezettség feltételei
Az új BIREG szabályozás továbbra is rögzíti, hogy bizonyos viszonylatok esetében a jogszabályban meghatározott gépjármű Magyarország területén bizonyos engedélyekkel és BIREG elektronikus fuvarregisztrációval vehet részt a közúti forgalomban. BIREG kötelezettség többek között az alábbi tényezőktől függ:
- Gépjármű legnagyobb megengedett össztömege
- Fuvarozási viszonylat
- Fuvarozó honossága
A BIREG regisztráció minden, Magyarország területét érintő nemzetközi engedélyköteles áruszállítás esetén kötelező.
Engedélyköteles szállításnak az minősül, amely során a fuvarozó bilaterális vagy CEMT engedély használatára kötelezett. Kötelező a BIREG regisztráció minden kabotázs fuvarozás esetén, beleértve a kabotázs műveletet megelőző és követő fuvarfeladatot is. A vállalkozás valamely ügyintézői jogosultsággal rendelkező felhasználójának minden esetben, amikor a tevékenység bilaterális, vagy multilaterális engedélykötelezett, vagy kabotázs műveletről van szó, regisztrálnia kell a fuvarozási műveletet.
BIREG eseményrögzítés – mikor kötelező?
Az egyes BIREG fuvarregisztrációhoz eseményeket kell rögzíteni, amennyiben engedélyköteles fuvarfeladatot végez. Az eseményrögzítés kabotázsművelet esetén is kötelező, ekkor a kabotázst megelőző Magyarországra irányuló fuvarfeladat és a Magyarország elhagyására irányuló nemzetközi fuvarfeladathoz tartozóan is eseményrögzítési kötelezettség áll fenn.
BIREG engedély-ellenőrzés és engedélykezelés
Amennyiben a gépjármű üzembentartói oldalon keletkezik BIREG kötelezettség, úgy ezzel parhuzamosan keletkezik a rakodóhelyek engedély-ellenőrzési és engedélykezelési kötelezettsége a BIREG-ben. Engedélykezelés keretében a magyarországi felrakás helyén a felrakó, a magyarországi lerakás helyén a lerakó a CEMT engedéllyel vagy kabotázs közösségi engedéllyel végzett fuvarozás esetén a BIREG rendszerben ellenőrzi a szállító által előzetesen feltöltött engedély meglétét. Rögzíti a felrakás és a lerakás helyét, idejét, továbbá feltölti a regisztrált fuvarfeladathoz tartozó fuvarlevelet és egyéb dokumentumokat.
A rakodóhelyeknek az engedélykezelési feladatokat közvetlenül a BIREG rendszerben kell ellátniuk elektronikusan, a korábbi papíralapú engedélykezelési és dokumentum megőrzési kötelezettség megszűnt.
Az új rendelet egyértelművé teszi, hogy a lerakás és felrakás rögzítése (mint eseményrögzítés) a rakodóhelyek kötelezettsége. A fuvarozók rakodóhelyekre vonatkozó eseményrögzítési kötelezettsége megszűnt.
Borsos a BIREG bírságok mértéke
A fuvarozásban érintett gépjárművek üzembentartói akár 800 ezer forintos bírságra számíthatnak, ha engedély vagy BIREG regisztráció nélkül közlekednek belföldön. A rakódóhelyeket maximum 300 ezer forintra büntetheti a közlekedési hatóság, ha elmulasztják az engedélyek ellenőrzését, illetve nem végzik el a szükséges engedélykezelési feladatokat a BIREG online rendszerben – olvasható az RSM Blog bejegyzésében.
A bejegyzés szerzője Sztankó Dániel, az RSM Hungary adóüzletágának igazgatója. Az RSM Blog az Adó Online szakmai partnere.